יופי של טיימינג. זוועה של מציאות. אלף פעמים חיטט אמנון לוי במעי העיוור של החברה החרדית, ועדיין החילוני המצוי ניצב תוהה מול השבט שכביכול אמור להיות חלק ממנו. הבעיה של לוי היא שהוא מתענג או מתייסר או נפעם או סתם עושה עצמו סקרן על שונותו של השבט החרדי. אך מדובר באנשים לגמרי כמוני כמוך ולגמרי חלק מהחברה. ומה שאנחנו מכירים זו הגרסה שלהם לחיים במדינת ישראל. זה מה יש, אז מה תעשה להם? מה גם שיש להם גיבוי - גם דמוגרפי וגם פרלמנטרי. גם אם פיסת הפסיפס שלהם לא ממש משתלבת בתמונה הכללית, כך בדיוק גם יתר חלקי הפאזל ששמו שבטי ישראל.

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: דוד קשת)

ואז, אחרי עיסוקיו של אמנון לוי בחרדיות (רשת 13), אחרי הדרמה ההיסטורית הקבועה של אבישי בן חיים סביב מוך הטבור של האדמו”ר התורן, הגיעה הסדרה של יאיר שרקי (חדשות 12, שני הפרקים הראשונים), ואכן שיבצה אותם כחלק בלתי נפרד מהפאזל. כאמור אחר ושונה כמו שאר השבטים. היופי בטיימינג של שרקי שהוא נופל על מהומות הקורונה. הבעיה היא שונותם של החרדים שהיא אמנותם ואמונתם. לא כולם כמובן, וזה הקומץ (שאברכים אחרים רק מסתפחים אליו) ושאר פלפולי פוליטיקלי קורקט.

משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בבני ברק, הסביר את עניין הקומץ כ”נערים עבריינים ופורעי חוק, ואנחנו נעשה הכל כדי להשתלט עליהם ונשתף פעולה עם המשטרה”. אלא שרק לפני כמה ימים אמר הרב קנייבסקי לפתוח את בתי הספר, ונכדו יענקי סירב להעביר לו את ראש הממשלה, שהסתפק בתחנון שהוצג כדרישה תקיפה. רק לפני כמה ימים, בפגישה של הנהגת החרדים, כולל דרעי וליצמן, תקפו את המשטרה, וחברי הכנסת סירבו להעלאת הקנסות. הניסיון לחוקק קנס גדול יותר ואכיפה מוגברת על כל הפרה נענה בתשובה של גפני: “מישהו חושב שהקנס ישנה משהו? זה הכל ניסיון לעשות רווח פוליטי על חשבון החרדים”. גפני גם מצא את הסיבה לאירועים: “אנחנו לא אשמים, אלא אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזו”. ונתניהו סיכם: “הקנסות יועלו, אבל לא יוכפלו, ושוטרים זוטרים לא יורשו לחלק חלק מן הקנסות”.

פרקי שרקי הם תשובה מעולה לכל הדוברים דלעיל. שרקי מכניס אותנו לנעלי הבית של המרואיינים ולמסלול המכשולים שלהם תוך שהוא משאיר פתח רחב לספקולציות לגבי איך כל זה ישפיע על היחסים עם “המדינה” ועל עתידה של החברה החרדית בכלל.

ועדיין, גם אם הקורונה תודבר, בעזרת השם כמובן, והחיים יחזרו למסלולם, נישאר עם העובדות: כ־20% מתלמידי ישראל לומדים במערכת החינוך החרדית, כלומר אחד מכל חמישה אזרחים בישראל בשנים הבאות לא יהיה מסוגל לתפקד בחברה שיש לה יומרות הן טכנולוגיות והן דמוקרטיות. כל השאר אקזוטיקה.