הפרות הסדר הקשות שהיו בבני ברק, אחת הערים הצפופות ביותר, הן עליית מדרגה נוספת בעימות בין שוטרים לחרדים. כידוע, בשבוע שעבר נערכה בבני ברק אחת החתונות היוקרתיות שבה נישאו נכדי האדמו"רים מדאראג וקרעטשניף. מאות חרדים רקדו ללא מסיכות עד שהגיעה המשטרה, פיזרה את משתתפי החתונה וחילקה דוחות לבעל האולם, לזוג שהתחתן ולצוות ההגברה.

זה קרה שעות אחדות אחרי שראש הממשלה שוחח עם נכדו של הרב חיים קנייבסקי וביקש ממנו שיבקש מסבו לא לפתוח את מוסדות החינוך החרדיים. בסביבתו של הרב הסבירו לראש הממשלה שמופעל עליהם לחץ כבד לפתוח את מוסדות החינוך, אבל הבטיחו להתחשב בבקשה.

הרחובות בבני ברק לאחר שהובערו פחים וצמיגים (קרדיט: דוברות המשטרה)

העובדה ששיעור החולים והמתים במגזר החרדי גבוה באופן משמעותי משיעורם הכללי באוכלוסייה לא משכנעת את ראשי העדה החרדית לבצע סגר מהודק. לרב קנייבסקי, שזכה לתואר "שר התורה", יש כללים משלו, שלא חופפים את החלטותיה של הממשלה. נכדו של הרב, יענקי קנייבסקי, הפך מאז תחילת הקורונה לדמות מפתח. כמי שלוחש בקביעות על אוזנו של הרב בן ה־93 הוא הפך לא רק למוציא והמביא, הוא גם שר הבריאות האמיתי והאיש החזק של הציבור הליטאי, שבכוחו לפתוח או לסגור את תלמודי התורה.

לרב הקשיש יש מעמד מיוחד, שהתחזק כשהוקמה מפלגת דגל התורה. בשנת 1989 ביקש הרב ש"ך, שהיה נשיא מועצת גדולי התורה והנהיג את הציבור הליטאי, מהרב קנייבסקי להופיע לצדו בכינוס הייסוד של המפלגה, שנערך בבנייני האומה בירושלים. הרב ש"ך ביקש באותו אירוע שיביאו את הרב קנייבסקי מביתו, ורק לאחר שהוא הגיע הוא עלה לנאום, כשהוא מקדיש חלק מנאומו לשבחים שחלק לרב קנייבסקי. הרב ש"ך הדגיש בנאומו שקיימת חובה לציית להוראותיו של הרב קנייבסקי, מה שהפך אותו לאיש החזק ולפוסק ההלכה הגדול בציבור הליטאי.

עבורנו, החילונים, המעמד שבו הנכד יענקי שאל את סבו: "האם אתה חושב שצריך לבטל את החיידרים בגלל זה" - כשהוא מתכוון למגיפת הקורונה - לקוח מעולם אחר. עבור מאמיניו הרבים תשובתו של הרב היא הנחיה שאסור להפר בשום מחיר ובשום תנאי. דבריו של הנכד, שהסתמך על האמירה "חלילה" שהשמיע הרב בעבר כשנשאל אם ניתן להפסיק ללמוד תורה, הם פקודה עבור חסידיו. נדמה שיענקי קנייבסקי יודע לנווט את השאלות שהוא מפנה לסבו בדרך שברור מה תהיה תשובתו של הרב.

התקהלות סביב רכב בבני ברק (צילום: אלון חכמון)
התקהלות סביב רכב בבני ברק (צילום: אלון חכמון)


מה נחשב יותר בציבור החרדי? החלטה של הממשלה, הנחיה של משרד הבריאות או פסיקתו של גדול הדור? למי ציבור המאמינים צריך להאמין - לשר יולי אדלשטיין או לפוסק ההלכה המרכזי של הציבור החרדי האשכנזי? זאת שאלה רטורית.

יענקי קנייבסקי הוא רק בן 30, אבל אין מחלוקת שהקרבה לאוזנו של סבו הרב הישיש, בעיקר בתקופת המגיפה, הפכה אותו לאיש המרכזי שמושך בחוטים. יענקי, שקובע מי יראה את הרב ומתי, הפך את סבו לדמות שלא רק מעניקה ברכות, אלא גם מקבלת החלטות פוליטיות.

העובדה שראש הממשלה מתנהל מול נכדו של הרב מעצימה את מעמדו של יענקי קנייבסקי בעולם החרדי. אבל לראש הממשלה אין הרבה אפשרויות. כשהוא מבקש להביא לכך שהחלטת הרב תהיה זהה להחלטת הממשלה, בלי להרגיז את הציבור הדתי ערב בחירות, ראש הממשלה חייב לעבור דרך יענקי קנייבסקי. הנכד הוא כנראה היחיד שיכול על סמך ניסיונו לחלץ מסבו הרב את התשובה הקרובה ביותר למה שראש הממשלה מבקש לשמוע.