ההחלטה על חזרתם של ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'־ג' למוסדות החינוך, כמו החלטות אחרות של הממשלה בעניין הפעלת מערכת החינוך בעת משבר נגיף הקורונה, התקבלה ללא דיון מושכל וללא מעורבותם של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים, שלהם ידע רב על החיים בבתי הספר.

היעדרם של נציגי קבוצות אלו מגופי מקבלי ההחלטות גרם לעמימות, לבלבול ולמדיניות סותרת ובלתי־מעשית. בעוד ילדי הגנים והכיתות הנמוכות ישובו ללימודים ביום ראשון, רוב התלמידים ימשיכו ללמוד בלמידה מקוונת.

זוהי למידה שמאות אלפי תלמידים מודרים ממנה בשל אי־נגישות למחשבים, לרשת האינטרנט, ובמקרים מסוימים גם לרשת החשמל. אלו מאות אלפי תלמידים, ערבים, חרדים, ילדים ממשפחות מבקשי מקלט וילדים ממעמד חברתי וכלכלי נמוך. מאות אלפי תלמידים שנוהלי החירום של משרד החינוך עיוורים לקיומם.

מה שאפשר ללמוד מהלמידה המקוונת כאן ובמקומות אחרים בעולם הוא שהיא חושפת את אי־השוויון החברתי והכלכלי ומעצימה אותו. עובדה זו, על הפער הדיגיטלי העצום בין קבוצות תלמידים שונות, מעציבה במיוחד במדינה המתהדרת בתואר "סטארט־אפ ניישן".

החזרה ללימודים גם לא תפתור את בעיית התלמידים הרעבים הסובלים מהיעדר ביטחון תזונתי, מחוסר נגישות סדירה למזון בכמות מספקת, למזון בריא ומזין הכולל את כל אבות המזון ומאפשר חיים בריאים ופעילים. במדינה שבה, לפי מחקר של המוסד לביטוח לאומי משנת 2018, חיים 841,700 ילדים עניים, נשללה ארוחה חמה מיותר מ־200 אלף תלמידים שזכו לה במסגרת מפעלי ההזנה השונים, בשל השבתתם של המפעלים הללו עם פרוץ משבר נגיף הקורונה. לאחרונה הצהיר משרד החינוך שהוא חזר לספק ארוחות ל־ 40 אלף תלמידים, צעד שמותיר עשרות אלפי תלמידים ללא ארוחה חמה, שיכולה להיות מסופקת להם במוסדות החינוך תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי.

מן הראוי להזכיר למקבלי ההחלטות במערכת החינוך שילדים הגדלים במצב של חוסר ביטחון תזונתי, סובלים מבעיות בהתפתחות הקוגניטיבית המשפיעות על הישגיהם בלימודים.

הכותבים הם חלק ממיזם צוותי מומחים להתמודדות עם משבר הקורונה