תסירו רגע את המסיכה ותנשמו את האוויר סביבכם. נכון! הריח שעולה באפכם הוא צחנת בחירות. בכל פעם שהליכוד ובנימין נתניהו נקלעים לעימות מול בני גנץ או אביחי מנדלבליט (איום בחקירת המניות) או מול המציאות, הם שולפים את הנשק האולטימטיבי: 40 מנדטים בסקר היום ובחירות מחר. אלו הן יריות סרק. נראה את החבורה הזו הולכת לבחירות רביעיות. עד שאריה דרעי ומשה גפני לא אומרים מה הם חושבים, מדובר בגיהוקים של ליכודניקים.

בכל פרמטר של ניהול תקין וחברה מתוקנת, ודאי בעמידה מול משברים, נתניהו הוא פוליטיקאי חדל פירעון. לכאורה יש לו 40 סיבות טובות ללכת לבחירות. כיום. אלא שהבחירות עשויות להתרחש מחר, וכאן יש סיכויים לכמה וכמה מקרי "אולי", שיהפכו את הקערה על פיה.

אולי הקורונה תמשיך להתגלגל ואו אז יתברר תפקודו העלוב של נתניהו בניהול המשבר הבריאותי. אולי מחאת המובטלים ונפגעי כלכלת הקורונה תצבור תאוצה. אולי הירידה ברמת החיים של המעמד הבינוני תערער את הביטחון הכלכלי שלהם עד כדי כך שהם יחרגו מאזור הנוחות שלהם וילכו על אלטרנטיבה שאינה דוגלת בקפיטליזם חזירי. אולי הפגיעה בתאגידים ובעסקים גדולים, עקב קטיעת שרשרות הצריכה, תדרבן אותם לפעול נגד האיש שאחראי לכך.

אולי המשך חשיפת חומרים פליליים במהלך המשפט תנער סוף־סוף את ה"אז מה" של מושכי הכתף. אולי ניהול הסיפוח יוציא את הימין הקיצוני לרחוב (בכל זאת, מדינה פלסטינית). אולי ניתוח שפוי של מדיניות החוץ והביטחון יביא ציבור גדול יותר למסקנה שמדובר בנזק לביטחון המדינה. אולי הסיפוח יצרוב אצל הפלסטינים עצב חשוף של משקעי נקם וזעם ויגלגל אינתיפאדה שלישית, ודם חלליה יהיה בראשו של נתניהו (שוודאי יגלגל את האחריות על שר הביטחון, קציני וחיילי צה"ל).

אם אני קורא נכון את המצב, אזי מי שיכריע בבחירות, אם וכאשר, הם אלה שלא מזדהים לכאן או לכאן ואלה שלא מצביעים בדרך כלל, אבל הפעם כועסים. מדובר בחמישה עד עשרה מנדטים, רובם חילונים וערבים, שמזוהים כמסתייגים מפוליטיקה מפלגתית ויש סיכוי שיצביעו מתוך ביאוסולוגיה ולא אידיאולוגיה. ויש סיכוי סביר שמושא הביאוס שלהם יהיה נתניהו ושות'. ואולי לששת חברי משמר המוסר האנושי בגין הכיבוש והאפרטהייד יצטרפו עוד כמה יפי נפש והם יגיעו למניין.

ואולי, כהרגלו, נתניהו יצרוך את כל החמצן התקשורתי ותקום כאן תנועת "אתה משעמם אותנו". ותפסיק לצעוק זאב זאב. זה בסך הכל אלקין. העם רוצה גיבור ריאליטי אחר. צעיר יותר. גבוה יותר. וסקסי בטירוף. אין כזה? אתם יודעים איך זה כשהעצים הולכים למשוח להם מלך: כל קוץ בישבן שושנה על השולחן.

רק חיבור של כל האלו הללו לסערה המושלמת יחולל את הסופה שאולי תערער את בלוק הבטון הימני. עד אז אנחנו עם עסקני החרדים וש"ס שמתחזקים את נתניהו והוא מצדו מתחזק אותם. מהותית, העסקה הזו לא שונה מעסקת נתניהו־אלוביץ'. שם דיברו על השפעה על גולשים בוואלה ומצביעים בכוח, עם ש"ס והחרדים מדובר במצביעים נרצעים בפועל.

זוהי עסקת חבלה, שכוללת את הביביסטים שהם חבורה חסרת תקנה, את נרצעי נתניהו בחזית הפרלמנטרית ואת המנגנון הענק של ג'ובים ממלכתיים שתלויים במרכז הליכוד ובנתניהו. כולל המתנחלים, כרגע מחוץ לקואליציה על תקן מילואים מוכנים לקריאה. גם אביגדור ליברמן ("אני תמיד מוכן לבחירות") בהגדרת יריב לוין הוא "ימין טבעי", שיחזור הביתה כשיסיים את ההרפתקה האופוזיציונית שלו.

בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)
בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)

מצג השווא

השמאל, אגב, משתרע מגנץ־לפיד ושות' עד איימן עודה. מדובר במחצית העם. כמה מנדטים עודפים לימין היום לא הופכים את השמאל למיעוט. מהותית זוהי מחצית העם. אלה שכוססים ציפורניים בציפייה לקש שישבור את גב הגמל. משהו כמו דרישת נתניהו (בחוק) להחזיר לו מאות אלפי שקלים בעוד מיליון בני אדם חיים בחוסר ודאות כלכלי. הם עדיין לא יצאו לרחובות. אולי כאשר תתחולל אותה סערה מושלמת שתחבר את כל נפגעי נתניהו והבלוק שתומך בו.

הניצחון הגדול באמת של הימין, זה שהבטיח לו עד עכשיו את הבחירות, הוא השחלה אלימה של הנרטיב הימני באמצעות מנגנון שניצל את חולשת הדמוקרטיה ויצר דיקטטורה של הקונצנזוס. כאילו העם החליט בעד סיפוח והשחיתות של נתניהו לא מעניינת אותו. עובדה: 40 מנדטים. מצג השווא מבוסס על כך שה"עם" הוא האיש ברחוב מול האיש במגדלי השן ומגדלי המגורים. כל עובד ציבור שנהג ו/או חשב בשונה מה"עם" נידון ברותחין או בצוננין, והוא מאוים בתגובה שתגיע "מלמעלה". עיתונאים חפרנים ששלפו עדויות מרשיעות נידונו להתעלמות גמורה, שהיא גרועה מלאיים על דרוקר בכלא.

נתניהו לא המציא את ה"עם". זה החל בימי מפא"י ומפ"ם של בן־גוריון אחרי מלחמת השחרור, נמשך בימי בגין, שמיר, גולדה, פרס ורבין וברק, עד שהפך בימי נתניהו לכלב התקיפה על הדמוקרטיה. כך בדיוק מטופל הסיפוח. בשם "העם" מדברים על הסיפוח כאילו זה הדבר הכי נורמלי בעולם. כאילו ברוררררר. סיפוח כזה או סיפוח אחר, סיפוח פה סיפוח שם, 30% לכאן או לשם בסיפוח ההוא - נו! הדבר הזה שכולם מדברים עליו כל הזמן. כמו הדיבורים על מזג האוויר או חיסול הטרור, כמו שגרת האיראנים על הגדרות. כמו שגרת קורונה, יש שגרת סיפוח. והכל מתכנס למשהו ערטילאי שייקרא "החלת הריבונות" ואין בינו ובין סיפוח אמיתי ולא כלום.

וזה המקום שבו מתחבר הסיפוח עם הבחירות. אתם רוצים סיפוח סיפוח? תנו לי כוח בבחירות. זו רק המציאות שמכה בנתניהו. הסיפוח לא מעניין את "העם". מחכים להחלטת הבית הלבן? לקבל אישור מטראמפ זה לקבל צ'ק מפושט רגל. והעיקר, האיש היחיד שדוחף את הספחת הזו (פסוריאזיס היא מחלה דלקתית כרונית) הוא נתניהו, שצריך מהומה שתסתיר את מחדליו (הליכודניקים לא נחשבים כבעלי דעה או קול משלהם).

לא ראיתי ושמעתי אף מפלגה או סיעה שיוצאת מגדרה כדי לתבוע סיפוח עכשיו. אפילו ימינה והמתנחלים לא מעוניינים בסיפוח בסגנון טראמפ. סיפוח אמיתי מבחינתם מחייב טרנספר. גם הם מבינים שכל תעלול אחר פירושו קידום מדינה אחת בין הירדן והים וסופה של מדינת האפרטהייד שלהם. לכן לא יהיה כאן שום סיפוח כמו שלא תהיינה בחירות. בשלב הראשון יתחולל כאן רצף הזוי של הצהרות וצווים איומים ו"מאבקים". בשלב הבא, כמו כל תעלולי הממשלה הזו, גם אלה יסתיימו בבכי.

[email protected]