מחר אמור בג”ץ לדון בעתירה שדורשת לפתוח בחקירה בנושא הצוללות, ובמשתמע בקשר בין עסקת הצוללות למכירת המניות של נתניהו בחברה בבעלות בן דודו נתן מיליקובסקי. העתירה הזו מגובה בהפגנת שיירת משאיות נושאות עשרות צוללות שינועו מקצה הארץ ועד קצה. זה קורה מחר מחשש להתיישנות בתיק המניות, שנמכרו לפני כעשר שנים ומאז לא נבדקו היבטיהן החוקיים.

ההפגנה הזו היא חלק חשוב בקמפיין “רק לא ביבי” משום שהיא מזהה שחיתות ממסדית ופרטית לכאורה באמצעים הביטחוניים היקרים והחשובים ביותר להבטחת קיום המדינה. מקורות זרים אומרים שהצוללות הן בסיס מדיניות “המכה השנייה”, שאמורה להבטיח שאיראן לא תשגר לכאן פצצה שתחסל את קיום המדינה הציונית.

בנימין נתניהו בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

בלי להיכנס לפרטים, איראן לא רק שאינה מסוגלת, היא גם לא מתכוונת להשליך כאן פצצה. וכאן בדיוק הוא המקום שבו קמפיין ההפחדה של נתניהו ושות’ מכה בהם עכשיו כבומרנג: קמפיין הצוללות מבוסס על חשדנות בריאה של ציבור שיודע ומבין שיש לו עסק עם נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, שאולי תחב ידיים מזוהמות לנושא רגיש וקיומי. 

הבעיה: עדיין אין בנמצא בדל הוכחה שתומכת בטענה שנתניהו היה מעורב אישית ברמה העסקית ברכש הצוללות. פרט לעובדה החמורה כשלעצמה של רכש יקר במיוחד, ללא הצדקה מבצעית, שהוא עניין לא פחות חמור שנגוע לתפיסתי בשחיתות פוליטית, ועדיין חרף ענני החשד הכבדים, אין בידינו שום ראיה שתוכיח שאכן יש קשר בין המיליונים שביבי עשה במניות עם בן דודו לבין פרשת 3000. ועדיין הדרישה לחקור היא מוצדקת על רקע חשדנות בריאה של ציבור, שלא מאמין לו וקונה את אשמתו לפני שהוכחה, ולו רק כדי להאכיל את ביבי בתרופה שהוא עצמו נוקט לעתים כשהוא תופר תיקים ללא בסיס עובדתי. 

בנימין נתניהו (צילום:  Yoav Dudkevitch/Yedioth Ahronoth/Pool via REUTERS)
בנימין נתניהו (צילום: Yoav Dudkevitch/Yedioth Ahronoth/Pool via REUTERS)

מה שמפריע לתקפות העתירה הוא העובדה שמנדלבליט קבע חד־משמעית שאין טעם לקשור בין המניות ועסקת הצוללות וספינות הטילים. מנדלבליט כבר חצה את הרוביקון, והוא מבין שעכשיו זה או הוא או ביבי, והוא כבר החליט שאם זה תלוי בו, זה יהיה ביבי, ואם הוא לא אישר פתיחת חקירה, יש לעותרים בעיה. למי שאין בעיה זה לציבור שלם שאינו מבין עדיין את הצורך ברכש של תשע צוללות כאשר לא מעט גורמים, כולל בחיל הים, לא היו שותפים לחגיגת הרכש.

לא בצוללות ולא בספינות הטילים, שנטען כי הן המענה המבצעי להגנה על אסדות הגז בעומק הים, כשלא ברור כלל מה תועלתן, ובמיוחד לאחר שהתברר כי מיקום האסדות הוא סמוך לחוף. סביר שבג”ץ ידחה את העתירה. אלא אם כן ישתכנע מהתצהירים של הבכירים לשעבר, יהיה קשוב לקולות העולים מההפגנות ויקבע שאין עשן בלי אש, כלומר יורה על הקמת ועדת חקירה.