מחקר שפורסם היום (שלישי) בעיתון הבריטי Independent מצביע על צניחה של כ-60% בשיעור כמות האוכלוסייה היהודית באירופה בחמישים השנים האחרונות. בעוד ש-88 אחוזים מאוכלוסיית היהודים בעולם הייתה פזורה במגוון מדינות אירופה בסוף המאה ה -19, רק תשעה אחוזים מתגוררים בה כיום.

לפי הערכות החוקרים, כ-1.3 מיליון אנשים יהודים חיים באירופה בסך הכול נכון לשנת 2020, כאשר הם מהווים יחדיו כ-0.1 אחוז מאוכלוסיית היבשת. כ-2/3 מהיהודים באירופה חיים בבריטניה, צרפת וגרמניה. "שיעור היהודים המתגוררים באירופה בשנת 2020 זהה לזה שהיה בעת חישוב האוכלוסייה היהודית בעולם שערך בנימין מטודלה בימי הביניים בשנת 1170", נכתב בדו"ח.

מחאה בברלין נגד אנטישמיות (צילום: AFP)
מחאה בברלין נגד אנטישמיות (צילום: AFP)

"לא רק שהיהודים היו חלק בלתי נפרד מההיסטוריה ומהתרבות האירופית, אלא גם שהם למעשה אחת מקבוצות הוותיקות והמקוריות שלה", צוין בדוח, "עם זאת, חולשתו של המיעוט חסר הקרקע לאורך ההיסטוריה אל מול החברות המבוססות של אירופה, העמידה לעתים קרובות את היהודים במצב של תלות וחוסר יציבות, שתורגמו לעליות וירידות חזקות בנוכחותם ביבשת”.

בין הפרמטרים שנבדקו על מנת להעריך את הסיבה לדילול האוכלוסיה היהודית באירופה, נלקחו בחשבון  גם השלכותיה הקשות של מלחמת העולם השנייה, בה נרצחו כשישה מיליון יהודים, ובכך הפחיתה את כמות האוכלוסייה לכדי 11 מיליון בלבד עד שנת 1945. מתוקף כך, עד 1945 מספר יהודי העולם שחיו באירופה צנחו ל־26 אחוזים בלבד.