משחקי ביבי: נושא “פדיון שבויות” חזר ועלה לכותרות באחרונה עם פרסום הידיעה על מאסר צעירה ישראלית בפרו, המואשמת בסחר בסמים. ה”שבויה” הראשונה, נעמה יששכר, עלתה לכותרות לפני כמה חודשים, לאחר שנעצרה בנמל התעופה של מוסקבה כשבכליה כמות קטנה של חשיש ונידונה לשבע שנים וחצי בכלא הרוסי. ראש הממשלה נתניהו ניצל את קשריו הטובים עם נשיא רוסיה פוטין, שחנן אותה ושילח אותה הביתה.

עד כאן הכל טוב ויפה. ראש הממשלה ראוי בהחלט לשבח על הצלחתו ועל היחסים שפיתח עם הנשיא פוטין. אבל ההמשך היה בעייתי משהו – האירוע האנושי הזה הפך לסיפור בחירות. כמו בנושאים אחרים, הפגין נתניהו גם כאן את להיטותו לכך שכל הישג חיובי שלו בתקופה זו ישמש אותו בבחירות. וכדי שפרשת יששכר אף היא תתרום לכך, לא היה די לו בעצם שחרורה. במו ידיו ובמו מטוסו יביא אותה הביתה. תמונה זו, היה בטוח, לא תימחה מתודעת הבוחרים בבואם להצביע.

ופה כשל פעמיים. לפני כן שהה בארצות הברית, וכדי להביא הביתה את נעמה היה עליו לטוס מוושינגטון למוסקבה ומשם לישראל. זוהי הארכת טיסה מיותרת העולה כסף. נעמה המשוחררת הייתה שבה בקלות הביתה גם ללא מטוס ראש הממשלה. אבל ביבי לא יחמיץ הזדמנות כזו להפקת סיקור עם תמונות וסרטונים לרוב. אתם יודעים כמה זה שווה ערב בחירות?

הודיה מונסנגו. צילום באדיבות המשפחה
הודיה מונסנגו. צילום באדיבות המשפחה


והכישלון השני של נתניהו הוא הסברו המגוחך מדוע טס למוסקבה ומשם לישראל ולא ישירות לנתב”ג. לטענתו הוא מיהר למוסקבה לדווח לפוטין על שיחתו עם הנשיא טראמפ. שמעתם פעם על תקדים כזה, בישראל או באיזושהי מדינה אחרת, שמנהיגה מסיים שיחה עם נשיא ארצות הברית וממהר לטוס למדינה שלישית, תהא אשר תהא, לדווח לראשה על תוכנה? ובכלל, הרי קיימים היום אמצעי דיווח משוכללים ללא צורך בנסיעה. מזל שביבי לא החליט שהוא צריך לדווח אישית גם לנשיא סין.

אין מנוס מהמסקנה שראש ממשלת ישראל רואה בנתיניו אנשים רפויי שכל, “טמבלים” בעברית פשוטה, שיקנו ממנו כל לוקש ובדיה. גם את הגרסה המשתמעת מדבריו, שהיה זה פשוט צירוף מקרים שזימן אותו ואת נעמה המשוחררת למוסקבה באותו יום שהוא היה חייב, ממש חייב, להיות שם כדי ללבן עם פוטין את הצעת טראמפ. מה רצו, שיעזוב אותה שם ויטוס לבדו הביתה? אין לו לב? לא היה מכובד יותר לומר את האמת? אני נוסע למוסקבה לאסוף את נעמה ואמה במטוסי ולהביאן מהר הביתה. זה חשוב לי לבחירות, ואני מנצל את שהותי הקצרה במוסקבה גם לדווח לפוטין על שיחתי עם טראמפ.

ובאחרונה נפל עלינו גם סיפורה של הודיה מונסנגו בת ה־24 שנעצרה בפרו ומואשמת בסחר בסמים. את הטיפול בעניינה לקח לידיו הנשיא רובי ריבלין שפנה לנשיא פרו, תיאר לו את מצבה וביקש ממנו לחון אותה. לא, אין סיכוי שהנשיא ריבלין ייקח מטוס ויטוס ללימה לפגישה חשובה כביכול עם הנשיא מרטין ויסקרה, ואגב כך ייתן להודיה טרמפ הביתה. אין לו בחירות לריבלין, וגם אם היו לו, לא היה משחק במשחקי ביבי. אל תתבלבלו, זה רובי לא ביבי.