1. כולם דורשים מממשלת ישראל להעמיד רשת הגנה למי שנפגעו ממשבר הקורונה. בדרך כלל הדרישה צודקת, בעיקר כאשר מדובר במי שתמיד משלמים את החשבון עבור כולם - העצמאים. הממשלה כבר הבטיחה סכומים אסטרונומיים למדי למגזרים שונים והיד עוד נטויה. אבל עד כמה שמרבית הדרישות יהיו צודקות, עדיין לא ברור מי ישלם את החשבון. מי ישלם את מחיר הקורונה? השאלה הזו קריטית עבור עתידה של מדינת ישראל, כי בגלל הכיס שנפתח עכשיו לרווחה, אסור שביום שאחרי נמצא את עצמנו משועבדים עוד יותר למשטר סוציאליסטי. כזה שמעצים את הניצול הקשה של היזמים והעצמאים שקיים כבר עכשיו.

המספר הפופולרי במיוחד בימים אלו הוא 80 מיליארד שקל. זה הסכום שדוברי הממשלה חוזרים וטוענים כי יזרימו למשק כפיצוי. חלק מההצהרה הזו לא נכון, בלשון המעטה. רק כדוגמה, 10 מיליארד שקל מועברים בכלל למערכת הבריאות. מיליארד שקל נועד להאצת הקמת תשתיות, סכומים אחרים מכסים דחיות בתשלום מקדמות או "צמצום היחשפות לנגיף". אבל עדיין, עשרות מיליארדים כן ישולמו, והם אמורים להגיע מהיכן שהוא.

שר הכלכלה אלי כהן טען ש־10 מיליארד שקל אבודים כבר נמצאו, כיוון שממשלת המעבר הכרונית חוסכת הרבה כסף בגלל מגבלות ההוצאה התקציבית שלה. ועדיין, מי ישלם את היתר? מומלץ להבין את סדרי הגודל - כל הכנסות המדינה ממסים בשנת 2019 עמדו על קצת יותר מ־317 מיליארד שקל. תקציב משרד הביטחון הוא כ־73 מיליארד ותקציב משרד החינוך כ־50 מיליארד שקל בשנה, על שלל המשכורות שבו. כלומר, בינתיים חסר לנו איזה תקציב חינוך קטן כדי לממן את החור שיצרה הקורונה. 

ברור שיהיו נושאים ומגזרים שישלמו את המחיר. אבל כשאנשי האוצר נשאלים מאיפה יבוא הכסף, הם מצביעים על מאגרים נסתרים שלכאורה רובצים בקופת רשות מקרקעי ישראל, במפעל הפיס, באפוטרופוס הכללי ועוד. משום מה הם אפילו מצביעים לעבר כספי העם היהודי שבקק"ל. כל אלו מקורות לא פשוטים למימוש, אם בכלל, וברור שמי מאיתנו ייאלצו לכסות את יתרת ההוצאה. מצד אחד נקבל, אבל מצד שני נשלם ובגדול.

אין ספק שהפרות החולבות הרגילות יוצבו במרכז המטרה, והראשונה שבהן היא מחיר הדלק. כבר היום שני שלישים מהעלות של כל ליטר שאנחנו קונים למכונית הם מסים. זה בלתי נסבל ומתווסף למחיר המטורף של כלי הרכב עצמם בישראל, שגם הוא בעיקרו מסים. בד בבד אנחנו משלמים מס רכישה לא הגיוני על דירות, לצד היטלים ואגרות הזויים, הכל בניגוד לכל היגיון כלכלי וצדק חברתי. גם היום המסים והרגולציה חונקים את ההיגיון לעבוד ולהתקדם, במיוחד הם מדכאים את ספקי מקומות העבודה האמיתיים, אלו של השוק הפרטי. אם טבעת החנק הזו תתהדק עוד יותר, ישראל תשלם מחיר כבד מנשוא בגלל המגיפה העולמית. כבד בהרבה מכמות המתים שהיינו עלולים לספוג. 

לכן דווקא פתיחת הברזים לפיצויי הקורונה מחייבת הובלת רפורמות יסודיות במשק. כאלו שישנו סדרי עולם וישחררו סכומים ניכרים היום ובעתיד. למשל, עלות ההסדר המושחת שנעשה בחברת החשמל היא למעלה מ־7 מיליארד שקל. מדובר בדמי חסות המשולמים לוועד העובדים ולהסתדרות, כדי שאפשר יהיה בעתיד לנסות להבריא את החברה. את זה צריך לבטל מיד. אותו הדבר לגבי הרפורמות בנמלים, בהם כל עובד שיפרוש יקבל לכיס 2.7 מיליון שקל. גם ההסדר הסחטני והמגונה הזה חייב לעבור מהעולם.

בכלל, המשבר הוכיח שוב עד כמה המגזר הציבורי לא מתפקד כאשר צריך להוציא משהו מהכוח לפועל. ראו את ביצועי משרד הבריאות בתחום הבדיקות, המטושים והשגת מכונות הנשמה. ראו את ביצועי האוצר כשצריך היה להתחיל לשלם לעסקים ואפילו לדחות תשלומי מע"מ. מנגנון הממשלה מנופח ולא יעיל, והוא חייב לעבור הרזיה עמוקה. כל מה שניתן, צריך להעביר למגזר הפרטי. נכון - דרושה הפרטה, תוך שהממשלה שומרת על החזקת שירותים חיוניים ורגולציה שפויה. 

כי אם לא נהיה ערניים כבר עכשיו ונצלצל בפעמונים, תחת ערפל הקורונה - עיקר כובד המשבר הכלכלי ינחת על מי שבדרך כלל משלמים את החשבון.
 
2. לא צריך להיות מושפע מהפופוליזם והאג'נדה של ארגוני הנשים, כדי להסכים שאת הרציחות הידועות מראש הבאות חייבים למנוע. שתיים שכאלו אירעו רק בשבועיים האחרונים - מסטואל אלאזה בחולון וטטיאנה חייקין בבת ים. הכל היה על הקיר - בעלים מכים שכבר ישבו בכלא, מערכות יחסים חולות שכבר נבחנו על ידי אנשי הרווחה, ולמרות הכל - סוף איום ונורא, ידוע מראש. 

אומנם המרבית המכרעת של רציחות הנשים מתרחשת במגזר הערבי, לצד שכיחות מיוחדת גם אצל יוצאי אתיופיה ועובדים זרים מאפריקה. אבל גם עם המגמה הזו אסור להשלים. ניתוח המהלכים שהובילו לכל רצח ורצח מלמד שרבים מהם כן ניתנים למניעה, זה רק מחייב שינוי גישה יסודי של כל מוסדות המדינה. שינוי מצד המחוקקים, בתי המשפט, המשטרה והמערכות הסוציאליות. אין כל סיבה לתת אגורה לארגוני הנשים עצמם, שמחברים בין מעשי הרצח לסדר יום שונה לחלוטין. אבל הגיע הזמן לשנות את הראש של כולנו ולהפסיק לעבור לסדר היום. כי כל מי שאיים על אשתו, לא כל שכן הכה, ואם לא מדובר במניפולציה של האישה לצורכי הליך גירושים, חייב להיות מורחק מאשתו וגם מהילדים. ואם יש צורך, מורחק מהחברה כולה. 

משום שרוב הנרצחות הן ערביות, אתיופיות או סודניות, אנחנו מתייחסים לתופעה הזו כאל פולקלור של תרבויות רחוקות. כאלו שלא באמת מעניינות אותנו. אבל גם מבלי שנביא בחשבון אומללות שחורגות מהסטטיסטיקה הזו, כמו טטיאנה חייקין שנרצחה השבוע, זה בהחלט ענייננו.

דווקא איומים על נשים בלוד או ברהט חייבים להיתקל בתגובה חמורה במיוחד. מי שמעז לחשוב על חיסול בת משפחה, משום שחרגה מהנורמה החברתית, חייב להיכנס למאסר ארוך עוד לפני שהצליח לבצע את זממו. ומי שהוכיח עד כמה הוא מסוכן עוד לפני הרצח, כמו שתי החלאות מבת ים וחולון, ראוי שיבלה הרחק מהחברה לשנים ארוכות מאוד. לא את כל המקרים הטרגיים ניתן למנוע, אבל שילוב של הרתעה ומניעה פיזית יניב תוצאות. הוא בוודאי יוכיח שאנחנו לא אדישים לרצח.

שר הביטחון נפתלי בנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
שר הביטחון נפתלי בנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

3. שאלה קטנה לנפתלי בנט: ביום רביעי דווח שפנית לנתניהו וביקשת לקבל את תיק הבריאות "המורחב". כלומר, אנחנו למדים שאם יינתן לך המשרד הבריאותי שהפך פתאום למכובד, ימינה תצטרף לממשלה. אז ברשותך - אם תקבל את משרד הבריאות, ייפתרו כל הבעיות האידיאולוגיות שזיהיתם בממשלה המסתמנת בין כחול לבן לנתניהו? יוסר איום המדינה הפלסטינית מתוכנית טראמפ? ייפתרו כל האתגרים לדמוקרטיה מול בג"ץ והמערכת המשפטית? יבוא מזור לפלישת הרשות הפלסטינית לשטחי C? ייפתרו כל הסכנות הכלכליות שנשקפות מממשלת ראשי ההסתדרות לשעבר - ניסנקורן ופרץ? שלא לדבר על העלות הכלכלית והמוסרית של הממשלה הדו־ראשית?

כי אם תיכנסו לממשלת נתניהו־גנץ אף על פי שסדר היום שלה שונה לחלוטין מרוב מה שחרות על הדגלים שלכם, יוכח סופית שאין כל הבדל ביניכם לשלל גמדי הליכוד.


[email protected]