אני לא מבין מתי ואיך זה קרה. באיזה שלב המדינה שלנו הפכה ממקום סולידי ומיושב לצלחת פטרי מטורללת של מתחזים ונוכלים. חלקם מתנהלים באופן ביזארי ויוצא דופן ברמות שכמעט קשה לתפוס.

אם זיכרוני אינו מטעה אותי, בעבר היו כל סיפורי המתחזים שכדוגמתם אני פוגש על בסיס יומי פחות או יותר, מעין פיקנטריה אקזוטית שקוראים עליה במגזיני טראש שהגיעו מארצות הברית. הכותרות המוזרות ההן חלחלו בזמנו לחיינו דרך מדורים שסיקרו את הנעשה בחו"ל תחת כותרת גנרית של "מה נעשה בעולם".

שם, לצד דיווח על חתול שלמד את האלף־בית באלסקה וסקופ על דוב סיני רדיואקטיבי, פורסמו גם ידיעות שעל פיהן בעל גילה אחרי שנים שאשתו אינה מי שהיא טענה שהיא או שנתפס גבר בן 90 שהתחזה לדון ז'ואן, כשהשתמש במכתבים נוטפי דבש ובעזרתם הצליח להפיל ברשתו נשים רבות ונחשקות.

אחרי שקראנו את אותן מעשיות מופלאות, נהגנו לומר זה לזו בתדהמה מהולה בצחוק שאלו דברים שמתרחשים רק באמריקה הרחוקה והמשוגעת. הוספנו גם שבמדינת היהודים שטויות מהסוג הזה לא יכולות להתרחש.

והנה, עיניכם הרואות שלא כך הדבר. בכל שבוע המקרים שמוצגים בתוכנית שאני לוקח בה חלק הופכים למוזרים ומבהילים יותר ויותר. ודעו לכם שאני חוסך מכם חלק ניכר מהעלילות. אם הייתי חושף ומפרסם את כל התלונות והסיפורים שנוחתים על שולחן המערכת של "המתחזים", הייתם מתחרפנים. מסתגרים בבית מרוב פחד, מגיפים את התריסים ומתקשרים למשטרה. אולי למד"א.

המתחזים עם חיים אתגר  (צילום: צילום מסך ''המתחזים'')
המתחזים עם חיים אתגר (צילום: צילום מסך ''המתחזים'')

אי אפשר כבר להאמין לשום דבר, וזו לא אמירה ריקה מתוכן. צריך להיות זהיר כפל כפליים מאי־פעם. צריך להיזהר לא ללכת שולל אחר הצעה עסקית מפתה, וכל ניסיון ליצור קשר רומנטי צריך להיבדק עשרות פעמים. ובכלל, רצוי לברר היטב, בחשדנות ולעומק מה באמת רוצים מכם פלוני או אלמוני שפנו אליכם, לפני שאתם נעתרים לבקשותיהם. בוודאי אם הן מוזרות.

פרשת לורין מיכאלי, שבה עסקנו לאחרונה בתוכנית "המתחזים", עוררה אימה ופחד בלב רבים מהצופים והותירה אותם מבוהלים ומבולבלים. מה ששיגע חלק מהציבור היה שאלת המניע - מה גורם לאנשים לפעול בצורה כזו ולהשקיע כל כך הרבה זמן, אנרגיות ולעתים אף ממון בהתחזות?
אנסה להשיב בלי להתייחס ספציפית למקרה האחרון שהוצג בתוכנית ומתוך תובנות כלליות, שלא בטוח שהן בנות תוקף במקרה הנדון (אם אתם משייכים את דבריי למשהו נקודתי, זה על אחריותכם בלבד. לא זו כוונת המשורר). כשמדובר בנוכל שבקצה ההונאה שלו יש כסף, המטרה ברורה. הרצון לעשות קופה קלה ומהירה.

גם כשהעניין הוא השגת טובות הנאה מיניות, אפשר להבין את ההיגיון. להבין מבחינה לוגית, אבל כמובן לא לקבל את המעשים. מין במרמה הוא עבירה פלילית חמורה, שממוקמת ברף העליון של עבירות המוסר. בלי קשר, בעיניי זה דבר דוחה, מכוער ועלוב.

אבל יש גם מטרה אחרת למקרבנים מסוימים, שלא תמיד קל לעכל אותה: הרצון לשלוט באדם אחר. תעתועים ומניפולציות רומנטיות הופכים את הקורבן לכלי משחק בידו של השולט. מי שמיומן בפעולות מסוג זה יודע איך להפוך את הטרף לבובה על חוט. הודעה, שיחה או מחווה הופכות את עולמו של הנפגע ומעניקות עוצמה אדירה למי שנותן את הטון. יש אנשים שהכוח הזה מעניק להם סיפוק ועניין.

התחושה הזו מתעצמת כפל כפליים כשמדובר באנשים שחיים בסוג של שגרה שאפשר לכנותה רגילה או ממוצעת. פתאום, מכורח המשחק האפל והפוגעני נכנס האדם שחייו מתנהלים על פי מתכון בורגני ושלו אל עולם אחר, מסעיר ותוסס. יקום של תככים ותלותיות, שממלא את הזמן והשעות המשמימות של היומיום הכותש והבנאלי לכאורה, בתוכן בלתי רגיל. הכל כמובן על חשבונו של הזולת האומלל שנפל לתהום.

שאלת המניע של אותם מתחזים היא רק אחת מתוך שלל השאלות שנוחתות עליי בימים האחרונים. היות שהיו כל כך הרבה פניות, החלטנו לענות בשידור על חלק מהתהיות. לא על הכל. אולי נענה על עוד בקשות בהמשך, אם מבחינת חיסיון עיתונאי נוכל לספר הכל.

אני חייב לציין שזה די מוזר שאנשים פונים אליי ברחוב ובפיהם תחנונים שאספק להם מענה לתהיות שהם תופסים כדורשות הבהרה. לעתים בעיניים טרוטות הם מספרים שהשאלות השאירו אותם ערים כל הלילה. כנראה שזה חלק מהעוצמה של אותם מתחזים, שפעם האמנו שהם לא יכולים לפעול בקרבנו. אז כן, מתברר שהם כאן. ונדמה שהם כאן כדי להישאר.