בדיוק כמו האנטישמיות. הגזענות והאפליה נגד שחורים קיימות, ניזונות ומבעבעות בחברה האמריקאית. נגיף הקורונה לא יצר את האנטישמיות. הוא נתן לה רוח גבית. עכשיו בעקבות מותו של צעיר שחור שצולם ותועד גווע ממרמס רגלו של שוטר לבן, הגזענות נגד שחורים הגיחה החוצה לרחובות הערים הגדולות בארה"ב במלוא כיעורה.

המצוקה שהאוכלוסייה השחורה, רובה ענייה, סובלת בערים הגדולות קיבלה ביטוי בוטה, אלים בחלקו בהפגנות ובמהומות שאירעו באינדיאנפוליס ובערים גדולות בארה"ב נגד המשטרה. אבל בדיוק כמו האנטישמיות, גילויי הגזענות והאפליה נגד שחורים יישארו גם ביום שאחרי, כשמגיפת הקורונה תיעלם. ההפגנות קרוב לוודאי שישכחו.

בדיוק כמו גילויי האנטישמיות, אי אפשר, לא ראוי וזה עוול להאשים את הנשיא טראמפ בגזענות ובאפליה נגד השחורים. אבל כמו לגבי הגידול בתקריות וגילויי איבה ליהודים שנרשם בחודשים האחרונים, גם את התקריות הקטלניות של ירי והרג שחורים על ידי שוטרים ואזרחים לבנים שאירעו בחודשים האחרונים ברחבי ארה"ב, ניתן להסביר באווירת האנטי נגד מגזרי המיעוטים ומהגרים שהרימה ראש מאז שהנשיא טראמפ התיישב בבית הלבן.

מחאות על רקע הרג העצור השחור במיניאפוליס  (צילום: רויטרס)
מחאות על רקע הרג העצור השחור במיניאפוליס (צילום: רויטרס)

אין בר סמכא גדול יותר בנושא האנטישמיות הגזענות מאברהם (אייב) פוקסמן, שקרוב ליובל שנים עמד בראש וניהל את הליגה למניעת השמצה. "אנטישמיות וגזענות תמיד היו ויהיו בחברה האמריקאית. חלילה לומר שטראמפ אשם בגידול באנטישמיות. אבל התבטאויות הבוז והלעג שלו נגד מיעוטים ומהגרים גרמו ללא ספק לאנטישמיות ולגזענות לצאת מהמחבוא ולהרים ראש".

נושא בקמפיין חמישה חודשים לפני הבחירות לנשיאות, מהומות השחורים אינן חדשות טובות לנשיא דונלד טראמפ, וזאת לשון המעטה. גם אם ההפגנות לא יימשכו, תופעת הגזענות והאפליה נגד שחורים, ולא רק מצד שוטרים, תישאר ותהיה הבחירות – גם של הנשיא טראמפ וגם של המועמד הכמעט וודאי של הדמוקרטים ג'ו ביידן.

הנשיא יעשה הכל מצדו לנצל את תחושות הזעם והתסכול בקרב השחורים כאמצעי ומנוף למצוא מסלול ללבותיהם של השחורים, להבטיח ולהציג את עצמו כמי שבתקופת כהונה שנייה, אם הם יעזרו לו לנצח בבחירות, יקדיש מאמצים מיוחדים לשיפור תנאי החיים של השחורים. אם להביא בחשבון את שיעורי התמיכה המזעריים שיש לטראמפ בקרב השחורים, מאמציו להבטיח תמיכה משמעותית בקרבם בבחירות לנשיאות בנובמבר לא יצליחו.

מחאות על רקע הרג העצור השחור במיניאפוליס  (צילום: רויטרס)
מחאות על רקע הרג העצור השחור במיניאפוליס (צילום: רויטרס)

גם ג'ו ביידן הנחשב פופולרי בקרב שחורים צריך לגלות זהירות בתגובותיו לגילויי הזעם והתסכול בקרבם. גילויים כאלה יכולים להתגלות כחרב פיפיות וכבומרנג. ביידן עדיין מתפתל במאמץ להיחלץ מהתבטאות אומללה שהשמיע בתגובה למראיין שחור. הערכה בקרב פרשנים היא, שג'ו ביידן יצהיר בקרוב כי המועמדת שלו לכהונת סגן נשיא היא שחורה, כנראה קמלה האריס הסנטורית מקליפורניה. אם יעשה זאת, צפוי ביידן לזכות ברוב מכריע של קולות השחורים בבחירות בנובמבר.

בגלל שני ימי חג, לא ידוע על תגובה של ארגון יהודי לתקרית של רצח הצעיר השחור באינדיאנפוליס. רק השדולה ג'יי סטריט פרסמה אתמול הודעה לעיתונות שגינתה בחריפות את הרצח. היחסים בין השחורים לקהילה היהודית בארה"ב ובמיוחד בניו יורק אינם טובים כפי שהיו בעבר. גם בלי תיאום ביניהן -  הערכה היא ששתי הקהילות, היהודית והשחורה, יצביעו ברוב גדול בעד מועמד דמוקרטי בבחירות בנובמבר, סליחה, נגד המועמד הרפובליקני.