ערב יום כיפור הוא זמן טוב לחשוב על מה שקרה כאן לפני 47 שנים. נכון שאז הייתה אופוריה, הטמטום שלט ולא הייתה שחיתות שלטונית כזו, אבל יש יותר ממכנה משותף אחד. אנחנו במבוא לאסון. גם אז הייתה תקשורת מגויסת, של מפא"י, אבל המדיה הייתה דלילה באופן יחסי למצבה כיום. היום כל אחד בציבור הוא תאגיד תקשורת - רן כרמי בוזגלו, שמעון ריקלין, גונן בן יצחק, אור־לי ברלב - הציבור רק צריך לבחור במי שמתאים לו ולהתמוגג מהפרטייה.

המציאות מזעזעת. ראש ממשלה שנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים ומבצר את שלטונו באמצעות ערימת עבדים, שמוותרים ברצון ובששון על אישיותם, הוא שמנהל את המערכה. כשהוא מצהיר "אני נלחם על החיים שלכם", אני נחרד. אני אומנם כסיל על מלא, אבל גם אני יודע שהוא נלחם על חירותו ועל המשך חייו בבלפור, על המשך שירותי הכביסה בבלייר האוס בוושינגטון, והציבור אינו מעניין אותו כלל. הנתון היחיד שמעניין את ביבי זה רק הוא.

על קולקציית האפסים שמונה 35 שרים ושרות כבר נאמרה כל בדיחה שיש, אבל המציאות עולה על כל דמיון. בני גנץ, שלעולם יישאר החליפי, מזכיר לכל צופה ומאזין את ג'ק ניקולסון ב"קן הקוקייה", והתבטאויותיו מעלות את השאלה מה מצבו הנפשי. לאיש הזה, שהיה רמטכ"ל, אין שום השפעה על המציאות שלנו, וביחד עם גבי אשכנזי שניהם תופסים את המשבצת של דוד "דדו" אלעזר, הרמטכ"ל ביום הכיפורים ההוא ב־1973.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


אם תוקם כאן בעתיד ועדת חקירה ממלכתית (הסיכוי אפסי) כמו ועדת אגרנט, הם יישאו בחלק גדול מהאשמה הציבורית, כאחראים ישירים למחדל. הם התגייסו לממשלת חירום למאבק בנגיף הקורונה, אבל הם משת"פים־על־מלא של ביבי במאבקו לחמוק ממשפט. רק פוליטיקה והישרדות מעניינות אותם, וכל השאר מתבטא בסגר. ביבי לא רוצה הפגנות מחוץ למעונותיו, הם בשת"פ איתו, השאר לא רלוונטי. גם כל השאר לא רלוונטי למציאות. אולי השופטים בוועדת החקירה ימצאו להם נקודות זכות, הציבור לא מוצא כאלה.

ההתייחסות של קיבינימט הקורונה לדרגים המקצועיים היא הזיה. היא כבר לא גובלת בהזיה, היא ההזיה עצמה. יש פרויקטור, פרופסור לרפואה, מנהל בית חולים, מנכ"ל משרד הבריאות בעברו, אבל כל דייר באגם הדרעק מצהיר שאין לו מושג. אני כבר בעשור השביעי לחיי. כאשר אני לא מרגיש טוב או לוקה בהיפוכונדריה חמורה, אני הולך לאיש מקצוע בתחום הרפואה. אני יודע שהוא יטפל בי. איני הולך לדייר באגם הדרעק שיבדוק אותי ויחליט על דרך טיפול. הציבור, בחלקו לפחות, לא מבין מה קורה כאן. איך אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד מתחפש למומחה לבריאות הציבור? מילא אם היה תלמיד חכם בתחום הרפואה, אבל הוא ממש לא, אז איך האיש הזה סוחט ודורש הקלות בתחום בריאות הציבור? אני מתקשה להבין את זה, גם אם הסיבה ידועה לי ולכולנו.

פרופ' רוני גמזו סיים את תפקידו כפרויקטור, גם אם לא הודיעו לו על כך. הוא לא קובע כלום, הוא לא משפיע על כלום, ולצערי הוא לא הפתרון למצוקת הציבור. מינו אותו רק כדי שתהיה כתובת מפוארת להאשים. שהמאכערים בטיפשורת הממוסדת כמו יעקב ברדוגו מגללי צה"ל יקבעו שהוא האשם. גמזו, בצוותא חדא עם אביחי מנדלבליט. אצל המאכערים רק אנשי המקצוע אשמים, כי זה דף המסרים שהצלם מתחת לחצאיות, אדון נתן אשל, מפיץ בשביל אדונו.

פרופ' רוני גמזו (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
פרופ' רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)


מאז שהוטל כאן סגר נושם, התחלואה גואה, כי אין סגר. אני מסתובב בכבישים העמוסים בדרך לאולפנים (עם אישור תנועה של עובד חיוני) בגלל המחסומים, ומתברר שאין דבר כזה בכלל. התנועה מאיטה לקראת המחסום, שוטר/ת מביטים, ויאללה תתקדם. בתי אוכל שיכולים למכור מזון מבושל רק באמצעות שליחים גילו פתאום שכל עם ישראל התחפש (גם אני) לשליחים. החוק הוא המלצה בלתי מחייבת, כי בשלטונו המושחת של נתניהו יש שווים ושווים יותר. בידוד של 14 יום לכל אחד שחוזר מחו"ל? הצחקתם את בלפור ולהקתו. כל המשלחת לוושינגטון מקבלת היתר לחמישה ימים בלבד, כולל עיתונאים שהצטרפו למשלחת. למה? ככה. לא חייבים לכם תשובות.

שני יועצים של רה"מ מפירים בגסות גם את הבידוד המצומצם הזה. טופז לוק, מאכער שצמוד לרה"מ ושתפקידו להרעיל לכאורה את המדיה הדיגיטלית בשקרים ובבדיות מפוברקות, יוצא למשימה מעבר לקווי האויב בהפגנות בבלפור. הוא נחשף, מצולם, אבל מצהיר: "אני מתנדב לשלם את הקנס", לא לפני שהליכוד פרסם תגובה שקרית שלפיה הוא היה בדרכו לבדיקת קורונה. כן, השקרים המטונפים הפכו כאן לדרך חיים. הוא לא אמר את זה בקולו, אבל מתברר שללוק יש מקורבים. הוא איש חשוב מאוד במערכת השקר שמקיפה את נתניהו. אגב, גם נתניהו עצמו זעם על הביקורת כלפי יועצו: "יופי, תפסתם קורבן אחד". אז איך בדיוק צריך להתייחס הציבור למגבלות?

אבל השיטה עובדת, וזו המציאות. בסקר של חדשות 12 התברר כי 48% מהנשאלים סבורים שהציבור אשם בעלייה בכמות החיוביים, הממשלה אשמה במצב רק לדעת 42% מהנשאלים. ביבי לא יכול היה לחלום על סקר טוב מזה, גם אם היה מממן אותו בכספו. טוב, הגזמתי, לא בכספו אלא בכספם של אחרים. יש גבול גם להזיות, רה"מ הרי לא מממן כלום, גם לא כביסה. עד השבוע רק אנחנו בארץ הסתלבטנו על הכביסה והקמצנות, אבל עכשיו כל העולם לא מבין את המחלה.

מחאת הדגלים השחורים בבלפור. צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים

העבדים של ביבי סביב שולחן הממשלה מגבים אותו באוטומט. הנה שר המודיעין, אלי כהן, מגנה את המפגינים בחופי הים ובבלפור, אבל בתשובה לשאלה על המאכער לוק ענה: "אני לא מכיר את המקרה ספציפית, רק קראתי שהוא אמר שהוא בדרך לבדיקה". כן, כך המומחה למודיעין של כתריאליבק'ה. האויבים מתפוצצים מצחוק מרמת האפסיות והחידלון. אבל חוץ מהתסכול על החידלון המתמשך, תעשיית הפינוק של הגועליציה לא עוצרת לרגע. הנה, רק השבוע, במדינה שאין לה תקציב, נמצא כסף לפנק את איו"ש ואת החרדים. לרוב הציבור אין לירה סורית דפוקה, אבל 225 מיליון שקל הועברו לגופים אלמוניים לציבור, למימון החינוך הדתי של מתנחלים.

בנוסף, 30 מיליון שקל ניתנו לחיזוק התרבות היהודית באמצעות מינהלת הזהות היהודית. עוד כספים הועברו לחטיבת ההתיישבות לגרעינים תורניים. מה זה בכלל? מי שמע על המינהלת הזו, ומה היא בדיוק עושה? משרד הדתות, גוף חשוב מאוד בעתות חירום, קיבל מענק של 39 מיליון שקל לפיתוח החפירות בעיר דוד. הלו, אנחנו לא בסגר כרגע? איזה חפירות? מי יעצור את העושק הזה? מי בדיוק? אבל מה לעשות שנפתלי "הגבר" מטפס בסקרים? אז מפנקים את הציבור שלו, שיידע מי בדיוק נמצא על הברז של הכסף. בסך הכל הועברו 941 מיליון שקל, שמוגדרים ככסף גועליציוני למימון מטרות פוליטיות של אדון ביבי. נראה לי שהוא מתייחס לכסף שלנו, ציבור העובדים, כאל קופה קטנה.

משום שהשלטון כל כך נדיב כלפי הימין הפסיכי, הג'מעה של יצהר משיבה לו אהבה. יידוי אבנים על שוטרי מג"ב ביצהר (בנס אין נפגעים), מניעת כניסה של רופא ערבי שנשלח לבדוק חולים ביצהר, בנימוק שהוא ערבי. ממתי מותר לערבים לבדוק חולים יהודים קדושים? האמת, אולי הג'מעה ביצהר צודקים. אז בואו ונמנע מהם ביקורי בית. חולים? תגיעו לבתי חולים באופן עצמוני. אין גבול לגועל ולגזענות, אבל ביום ראשון הם יצומו, והם מקווים שאלוהים יסלח להם. אז הנה החדשות ועיקרן תחילה - הוא ממש לא יסלח. הוא לא רק אלוהים שלכם, הוא אלוהים של כל האנושות, חבורת ברברים פרימיטיביים ועבריינים.

חשד לתג מחיר בכפר פרעתא שבשומרון (צילום: ועד כפר פורעתא)
חשד לתג מחיר בכפר פרעתא שבשומרון (צילום: ועד כפר פורעתא)


כמו כל ארגון פשע מסודר, נוער הגבעות שהחילונים מממנים בכספי המסים שלהם פרסם פתשגן שמפרט את פעולותיו למען הציבור בתש"ף בסיכום שנתי. זה באמת מדהים. 174 רכבים הוצתו ב־12 אירועים; שני מסגדים הוצתו; 188 עצים של חקלאים פלסטינים נעקרו בשלושה אירועים שונים; 866 רכבים פונצ'רו ב־27 אירועים, 253 מהם רוססו בכתובות; 40 בתים ניזוקו בארבעה מקרים; 69 רכבים נרגמו באבנים בתשעה מקרים; 59 ערבים הותקפו ב־20 מקרים, 24 ערבים נפצעו ב־14 מהמקרים; בית ספר אחד הוצת; 30 דונם חיטה ושדה הוצתו.
אין לנו כבר חטיבה יהודית בשב"כ? אולי צריך אוגדה או צבא שלם כדי לטפל בארגון הטרור הזה, ולעצור במעצר מנהלי את כל המחבלים החברים בו? הקיבינימט הביטחוני־מדיני של ביבי לא חושב שהם ארגון טרור? הפעילות שלהם גם מקדשת את משלוח הכביסה לבלייר האוס? כנראה שכן, עובדה.

בתקופה האחרונה גויס מחזור גיוס גדול של בנים ובנות. בצער וגם בתדהמה גיליתי שרק 58% מהמלש"ב בכלל מגיעים לשירות צבאי. כשאני התגייסתי לפני יותר מ־40 שנה זה היה אחרת. ממש אחרת. לפי הנתונים האלה, בעוד 12 שנה פחות ממחצית ציבור מסיימי תיכון בישראל יתגייסו לצה"ל. האוכלוסייה אז תגדל בכשלושה מיליון נפש. עולים חדשים רחמנא ליצלן (300 אלף עלו רק בשבעת החודשים האחרונים. רובם כדי לקבל קצבאות אברך וטיפול רפואי, שאין בחינם באמריקע) והתרבות טבעית של החרדים (ערבים לא מגויסים) שחיים על חשבון החילונים, אבל צבא לא יהיה. אולי נקנה ביטחון מהאמירותים, כי את כל האמל"ח המתקדם שיש לנו יהיה גם להם. אז בקלות הם יוכלו להשתלב במערכת הביטחון. מישהו הרי יהיה חייב להחליף את הפרזיטים, החילוני לא יוכל לשרת חמש שנים שירות חובה, או שאולי ביבי יחליט שזה ממש נחוץ.

מרד בשלטון מושחת ומסואב זה רק עניין של זמן. לא הפגנות מפונפנות עם מוזיקה וסתלבט על המים עם שיירות בדרך העולה לירושלים. אני מתכוון לביזה ברחובות, מראות שראינו במילווקי ובמיניאפוליס. עוד מעט קט ייגמרו לציבור העובדים הרזרבות הכספיות. הם כבר מכרו את קופות הגמל, לקחו כל הלוואה שניתן לקחת, ועוד מעט ייגמר החמצן. אני מזכיר לכולם שרק לבית המלוכה בבלפור יש שירותי כביסה בחינם באמריקע, לפלבאים מכונת כביסה וחומרי ניקוי עולים כסף, שעוד מעט לא יהיה.

דונלד ומלאניה טראמפ, בנימין ושרה נתניהו בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
דונלד ומלאניה טראמפ, בנימין ושרה נתניהו בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)


ואז כל השבאב היהודי (או אולי הישראלי, כי לפי מירי המחוננת, יש כאן שני מחנות שנלחמים זה בזה: ישראלי ויהודי. והאישה הזו עתידה להיות שרת חוץ באוקטובר הבא אי"ה. אני מקווה שהוא לא ירצה) ייצא לבזוז ולפרק כל מה שזז. וקיבינימט הקורונה של ביבי ושותפו אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד, לא יעניין את אף אחד. ניאלץ להקים קיבינימט מיוחד לענייני זעם. במציאות הזו, ביבי עוד יתפלל לימי השקט שהיו ניתנים לו במשורה אם היה מנהל משפט כמו כל נאשם אחר. הדבר היחיד שמעניין אותו זה ההפגנות. בשביל השקט שלו כולאים ציבור בבית ל־16 יום, הנזק הכלכלי יהיה כ־35 מיליארד שקל - אבל ההפגנות יחזרו בסיום הסגר. כי ממשלה שאין לה שום אסטרטגיית יציאה ממשבר, זולת הפסקת ההפגנות, לא יכולה להתקיים יותר. אין לה זכות קיום.

ועכשיו ליום כיפור, מועד שאני מתעב את מאפייניו. כל גנב, אנס, שודד, רוצח, עושק, רמאי - מאמין שצום של 26 שעות עם תפילה לבורא עולם מנקה את כל חטאיו, כי זו המסורת היהודית, וכך מילאו לנו את הראש במערכת החינוך. גם אמרו לנו שטוב למות בעד ארצנו. אז מי שמוכן למות בעד ביבי, שימות. אני לא מוכן למות בשביל אף אחד, זולת בני משפחתי הקרובה. אני אביט בתיעוב על כל דיירי אגם הדרעק, על כל המאכערים שיצומו ויתפללו, ומיד במוצאי כיפור יחזרו לרמות, להונות, לשקר לציבור, ובעיקר לעשוק את החילונים. זה כנראה הדיבר ה־11 של קולקציית האפסים שמנהלת אותנו: עשוק את החילוני!

כי אולי אלוהים התגלה אליהם ואמר להם שזו מצווה, אז הם מקיימים את המצווה הזו בכל הכוח. להרבה מאוד בתי אב בישראל אין אפילו את הכסף לממן ארוחה מפסקת. נכון שצחי הנגבי טען שאין עוני בישראל, אבל הוא לא חילק 6,700 מנות מזון דרך עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה. הוא לא צריך, כי בינואר הקרוב יעודכן שכרו בעוד כ־7,000 שקל בחודש, כמו לכל אגם הדרעק. ההתנדבות שלהם לוותר על 10% משכרם הייתה מהירה מדי, אז ביררתי מדוע, ואז הבנתי את הבלוף, והבנתי שוב שהון־שלטון זו מחלה ממארת. גם ראשי מערכת הבנקאות יצומו, למה לא? הם לא יהודים? אבל לפני הצום הקדוש וכל נדרי, הייתי שמייח לדעת אם בתקופת הסגר לא תיגבה ריבית על יתרות החובה בחשבונות של הלקוחות. זה הכל, באמת לא שאלה גדולה, כי נכון לעכשיו הוסבר לי שהמחשב עובד כרגיל, הוא לא צם. חבל.

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


וביום שני בערב העם יהיה זך ונקי, ויחזור לחיי החטא, העוון והפשע. כי אלוהים נתן לנו אישור, עד לצום הבא בתשפ"ב. ואני אחשוב רק על איך מעצימים את המחאה, איך זורקים את ביבי מבלפור, איך משנים את שיטת הבחירות כדי למנוע מעבדים להיות מחוקקים. למגר את המפלגות כולן ולהעתיק את השיטה מחו"ל שלפיה כל מחוז בחירה שולח את נציגיו לאגם הדרעק, לקדנציה של שנתיים. אין חוק מימון מפלגות, מי שרוצה להיבחר שישיג מימון. זה יהיה הון־שלטון, אבל לפחות הציבור יידע את השיטה, וילמד לחיות איתה. אני לא אצום. ממי שפגעתי אני מבקש סליחה מיד, לא מחכה ליום אחד בשנה, כי זה דוחה וזה מסריח מריקבון חברתי.

המדינה מתפרקת לנו מול העיניים. השלטון לא יודע כיצד לנהל את המשבר. רבנים ישישים שאיבדו קשר עם המציאות לפני עשורים מכתיבים כאן את ההתנהלות היומיומית, ומפרקים את הציבור לרסיסים. לא בנו כאן בית חולים ציבורי יותר מ־40 שנה. ב־35 מיליארד ניתן לממן הקמת ארבעה בתי חולים ולממן את פעילותם במשך שמונה שנים, אבל לא היה לזה כייסף, היו צריכים לתת אותו לכיפות. מה לעשות, המאכערים והספונג'דורים קוראים לזה דמוקרטיה. אז גם אחרי הצום תהיה כאן מערכת בריאות מפגרת, כמו באנגולה, אולי. אבל תצומו, תתמלאו באמונה, השכינה תמלא אתכם ברוחניות, זה טוף, כך אומרים הרבעל'ך.

נתראה בסוכות, כאשר מניין הנדבקים בקורונה יגיע לעשרת אלפים ביום. יתחילו לקשקש אז על המודל השוודי. כי כולם שוכחים נתון אחד יסודי: מודל שוודי יכול להצליח על שוודים, לא על יהודים. זה בגלל הישראלים כנראה, כמו שמירי אומרת. והיא הרי מחוננת. לא?