מתח סביב שאלת הארכת מינוי הרב הראשי לירושלים: בצל מאבקי כוחות בין גורמים בציונות הדתית לבין גורמים במפלגת ש"ס, על רקע שאלת המינוי של הרב הראשי בירושלים, דווח כי ננעלה היום (שני) בצעד חריג, דלת לשכתו של הרב הראשי המכהן, הרב אריה שטרן, לאחר שהמפתח למשרדו במועצה הדתית הוחלף ללא ידיעתו. 

הרב נאלץ להמתין הבוקר מספר דקות מחוץ למשרדו, אז הגיע אחד מעובדי המקום ואיפשר לו להכנס. המפתחות הוחלפו כצעד מחאה וביקורת, בהוראתו של יו"ר המועצה הדתית בבירה, יהושע ישי, זאת בטענה שכהונתו של הרב שטרן הגיעה לסיומה.

הרקע לאירוע המדובר מגיע כאמור לאור סיום תקופת כהונתו של הרב שטרן, וכן הסכסוכים בין גורמים במפלגת ש"ס לבין מפלגות הציונות הדתית. בציונות הדתית כבר הביעו בעבר חשש מהדחתו של הרב הראשי בבירה, לאור מאבקי כוחות שהתגלעו בין הרב הספרדי והרב האשכנזי של העיר.

שר הדתות, יצחק וקנין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שר הדתות, יצחק וקנין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בתוך כך, העלו מספר טענות כלפי הנהגת ש"ס, וכן כלפי שר הדתות מטעם המפלגה, יצחק וקנין, ודרשו מהם להתחייב להארכת כהונתו של הרב עד לבחירות הבאות. יצויין כי הבקשה להארכה מנהלית של כהונתו של הרב שטרן כבר הונחה על שולחנו של שר הדתות, שנמנע עד עתה מחתימה עליה.

גורמים בעולם הדתי מיהרו להגיב לתקרית. ארגון רבני צהר מחה על הפעולה ומסר כי "מדובר בביזיון כבודה של התורה על ידי פקידים ועסקנים פוליטיים שעושים את הרבנות קרדום לחפור בה, אנו מחזקים על פועלו ועשייתו של הרב שטרן למען ירושלים ומקווים לראותו מכהן כרבה הראשי עוד שנים רבות".

יצחק וקנין, צד בולט בפרשה, הגיב גם הוא לפרסום הדברים בשיחת טלפונית שערך עם יו"ר המועצה הדתית יהושע ישי, בה נזף בו על מעשיו ואמר "לא אתן לפגיעה בכבוד הרב אריה שטרן. אין מקום לטעיות מולו". בנוסף, צלצל השר לרב שטרן עצמו, ועדכן אותו כי נזף בישי על מעשיו. עוד ניסה לפייס את הרב וציין כי "כל עוד והדיונים במשרד המשפטים מתקיימים דיונים בנושא התקנות והמינוי - אנחנו מחפשים פתרון איש לא יפגע ברב". בדבריו שב והדגיש השר כי יזם את הפניה למשרד המשפטים על מנת לאפשר את המשך כהונתו של הרב שטרן בתפקידו. 

גם שר החינוך פרץ הגיב לתקרית ואמר "כבר תקופה ארוכה שהתקנות נמצאות על שולחנו של שר הדתות וקנין. אני פונה מכאן לחברי השר אריה דרעי, אני יודע כמה עולם התורה חשוב לך, אל תתן יד לביזוי תלמידי חכמים. הגיע הזמן לשים סוף לסאגה המשפטית של רבה הראשי של ירושלים".

ח"כ איילת שקד צייצה גם היא בנושא בחשבון הטוויטר שלה, וכתבה כי מדובר בהתעמרות כלפי הרב. "אני קוראת לשר הדתות לחתום על התקנות מידיית להארכת כהונתו ולשים סוף למסכת ההשפלה הזו. למי שלא הבין עוד, משרד הדתות חשוב מאד לאזרחי ישראל, עוד סיבה להצביע טב".