מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קיבל אתמול מידיו של נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר את "פרס תאודור הרצל", העיטור הגבוה ביותר של הקונגרס היהודי העולמי. הפרס, המוענק מדי שנה מאז 2012 לדמויות הפועלות לקידום האידאלים של חוזה המדינה, באמצעות תמיכה בינלאומית בישראל ובהבנה משופרת של ההיסטוריה היהודית, התרבות והאנשים. 

באירוע המקוון שנערך אתמול, ביום השנה לליל הבדולח, אמר גוטרש כי "זרם קבוע של דעות קדומות ממשיך להרעיד את עולמנו: תקיפות אנטישמיות, הטרדות, ונדליזם, הכחשת השואה. יחד עם הקורונה התפשט נגיף אחר – האנטישמיות והשנאה". 

"מבחינתי המאבק באנטישמיות הוא אישי ביותר", הוסיף גוטרש. "גדלתי באירופה המודרנית בזמן שהיא התאוששה מהמלחמה. התנגדות לעריצות הפשיזם הייתה גורם מרכזי בפיתוח תודעתי החברתית והפוליטית. מצמרר לראות ניאו-נאצים ואנשי תנועת עליונות לבנה צועדים כיום. לראות אותם מסתננים לצבאות ולמוסדות ביטחון מגביר את תחושת הסכנה עוד יותר".

מזכ"ל האו"ם כינה את עבודת הקונגרס היהודי העולמי במאבק בשנאה "חשובה מתמיד", והוסיף: "עלינו לעמוד יחד נגד שנאה על כל צורותיה. העולם שלנו זקוק לחזרה לתבונה ולדחיית השקרים והתיעוב שהניעו את הנאצים ואשר סודקים את החברה של ימינו״. 

את דבריו סיים גוטרש בנימה חיובית: "בכוחנו לצאת מהמגיפה עם קהילות חזקות יותר וחברות מגובשות יותר, אם נתייחס לחוסר השוויון ולעוולות שנחשפו בצורה כה ברורה. עבורנו כיחידים, פירוש הדבר להשמיע קול גם אם הקבוצה שלנו אינה נמצאת בקו האש, ולעולם לא לעזור למאמצים לסמן אחרים. השנאה לא מפלה“.

"עיטור הכבוד הגבוה ביותר של הקונגרס היהודי העולמי מגיע לך עם הערכתנו העמוקה ביותר על היותך קול ההגינות והשוויון באו"ם, שמדינת ישראל והעם היהודי קיוו לו במשך זמן ארוך מאוד", אמר לאודר לגוטרש. "אני רוצה להביע את תודתנו על שהצבעת על תופעות האנטישמיות והאנטי-ציונות, ועל סירובך להתכופף בפני הלחץ של מי שמבקש לבודד ולעשות דמוניזציה ודה-לגיטימציה של המדינה היהודית היחידה בעולם. באמצעות דבריך ומעשיך לאורך שנים רבות, הראית שאתה חבר אמיתי ומסור של העם היהודי ושל מדינת ישראל“.

בהמשך נאומו הדגיש לאודר את הסכנה באדישות לתופעת האנטישמיות ולפילוג בקרב העם היהודי, וקרא לפעולה מצד מנהיגים פוליטיים, הנהלות אוניברסיטאות וחברות מדיה חברתית.

לאודר ציין את ההתקשרות המוצלחת עם פייסבוק, שהובילה להודעות של הנהלת הרשת החברתית על הרחבת המדיניות האוסרת על משתמשי פייסבוק ואינסטגרם לפרסם דברי שנאה בפלטפורמות שלה. "אנחנו בחזית המאבק באנטישמיות ברשתות החברתיות", אמר לאודר. "לאחר העבודה הצמודה שלנו עם פייסבוק ולאור שינוי המדיניות המשמעותי, ענקית האינטרנט מסירה כעת פוסטים עם סטריאוטיפים אנטישמיים וכאלו שעוסקים בהכחשת השואה״. 

בין הזוכים הקודמים בפרס תאודור הרצל של הקונגרס היהודי העולמי נמנים: שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי; קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל; משפחת רוטשילד; שר החוץ האמריקני לשעבר קולין פאוול; הנשיא הנבחר של ארה״ב ג‘ו ביידן;  נשיא מדינת ישראל שמעון פרס ז"ל; אלי ומריון ויזל; מזכירי המדינה האמריקאים לשעבר הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ; ואחרי מותם, הנשיא רונלד רייגן ואקסל ספרינגר. 

רונלד לאודר (צילום: נעה גרייבסקי)
רונלד לאודר (צילום: נעה גרייבסקי)

פרס נוסף שהוענק אתמול על ידי הקונגרס היהודי העולמי הוא פרס "טדי קולק" לקידום התרבות היהודית. הפרס הוענק לזובין מהטה, המנהל המוזיקלי לשעבר של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. "אני לא יכול לתאר איזה כבוד זה לקבל פרס מהקונגרס היהודי העולמי, במיוחד פרס על שם טדי קולק", אמר מהטה וסיפר על עשרות שנות ידידותו עם קולק ז"ל. 

הוא נזכר כיצד שנה לאחר מלחמת ששת הימים, ארגן קולק כראש עיריית ירושלים ובשיתוף עם ראש עיריית בית לחם, קונצרט לתזמורת הפילהרמונית בחזית כנסיית המולד - זו הייתה הפעם הראשונה שיהודים, ערבים ונוצרים ישבו יחד באירוע, רגע מרגש מאוד“.

זובין מהטה (צילום: עודד אנטמן)
זובין מהטה (צילום: עודד אנטמן)

האירוע אתמול כלל נאום של זוכה פרס הרצל, מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר הנרי קיסינג'ר ושל נשיא ישראל ראובן ריבלין, דקת דומיה לזכר הנספים בליל הבדולח, סרטון המסכם את השתתפות הקונגרס היהודי העולמי באירועים הרשמיים לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ-בירקנאו, ועיבוד מיוחד של ההמנון "התקווה" בביצוע תלמידים בבתי ספר יהודיים הנתמכים על ידי קרן רונלד לאודר באירופה.

פרס טדי קולק של הקונגרס היהודי העולמי מוענק החל מ-2016. בין הזוכים בפרס נמנים: השחקן קירק דאגלס; במאי הקולנוע ג‘ורג' סטיבנס;  הפילנתרופ רוברט קראפט; והשחקן, הזמר, הבמאי והצלם ג'ואל גריי.