סילוקו של קאסם סולימאני בפעולה מדויקת ויעילה של הכוחות המיוחדים של ארה"ב היה מהלך ראוי לשבח. איראן הופתעה ונדהמה מהדיוק, מהמודיעין המפורט ומהביצוע המושלם. ייתכן שהיא הופחדה. במהלך השנים האחרונות התחלנו להתרגל לפער מסוים, הולך וגובר, בין הרטוריקה התקיפה והמאיימת של הנשיא דונלד טראמפ לבין מימושה בפועל. כך למשל, המגעים הראשונים של אמריקה עם קוריאה הצפונית היו מאיימים ועוררו רושם שתוך זמן קצר הנשיא ינפנף את קים ג'ונג און ויחזיר אותו לממדים קצת יותר צנועים מאלה שהדיקטטור אימץ לעצמו. 

בפועל, מאז ראשית הדרך הפך קים ג'ונג און למושא הערכה, כמעט הערצה, של הנשיא האמריקאי. לבד מפגישות תכופות ביניהם, נראה ששום דבר לא ממש בוער לוושינגטון, ושהצפון־קוריאנים ממשיכים לכאורה לעסוק בפיתוח יכולת גרעינית המהווה איום פוטנציאלי ממשי על היציבות בחלק הזה של העולם.

ייתכן מאוד שהאיפוק האמריקאי הרבה יותר חכם מהרטוריקה של הנשיא. קוריאה הצפונית היא גורם מתסיס. יש הצדקה מלאה לטפל בהתנהלות שלה בתקיפות ובהתמדה. אך למרות ההצהרות של קים, הניסויים בטילים שונים מדי כמה חודשים והמודיעין המצביע על המשך הניסיונות לפתח יכולת גרעינית ממשית אינם מהווים איום שמדיר שינה מעיניה של קוריאה הדרומית, ובוודאי לא מארה"ב. אני אומר זאת בלי להתעלם ולו לרגע קט מהעובדה שקוריאה הצפונית סייעה לסוריה לבנות כור גרעיני, ליד הבית שלנו. אנחנו הרסנו את הכור ללא היסוס. חשפנו את מעורבותה של פיונגיאנג בבנייתו - ולימדנו את המנהיגות התוקפנית שלה לקח בלתי נעים. 

ובכל זאת, אני סבור כי טראמפ נוהג בחוכמה כאשר הוא לא מצמצם את הפער בין האיומים שלו על קוריאה הצפונית לבין התנהלות שעלולה להסתיים בחיכוך אלים. ממספר רב של מגעים שיש לי עם אישים בקוריאה הדרומית, גם הם סבורים כי יש מרחק רב בין הפוזה הגרעינית לבין מימוש האיום, שיגרום לרעידת אדמה במזרח הרחוק. לדעת מנהיגים בקוריאה הדרומית, כולל הנשיא הנוכחי ולא מעט מראשי הכלכלה המשגשגת שם, ייתכן כי תהליך רגיש ושיטתי של שיתוף פעולה כלכלי עם קוריאה הצפונית הוא בסיס לשינוי במערכת היחסים. אולי. ואולי זו תקוות שווא. קשה לי לשפוט באופן החלטי, אך ניסיון החיים מלמד שחשדנות איננה חטא ואיפוק איננו בהכרח חולשה.

הסיכול של סולימאני - בניגוד למצב במזרח אסיה - היה בעתו, והשלכותיו צפויות, להערכתי, להיות חיוביות. נראה לי שטראמפ הפתיע את עצמו. ברור לחלוטין שהמהלך הוכן ימים לפני שבוצע, קרוב לוודאי עוד לפני המתקפה האלימה נגד בניין השגרירות האמריקאית בבגדד.

התגובה המהירה והקטלנית של ארה"ב הייתה תזכורת חשובה לכל הגורמים באזור כי כוחה עדיין במותניה. מי שחשב שאפשר לנצל את האיפוק האמריקאי ואת החלטת הנשיא להסיג את הנוכחות הצבאית מהמזרח התיכון, והסיק מכך כי אמריקה איבדה את יכולתה לפעול גם באופן אלים וללא הרבה דיבורים - היה פזיז, נמהר ובלתי אחראי. סולימאני, שהצליח להערים על המנהיגות שלנו ולהחדיר לסוריה כוחות צבא איראניים המהווים איום על ישראל, איבד את קני המידה הנכונים. הוא נענש, איראן נענשה, ואנחנו הרווחנו. אחד מהאויבים היותר מתוחכמים, אלימים ומסוכנים שלנו - נעלם מהזירה. לסולימאני אין תחליף בקרב ההנהגה הנוכחית באיראן, בוודאי לא בעתיד הקרוב. 

הלוויית קאסם סולימאני, צילום: רויטרס
הלוויית קאסם סולימאני, צילום: רויטרס

כעת אני מקווה שישראל לא תיגרר, וכמו סולימאני תאבד את קני המידה הנכונים. המאבק שלנו באיראן חייב להימשך. הנוכחות של איראן בסוריה בלתי נסבלת. חובה לבלום אותה ולגרום לצמצומה ובסופו של דבר לביטולה. אולם אינני ממליץ לנקוט צעדים חפוזים ויהירים שעלולים לתת לאיראן, שהושפלה מסיכולו של סולימאני, להגיב באופן שיביא לחיכוך אלים עם ישראל.

במיוחד עתה, יש מקום להזהיר מפני פעולה לא מחושבת של ישראל. נתניהו - כפי שהוכח מספר פעמים בחודשים האחרונים - על סף התהום שבו הוא מצוי, עלול להשתמש בנוכחות האיראנית בסוריה, שהוא אפשר אותה במחדליו ובזחיחות דעת פושעת, כדי להוביל להתפרצות אלימה בינה לבינינו. יש לישראל עילה לפעול לדחיקת האיראנים מסוריה - אך לא שבועות ספורים לפני בחירות. ראש ממשלת מעבר, המתנהג כעבריין נמלט, מבלי שיש לו גיבוי של רוב פרלמנטרי, אינו יכול בשום פנים ואופן לגרור את ישראל לעימות אלים, גם אם בסיומו של התהליך לא יהיה ממנו מנוס.

לישראל יש מספר לא מבוטל של דרכי פעולה כדי להמאיס על האיראנים את המשך נוכחותם בסוריה. יש לנו כוחות מיוחדים ומתוחכמים, אמצעים מאוד יעילים וניסיון רב - המאפשרים לנו לפעול באופן שיוביל בהדרגה להחלשת האיום האיראני כלפינו מסוריה.

דבר אחד מומלץ לא לעשות: אין מקום ואין סיבה להתרברב, להפריז בהצהרות ולאיים על איראן בפומבי בזירה הציבורית ובדיון הבינלאומי. אין שום סיבה לגרור את איראן לתוך מהומה אלימה שברגע מסוים תצטייר כבלתי נמנעת. 
אמרתי זאת בעבר, אשוב ואומר זאת: בסופו של דבר יש לפעול בשכל, בתעוזה, בעוצמה. לפעול ולא לאיים. לפגוע - ולא לדבר.
 
[email protected]