פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 40: מראות מתחם הר הבית, שנת 2021

הר הבית או בשמו המקורי הר המוריה, משתרע כיום על פני 144 דונם וזאת בניגוד לעבר. במקרא מכונה הר הבית בעיקר כהר ציון או הר ה' ופעם אחת בשם הר המוריה,  המופיע בתנ"ך בתיאור בניית בית המקדש הראשון בידי שלמה המלך בספר דברי הימים ''וַיָּחֶל שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת בֵּית ה' בִּירוּשָׁלַ‍ִים בְּהַר הַמּוֹרִיָּה"

במסורת מקובל זיהוי "הר המוריה" עם ההר ב"אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה" הנזכר כמקום עקידת יצחק, וכן המקום בו לן יעקב בברחו מפני אחיו עשו ובו במקום חלם את חלום ''סולם יעקב'', בו מלאכים עולים ויורדים. בהקיצו נפעם מחלום זה הבין יעקב והצהיר: ''זהו בית אלוהים'' וקרא לו בית אל.

מאז תחילת התקופה המוסלמית בארץ ישראל, נשמרו שמות המקומות בארץ, בתעתיק ערבי, כפי שהיו. כך גם לגבי הר הבית, אשר נקרא מאז התקופה המוסלמית הקדומה ועד לתחילת המאה ה־20 "בית אל מקדס" (ערבית: بيت المقدس),

השם "הר הבית" מוזכר פעמיים בתנ"ך, ומופיע לראשונה בנבואת החורבן של ירמיהו משלהי המאה השביעית לפני הספירה: "צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ, וִירוּשָׁלַיִם עִיִּים תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר". אזכור שני מופיע בנבואה דומה של הנביא מיכה. פירוש השם "הר הבית" הוא ההר עליו בנוי בית המקדש. האזכור הראשון של "הר הבית", ככינוי למתחם מוגדר, הוא במשנה במסכת מדות. התיאור המופיע שם מתייחס, לחומת הר-הבית מהתקופה החשמונאית, שהיא קטנה הרבה מהחומה שבנה הורדוס להרחבת המתחם שאותו אנו מכירים היום בסרטון המצורף, הנפרס לעינכם.