שוב חוזר ניגון הדרבוקות, למורת רוחם של חובבי ז'אנר הקונצרטים בווינה. רגע אחרי שלב ההלם, התדהמה והאבל, הגיע תורו של הספורט הלאומי בטורניר הפוסט־בחירות - חבטה בתושבי הפריפריה.

גם הפעם הפריפריה בחרה מחל. ויותר מכך: הפעם כוחה של הליכוד גדל משמעותית ביחס לסבב הקודם, ואחוזי ההצבעה לכחול לבן ירדו בהתאם. בראש טבלת ההצבעות למפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כיכבה גם הפעם דימונה, עם 62% מסך הקולות. 

גם באזורי העימות מפלגת הליכוד עלתה. בשדרות, על אף המצב הביטחוני התחזק כוחה של המפלגה בכ־10%, וגם באשקלון הליכוד קיבלה יותר קולות מאשר בעבר. בבאר שבע ניצחה הליכוד בפער משמעותי - 50.5% מתושבי העיר הצביעו למפלגת השלטון, לעומת 17.4% שבחרו בכחול לבן. 

גם באזור העימות הצפוני התקבלה תמונה דומה. בקריית שמונה הגדילה הליכוד את כוחה בצורה משמעותית. בבחירות הקודמות זכתה המפלגה לתמיכה של 52.67% מתושבי העיר, ובבחירות שהתקיימו השבוע גרפה המפלגה 58.11% מהקולות.

העובדה שנתניהו לא הכריע את הבחירות לא הקלה את היחס שלו זוכים מצביעיו. מי שציפה שאחרי שלוש מערכות בחירות בתוך שנה אחת תפנים מדינת תל אביב ותשלים עם דפוסי ההצבעה של הפריפריה, התבדה מיד עם פרסום תוצאות המדגמים.

יהונתן גפן, אחד מזקני השבט הלבן, העלה לדף הפייסבוק שלו את תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא מנשק את רעייתו שרה באירוע של הליכוד שהתקיים מיד לאחר פרסום תוצאות המדגמים. "אהבה בימי קורונה", כתב גפן. "כמה עצב אחרי נאום הניצחון של טרזן מלך הקופים. טרזן לא עוזב אותנו. ואני מתנצל אם פגעתי בקופים". כך, ברגע אחד איבדו מצביעי נתניהו את צלם האדם והפכו לחיה שמסמלת את תחתית שרשרת האבולוציה האנושית. 

ואם זה לא מספיק, אז עוד באותו הערב מוטי גילת, הפרשן לענייני משפט של תאגיד השידור כאן, טען במשדר הבחירות כי חלק נכבד ממצביעי הליכוד הם עבריינים שמונחים בכיסו של נתניהו, בשל המאבק שהוא מנהל נגד מערכת המשפט. 

במקום שמפלגות המרכז־שמאל ובוחריהן יפנימו שהאג'נדה שהם מנסים למכור לפריפריה לא עובדת, הם מעדיפים להמשיך להתנשא, להקטין ולהשפיל את תושבי הנגב והצפון, מה שבוודאי ימשיך להרחיק מהם את קולם גם בשנים הבאות. 

נתניהו מצליח לסחוף את הבייס של הליכוד באמצעות חיבור בין לאומיות למסורתיות, וכמובן בקריאת תיגר על האליטה השלטת, שתושבי הפריפריה זוכרים אותה לרעה עוד מימי מפא"י. הוא מצליח לגרום לבוחריו לחשוב שכל עוד הוא בשלטון, האינטרסים שלהם נשמרים ומבנה הכוח בחברה הישראלית מצליח לעבור שינוי, שבו הם כבר לא מודרים כבעבר.

שווים, ושווים יותר 

בחירת בית פוליטי היא עניין מורכב. בשנים האחרונות התחזקה בישראל פוליטיקת הזהויות, ומערכת הבחירות האחרונה הכניסה לחיינו את המונח "ישראל השנייה". ייחוסו למצביעי נתניהו והיותו מושג שמשקף פילוג, דווקא בתקופה שבה צריך לאחות את השסעים בחברה, הקשה על יכולת ההזדהות שלי עמו. 

יחד עם זאת, אי אפשר להתכחש לרעיון המרכזי של תיאוריית "ישראל השנייה", שהגה ד"ר אבישי בן חיים - ההגמוניה השלטת. אותה אליטה שמזלזלת בתושבי הפריפריה בשל דפוסי הצבעתה, אותה אליטה שפרסמה סדרת מכתבים מרובי חתימות של אקדמאים, הייטקיסטים, משפטנים ושאר פריבילגים, שקראו לא להצביע לנתניהו כאילו שקולם בקלפי נחשב יותר מזה של האדם הפשוט.

וזוהי בדיוק אותה האליטה שמאז 1977 מנסה לקבע את התפיסה שרוב מצביעי הליכוד הם מזרחיים, כאשר בפועל במחקר שנעשה לאחר בחירות 2015 עלה כי יותר אשכנזים הצביעו לליכוד מאשר מזרחיים, וסביר להניח שכיום הנתונים זהים. זוהי אותה אליטה שגם כיום ממשיכה לשאול מדוע המזרחיים ממשיכים להצביע למי שדופק אותם, ומתעלמת מכך שממשלות הימין האחרונות היטיבו משמעותית עם הפריפריה בהסכמי הגג, בשיפור התשתיות, בהטבות מס ובאיכות החיים, שעלתה בצורה משמעותית. מצביעי נתניהו בפריפריה בטוחים שבחירתם בו תסייע להמשיך לצמצם את הפערים בינם לבין המרכז, והוא בתמורה ממשיך להפנות משאבים ותקציבים על מנת לקדמה. 

ערב המהפך ההיסטורי ב־1977, עם פרסום מדגמי הטלוויזיה, אמר איש מפא"י ח"כ יצחק בן־אהרן (נוסבאום): "עם כל הכבוד שאנו מייחסים להכרעתו של העם, אינני מוכן לכבדה". כמעט 43 שנים חלפו מאז, ונדמה שדבר לא השתנה. אם בסופו של דבר נתניהו יצליח להקים ממשלה וזה יהיה רצון העם, אז כנראה צריך להחליף את העם. 

כל אלה שמדברים על פלגנות ומאשימים בה את ראש הממשלה, אינם יכולים באותה נשימה ובאותה אמירה לזלזל בדפוסי ההצבעה של הפריפריה ולנסות לבטלם באמצעות חקיקה. הם לא יכולים לכנות את המצביעים "בבונים" ולא לקבל את הצבעת רוב העם, רק כי הוא מבין פחות, רק כי הם שווים יותר. 

זוהי לא רק התנשאות, זה גם חוסר הבנה שיוצר את "ישראל השנייה". אז לפני הכל, לא רק כל קול שווה בדמוקרטיה, אלא צריך שגם כל אזרח יהיה שווה, בין שהוא מתגורר בפריפריה ובין שהוא תושב תל אביב. רק זה בסופו של דבר ייצור את האיחוד בעם, את "ישראל האחת".

[email protected]