פורום הבלקן למאבק באנטישמיות התקיים הערב (רביעי) ביוזמת הפרלמנט האלבני, התנועה למאבק באנטישמיות (CAM) והסוכנות היהודית, כשבוע אחרי שהפרלמנט האלבני אימץ באופן רשמי את ההגדרה הבינלאומית למאבק באנטישמיות IHRA. הפורום נועד, בין היתר, לעודד מדינות בלקניות נוספות להתחייב למאבק באנטישמיות, ולאמץ את ההגדרה הבינלאומית שעד כה 30 מדינות קיבלו או אימצו אותה. 

בפורום השתתפו מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, נשיא הפרלמנט האירופי דוד ססולי, הנציג הבכיר של האו"ם לברית בין תרבויות מיגל מורטינוס, ראש ממשלת אלבניה, יו״ר הפרלמנט של אלבניה, יו״ר הפרלמנט של צפון מקדוניה, יו״ר הפרלמנט של קוסובו, יו״ר הכנסת יריב לוין, שרת התפוצות עומר ינקלביץ, שליח הממשל האמריקאי למאבק באנטישמיות אלן קאר, חברי הנהלת התנועה למאבק באנטישמיות, נתן שרנסקי, רוברט זינגר ויו״ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג. 

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר בפורום כי "האחריות לרסק את האנטישמיות היא של כולנו וכי אנחנו יכולים לעשות את זה. כדי להיאבק באנטישמיות, יש לאמץ את IHRA כפי שעשתה לאחרונה ארצות הברית בעקבות הצו הנשיאותי של הנשיא טראמפ". בהמשך דבריו קרא למדינות וחברות עסקיות לאמץ את ההגדרה. פומפאו אמר כי ״המלחמה באנטישמיות היא משימה דחופה במיוחד לאור ההתגברות שלה בתקופת מגפת הקורונה".

נשיא הפרלמנט האירופי דויד ססולי אמר כי האמת המבישה היא עצובה - ב-2020, 75 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, יהודים רבים ברחבי אירופה חיים בחשש: ״אסור לנו לחשוב שמה שקרה לפני 75 שנה לא יכול לחזור על עצמו. עלינו להילחם באנטישמיות, באפליה ובגזענות״. 

ראש ממשלת אלבניה אמר כי ״אנחנו צריכים להיאבק בכל סוג של אנטישמיות שהיא אינה איום רק על היהודים או מדינת ישראל אלא איום על החברה כולה והערכים שלנו באלבניה״. יו״ר הפרלמנט האלבני, שהעביר את ההחלטה על אימוץ IHRA בשבוע שעבר אמר כי ״כל האומות שחותרות לדמוקרטיה, פלורליזם וסובלנות צריכות להצטרף למאבק באנטישמיות״. 

שרת התפוצות של ישראל עומר ינקלביץ אמרה בפורום כי הדרך היחידה להיאבק באנטישמיות היא לעשות את זה ביחד: ״אנטישמיות היא לא בעיה של היהודים – זו מגפה עולמית״. יו״ר הכנס יריב לוין אמר כי כדי להילחם באנטישמיות צריך להפעיל את כל הכלים שעומדים לרשותינו, חוקיים וחינוכיים. אימוץ IHRA הוא חשוב ואני מקווה שמדינות נוספות ילכו בעקבות אלבניה שאימצה בשבוע שעבר את ההגדרה״. 

יו"ר Center for Jewish Impact, יו"ר World ORT ויועץ בכיר לתנועה העולמית למאבק באנטישמיות רוברט זינגר: "מדובר באירוע יוצא דופן, הפעם הראשונה בה פרלמנט אירופאי מוביל יוזמה ברמה שכזו יחד עם תנועה עולמית למאבק באנטישמיות. שיתוף הפעולה המוצלח הביא לכנס ייחודי ופורץ דרך בהשתתפות בכירים מאלבניה, קוסובו, צפון מקדוניה ומונטנגרו, בראשות שר החוץ של ארה"ב, נשיא הפרלמנט האירופי, יו"ר הכנסת יריב לוין ועוד. העובדה כי אלבניה, בתור מדינה עם רוב מוסלמי, מארחת את הכנס היא מדהימה ואני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה ולהיאבק באנטישמיות." 

יו״ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, שהיה שותף לקיום פורום הבלקן למאבק באנטישמיות: "אני מברך את הפורום הבלקני החשוב וראש ממשלת אלבניה והנהגתה בפרט על הצעד המשמעותי שנקטה בו במסגרת המאבק באנטישמיות. אימוץ הגדרת האנטישמיות של IHRA הוא הכלי החשוב והיעיל ביותר שקיים כיום בזירה הבינלאומית על מנת לנקוט בצעדים מעשיים נגד נגע האנטישמיות. אני קורא למדינות ברחבי העולם לאמץ את ההחלטה הצודקת ולהצטרף למאבק המוסרי כנגד השנאה והגזענות."