בתוך כל הבלגן האופף אותנו בימים אלו במלחמת הקורונה השנייה, קצת הלך לאיבוד אירוע פוליטי ייחודי ומדהים. כוונתי לקריאה של ח"כ עפר שלח למנהיג מפלגת יש עתיד לעשות מעשה דמוקרטי ולקיים בחירות לראשות המפלגה, לראשונה מאז הוקמה לפני שמונה שנים. אין לי שום ידע וכל עניין במניעיו של שלח. החשוב מבחינתי הוא הזרקור שהפנה שלח לתופעה של שלטון יחיד במפלגה. הכל כמובן ידעו על שלטון היחיד של לפיד, אבל לא מספיק דיברו על זה בתקשורת, לא הפכו את זה לעניין תקשורתי, לא טרחו לעשות תחקירים. מעולם לא נתקלתי בכינוי "רודן" בהקשר ללפיד ולשליטתו במפלגת יש עתיד.

לעומת זאת, הכינוי "רודן" הפך לשם נרדף של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל. המילון מגדיר רודן כך: "דיקטטור, שליט הרודה בעם ללא כל הגבלה ופיקוח, ומכאן רודנות, דיקטטורה, לעומת דמוקרטיה". הרודנות מוגדרת כ"שיטת ממשל שבה נשלטת המדינה על ידי אדם יחיד או קבוצת מיעוט של אנשים המרכזת כוח מוחלט ללא הפרדת רשויות, כך שהדיקטטור שולט בשלוש רשויות השלטון: המחוקקת, השופטת והמבצעת". הדברים ידועים לכל תלמיד ותלמידה בבית ספרנו. 

יאיר לפיד בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

אז מדוע, לעזאזל, דבק הכינוי "רודן" בנתניהו? יכולים לכנותו מושחת ומשחית, יכולים כמעשה פבלובי לכנותו "הנאשם", "הנאשם בשלוש עבירות חמורות" ועוד, אבל למה רודן? למה בשמות כל הרודנים שמצויים בארגז הידע של נותן הכינויים? ובין נותני הכינויים אני מוצא אנשי ספר ופרופסורים. אך כלום, ממש כלום ממאפייני הרודן אין לנתניהו. הוא ממנה ומפטר שופטים כאוות נפשו? הוא משליך עיתונאים למרתפי הכלא? היכן ראיתם רודן שהוא כמו סמרטוט לרגלי מפלגות החרדים ורבניהן? היכן מצאתם רודן שעורכים בראש חוצות מחאה נגדו עם מיצגים של איברי מין? היכן? באף מקום בעולם. ישראבלוף אופייני המוחדר לתודעה שלנו יום ולילה.

אבל בואו וניקח את מפלגת יש עתיד. הכוח של היו"ר, על פי החוקה, הוא כמעט אבסולוטי; אין שם בכלל "רשויות": אין גופים מבקרים, שופטים ומחוקקים (בנוסח ועידת המפלגה). אין בחירות, יש רק מינויים של המנהיג. מי יעז לצאת נגדו? הדנ"א של המפלגה, על פי הגדרתה, הוא שהיו"ר לא צריך להיבחר. לשון אחרת, זאת לא מפלגה בעלת מאפיינים דמוקרטיים. והיא זאת הצועקת ומייללת שפסה הדמוקרטיה במדינה, שקצה הגיע.

יאיר לפיד מתייחס להודעת עפר שלח, קרדיט: התכנית של בסאם ג'אבר בערוץ הערבי האלא טיוי, אתר פאנט

אבל מיהי ומהי יש עתיד לעומת מפלגתו של ליברמן? מיותר להרחיב עליה ועליו את הדיבור בהקשר הרודני. לדעתי, רק יו"ר מפלגה כזאת, הרגיל בשליטה מלאה באנשיו, התלויים בו לשבט ולחסד, יכול היה להמליץ לאזרחי ישראל שלא לציית להנחיות הבריאות של ממשלת ישראל, "מכיוון שהחלטותיה הן בלתי חוקיות בעליל". ומה הוא ממליץ לאזרח? שישתמש בשכלו ובהנחיות ראש עירו, ובהמלצות הפרויקטור שימנה אותו ראש עיר. 

במילים הכי פשוטות, לדעתי: הסתה למרד וקריאה לאנרכיה של חבר כנסת, שר לשעבר, יו"ר מפלגה. שמעתי גם שמעתי איך מסיתים נגד "שומרי הסף", אך לא שמעתי מעודי שאישיות ציבורית בכירה תקרא לציבור לא להישמע לפסיקות בית המשפט, למשל (אם כי אולי יהיו כאלה שיחשבו על השר אוחנה). ומה מדהים ומחריד? שלא ראיתי עד עכשיו את כל עדת המשפט והחוק קמה ומגנה כאיש אחד את אותו יו"ר מפלגה בישראל וגם מסבירה לו מדוע דבריו הם הבל הבלים והסתה. אולי בשל החום הכבד?