פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 32

כידוע לכל, כיפת הסלע היא מיקומו של בית המקדש, מה שלא ידוע הוא: איך יודעים בוודאות שזהו מיקום המקדש. 

האם זה המקום המדוייק עליו היו ממוקמים בתי המקדש, או שמא מסורת היא, שנשתרשה בתודעה היהודית מבלי שנתנו עליה את הדעת באופן מעמיק. שאלות אלה מקוננות בי זמן מה, ואולי בעוד ישראלים ששואלים את עצמם איך נדע בוודאות שזהו המיקום ולא נחטא בהליכה על מקום המקדש, או ישראלים שלא ממש נותנים את הדעת על קדושת המקום ובכל זאת  מבקשים לדעת באופן עובדתי את מקום המקדש.

יצאתי לבדוק עם האדריכל טוביה שגיב שחקר את מיקום המקדש מהזווית האדריכלית של המקום. ממצאיו מרחיקי לכת ומפריכים את המסורת הידועה. טענתו היא שמיקום המקדש הינו בין כיפת הזהב שבתוכה נמצאת אבן השתיה לכיפת הכסף בה ממוקם מסגד אל אקצא. זה בהחלט זר לתודעה של היהודים שמכוונים תפילתם לכיפת הזהב.

אך כאשר מקשיבים לתיאורים אדריכלים מדויקים וטיעונים הגיוניים באשר למיקום אליו יכלו להביא מים לצורכי המקדש ולתיאור הבניה שנעשתה בהר לאחר חורבן בית שני, בהחלט יש אפשרות סבירה ומתקבלת על הדעת שמחקריו אכן מבוססים! אני אמשיך ואחקור היכן המיקום המדויק עד כלות חיי, כי אין משימה ליהודייה מאמינה בגאולה השלמה של האנושות כולה, ממשימה זאת.