וואווי (Huawei) הסינית, יצרנית הניידים החכמים הגדולה בעולם תפסיק לייצר טלפונים ניידים חכמים ב־15 בספטמבר השנה, כחודש וחצי לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב ב־3 לנובמבר, שבהן ינסה דונלד טראמפ להיבחר לקדנציה שנייה כשהוא בונה את הצלחתו על הטינה לסין. המלחמה בסין נמשכה לאורך כל שנות כהונתו של טראמפ, הטוען בגלוי כי הסינים גנבו מידע, טכנולוגיה ויכולות של חברות אמריקאיות, שנאלצו למסור סודותיהן כתנאי לכניסה לשוק הסיני. עוד בשנת 2003 הגישה חברת סיסקו האמריקאית תביעה נגד וואווי, שעניינה גניבת קודים לנתבים. לבסוף התביעה הוסרה, לאחר שוואווי הסכימה למתן את מכסת הייצור שלה.

בהמשך, טוען טראמפ, הסינים מוכרים למערב ציוד שמבוסס במקור על היכולת האמריקאית. הפסקת הייצור תהיה מסיבה פשוטה: הממשל של טראמפ אוסר על חברות אמריקאיות למכור לסין שבבי זכרונות, צ'יפים, בעלי יכולת עיבוד נתונים מהירה. הנשיא טראמפ טוען כי לממשל הסיני יש ותהיה נגישות למידע וכי נבנית מערכת ריגול הטמונה במערכות התקשורת של וואווי - ציוד, אנטנות וניידים, הכל בדלת האחורית שלטענת טראמפ נבנתה מלכתחילה להעביר מידע לממשלה הסינית. וואווי מכחישה שיש זליגת מידע בדלת לממשלת סין דרך המערכות שהיא מוכרת. האמריקאים אינם מוכנים לקבל טענה זו.

הנשיא הסיני שי ג'ינפינג הכריז ברבים כי בתוך כמה שנים ההגמוניה העולמית תעבור מידיה של ארה"ב לידי הסינים, שממשיכים להגדיל את התוצר שלהם, בעוד המשק האמריקאי דווקא מתכווץ כיום בגלל נגיף הקורונה, "הנגיף הסיני" כדברי טראמפ. יצרניות השבבים האמריקאיות היו יכולות לקבל הזמנות מהסינים עד 15 במאי. המלאי שנקנה אוזל. הנייד האחרון של וואווי מסדרת Huawei Kirin המהירה Mate 40 ישווק בספטמבר. הצו שהוצא על ידי הממשל האמריקאי, תוך שימוש בחוק חירום כלכלי בינלאומי, אוסר מכירת זכרונות ומעבדים גם לעוד 114 חברות סיניות המסונפות לוואווי, הכל כדי להגן על ביטחון המדינה האמריקאית.

להחלטה האמריקאית יש השפעות גם על חברות הייטק אמריקאיות אחרות מלבד יצרניות הזכרונות. כך גוגל לא תוכל יותר למכור רישיון לעשות שימוש בטכנולוגיית אנדרואיד שבה השתמשה וואווי עד כה. הטייוואנים, הנמצאים עתה תחת התחושה שסין תספח אותם בכוח (כפי שכבר צירפה את הונג קונג למערכת המשפט והניהול הסינית), כבר פתחו במשא ומתן עם האמריקאים כדי להתחמש. אין פלא כי יצרנית השבבים הגדולה בעולם, Taiwan Semiconductor Manufacturing Co, המייצרת שבבים על פי הזמנות הלקוח בלבד (בכך התמחותה), כבר הודיעה שהיא חתכה בשעור ניכר את מכירת הצ'יפים לסינים, בהתאם להוראות הממשל האמריקאי. אישור מיוחד שביקשה יצרנית השבבים האמריקאית קוולקום, למכור שבבי זכרונות מעבדים לוואווי, טרם נענה.

לפני שנגיע לחזית החדשה במלחמה בין המעצמות, סין וארה"ב, הפעם בסוגיית ענקית הרשת החברתית הסינית לשיתופי סרטי וידיאו, טיק טוק. נזכיר לקוראים כי סין מעולם לא הרשתה לענקיות האמריקאיות פייסבוק או גוגל לפעול בתחומה. בעוד האמריקאים פתחו את השווקים שלהם לסינים במשך שנים, הסינים לא נתנו הזדמנות של ממש לענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות לפעול בתחומם, והעדיפו פיתוח חברות מקומיות עם שימושים דומים. בעוד תחת ממשלי הנשיאים האמריקאים הקודמים עברו החסימות בהבלגה, הנשיא טראמפ אינו מוכן לכך.

עכשיו, ממש לפני הבחירות, נפלה לידיו של טראמפ עוד הזדמנות להתנגח בסינים, הוא אומר לראשי חברת טיק טוק, שיש שמעריכים את שווייה ב־50 מיליארד דולר ושיש לה 2 מיליארד משתמשים: או שתמכרו את כל החברה לחברה אמריקאית, או שתיחסמו מגישה ל־160 מיליון אמריקאים שמשתמשים כיום ברשת החברתית הפופולרית. המתעניינת האמריקאית הראשונה הייתה הענקית מיקרוסופט, שרואה בכך הזדמנות להיכנס לתעשיית הרשתות החברתיות, לאחר שפספסה הזדמנויות בעבר (מזל כי שירותי הענן שבנתה השאירו אותה בחזית הטכנולוגיה).

השנייה שקפצה על העגלה כדי לחזק את מעמדה בין הרשתות החברתיות היא טוויטר, שצייצה שאף היא מעוניינת בטיק טוק. הצו של הנשיא טראמפ מול חברת האם של טיק טוק ByteDance ניתן ב־6 באוגוסט. עתה על החברה הסינית להחליט מה לעשות בתוך 45 יום. גם פה ממשל טראמפ חושש מריגול של המערכת הסינית בחסות המדיה החברתית, אף שהחברה הסינית אומרת כי מעולם לא חלקה תוכן עם הממשלה הסינית.

לטוויטר יש הרבה פחות כסף לרכישה מאשר למיקרוסופט העשירה, שחושבת שתוכל לסגור עסקה עד 15 בספטמבר, לכל הפחות רכישה של הפעילות רק במדינות דוברות אנגלית בעולם ובעוד כמה מדינות מערביות. ByteDance אומרת כי ייתכן שתאתגר את הנשיא טראמפ בבית המשפט. מה שהיא לא מביאה בחשבון הוא כי זה דווקא יתדלק אותו לקראת הבחירות, ויאפשר לו להראות כי הוא איש של עשייה ומגן האינטרסים האמריקאיים, לא כמו הנשיא הדמוקרטי הקודם ברק אובמה או המועמד האנמי ג'ו ביידן. בעלת טיק טוק תטען כי הצו של הנשיא מנוגד לחוקה, בעיקר מפני שלא היה בידי החברה מספיק זמן לענות לטענות הנשיא וכי חששו של הנשיא לביטחון המדינה חסר יסוד.

הממשל הסיני מקווה כי הנשיא טראמפ לא ייבחר. הכעס כה רב, עד כדי כך שהסינים קוראים לארבעה בכירים אמריקאים בממשל טראמפ "כנופיית הארבעה". השימוש בטרמינולוגיה זו נועד להביע שאט נפש ממנהיגיה של ארה"ב, כפי שהשלטון בסין הקיא מתוכו את "כנופיית הארבעה" המקורית שבראשה עמדה אלמנתו של המנהיג הדגול מאו צה טונג, ג'יאנג צ'ינג, שבעשור של מהפכת התרבות הרסו את סין, רמסו יריבים והביאו לכאוס ברחבי המדינה הרעבה ללחם. בסוף, חודש לאחר מותו של מאו, הם סולקו, הואשמו בבגידה ומהפכת התרבות נעלמה.

המנהיג בפועל של סין לאחר סילוקם היה דנג שיאופינג. הוא היה מי שהניח את היסודות למהפכה הקפיטליסטית במסגרת המפלגה הקומוניסטית, שהזניקה את סין למעמד של מעצמה עולמית המתגרה בארה"ב. "כנופיית הארבעה" האמריקאית, לדברי הסינים היא מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריין, ראש ה־FBI כריסטופר וורי והתובע הכללי בממשל טראמפ ויליאם ברר. מזכיר המדינה מואשם על ידי הסינים בכך שפתח במלחמה קרה בין ארה"ב לסין ושהוא דוגל בהקמת מסך ברזל מול סין, כפי שהיה בזמנו מול ברה"מ.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בינתיים במזרח התיכון

בהקשר הישראלי נזכיר כי מזכיר המדינה פומפאו הגיע לביקור בזק בישראל, בשיא התפשטות הקורונה, ביקור שעליו לא נמסרו יותר מדי פרטים, אך הטענה שנשמעה היא שהוא הזהיר את ישראל כי ממשל טרמאפ רואה בעין רעה את המשך ההתפשטות הסינית בישראל, בעיקר הקמת וניהול נמל חיפה החדש, עם כל המשמעויות הצבאיות והאסטרטגיות שלו. ישראל התפתתה לעסקה בעיקר בשל היעילות המוכחת של סין בניהול נמלי ים וההשקעה שבאה בצידה, אך גם כדי להחליש אחת ולתמיד את עובדי הנמלים שמחזיקים, לדעת חלק משרי הממשלה, את המשק בגרון. גם הנמל החדש מצפון לנמל אשדוד, "נמל הדרום", נבנה ויתופעל על ידי חברה־בת של צ'יינה הארבור. החברה הסינית בונה גם את רציף 21 בנמל אשדוד המקורי, שאמור להתחרות בנמל הדרום.

לפני שבוע יצא המכרז של משרד התקשורת לזכייה בתדרים, בעיקר 700 מגה־הרץ, שיאפשרו את הפעלת הדור החמישי של הניידים, המכונה G5. השדרוג חיוני לפעילות כלכלית מודרנית ויעילה, דווקא היום, בזמן נגיף הקורונה, המצריך יותר תקשורת מרחוק. מרבית חברות התקשורת ייגשו למכרז אם חפצות חיים הן. שימו לב, כמה חברות תקשורת בישראל כבר הודיעו כי הן מכינות תשתית לדור החמישי ואף רוכשות ניידים מבוססי הטכנולוגיה הזאת כדי לספק את הרעב למהפכה.

אבל מה שלא היה בהודעות של משרד התקשורת או חברות התקשורת הפרטיות, הוא איזה ציוד אנטנות ומערכות חכמות מתקדמות תומכות ירכשו החברות הישראליות. דבר אחד בטוח: זה לא יהיה ציוד של וואווי, דווקא החברה המובילה בעולם בתחום. אפשר רק לשער כי פומפאו אמר לראש הממשלה שארה"ב לא תסכים לכך. האמריקאים כבר הצליחו לשכנע את יפן ואוסטרליה להימנע מהציוד הסיני המתקדם בגלל חשש להימצאותה של "דלת אחורית" בציוד, שתשדר לממשלת סין מידע. לכן גם כלל לא בטוח שהניידים, ציוד הקצה של וואווי, ייובאו ארצה (ישראל כן מאפשרת יבוא טלפונים ניידים מתוצרת שיאומי, שאינה נחשדת בריגול).

בהמשך גם אפל תייבא לישראל מכשירים של הדור החמישי וכמובן סמסונג - חברות ידידותיות לדעת האמריקאים. מדינות המהוות כשליש מהתוצר העולמי כבר חסמו ציוד של וואווי הסינית, בהן כמובן ארה"ב, ניו זילנד, אוסטרליה וטייוואן. בריטניה, שנמצאת תחת לחץ כבד של ארה"ב, עדיין מתלבטת, וככל הנראה תאפשר רק לחלק מחברות התקשורת לפרוש ציוד של וואווי ובכך לשמור על יחסים סבירים עם האמריקאים והסינים כאחד. לעומתה, איטליה אמרה שלא תחסום את וואווי, כך גם ברזיל וארגנטינה. ג

רמניה וצרפת אמרו שינקטו צעדי זהירות נוספים. דויטשה טלקום הגרמנית, חברת התקשורת הגדולה ביותר באירופה, אמרה כי תאט את פרישת הציוד של וואווי עד שתנהיג מהלך אישור קפדני. הועלתה גם טענה כי ציוד של חברות אחרות יגדיל את עלות הפרישה של הדור החמישי באירופה בעוד 55 מיליארד יורו ויגרום לאיחור של 18 חודשים. האמריקאים דוחים טענה זו וטוענים כי אריקסון השוודית, נוקיה הפינית וסמסונג הקוריאנית יספקו את ציוד התקשורת לדור החמישי של הניידים, ללא חשש ריגול. מי כן ימשיכו לרכוש ציוד מיצרנית הענק הסינית? טורקיה, סעודיה, מלזיה ודרום אפריקה.

פומפאו בנתב''ג (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)
פומפאו בנתב''ג (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)

רוחות מלחמה

האמריקאים לא מסתפקים רק במלחמות טכנולוגיה או בצווים נגד רשתות חברתיות, אלא גם מגבירים את הסיורים של הצי השביעי בים סין, כדי למנוע הכרזה של סין בדבר בעלות על כל ים סין, מתוך מטרה לנצל את אוצרות הטבע הטמונים במעמקים. מדובר בייחוד בנפט וגז, קידוחים שמכעיסים את שכנותיה של סין. הממשל של טראמפ כבר ביטל את זכויות הסחר שהיו להונג קונג לאחר שלילת עצמאותה של המושבה הבריטית לשעבר. שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוחין הודיע כי ארה"ב עומדת מאחורי ההונג קונגים כדי למנוע פגיעה באוטונומיה של המושבה.

מזכיר המדינה יצא נגד הסינים, אף שהוא זה העומד בראש שיחות הסחר מול סין. האמריקאים גם הכניסו 11 חברות סיניות לרשימה שחורה, הטילו סנקציות על פקידים סיניים בשל דיכוי העם האוגרי במחוז שינג'יאנג שבצפון מערב סין, עם שהוא למעשה המקור של העם הטורקי. ממשל טראמפ גם סגר את הקונסוליה של סין ביוסטון, מאחר שלדעת האמריקאים, עסקה בעיקר בריגול. הסינים הגיבו בהתאם, סגרו את הקונסוליה האמריקאית בגואנז'ו והטילו סנקציות על 11 אמריקאים (אם כי לא בכירים) כגון כריס סמית, מנהל עמותה למעקב אחרי הפרת זכויות אדם בסין, ושני סנטורים.

הסינים הלחוצים הודיעו השבוע על תוכנית להגביר הייצור המקומי של שבבי הזכרון המתקדמים. חברה סינית שתקים מפעל כזה תזכה לעשר שנים של פטור ממסים, מיום התחלת הרווחים, בתנאי שתייצר צ'יפים זעירים של 28 ננומטר או אף זעירים יותר. הממשלה הסינית הציבה יעד להגיע לייצור מקומי של 70% מהשבבים עד 2025, היא שנת היעד להצליח יותר מהאמריקאים בכל תחום, "מיוצר בסין 2025", זאת הססמה. כיום סין מספקת לעצמה רק 40% מצורכי השבבים. אבל האמריקאים חוסמים את סין גם בכיוון זה ואוסרים על החברה הטייוואנית TSMC לשתף פעולה עם סין. כרגע וואווי תלויה בה לחלוטין כמקור לשבבי 7 ננומטר לטלפונים הניידים שלה.

גם ליצרנית הסינית של שבבים SMIC, אין כוח לסגור את הפער. אבל מי מספק את המכונות לייצור השבבים לחברה הסינית SMIC? החברה ההולנדית ASML, בתהליך ייצור עדין ultraviolet. ממשל טראמפ לוחץ על ממשלת הולנד לא לאשר את יצוא הציוד החכם, והחברה ההולנדית עדיין לא קיבלה אישור יצוא לסין. האמריקאים מזהירים את הולנד כי הציוד ההולנדי מכיל זכויות ידע אמריקאיות, שאין להעבירם לאחר.

אם הסינים חושבים שג'ו ביידן יהיה רך יותר מולם, הם טועים: ביידן ויועציו אולי ידברו בצורה יותר מתונה, אך פועלו של הממשל של ביידן, אם ייבחר, יהיה לא פחות קשוח מאשר זה של טראמפ, אולי אף קשוח יותר בשל המצב הכלכלי היום. לפחות בזה שתי המפלגות האמריקאיות מאוחדות: נמאס להן מסין. ישראל תצטרך ללכת בין הטיפות הגדולות: היא אינה יכולה לנתק יחסי המסחר ההדוקים עם סין וכמובן שאינה רשאית להמרות את פי וושינגטון, בדרישתה החד־משמעית למנוע המשך העברת טכנולוגיה ישראלית מתקדמת לסין. חלקה של הטכנולוגיה, טוענים האמריקאים, מקורו בידע בסיסי שנרכש כחלק מהסיוע הצבאי מארה"ב.