השילוב בין עיצוב לאלכוהול תמיד ריתק אותי. בעיקר בגלל היכולת של עיצוב התווית להשפיע על ההעדפה שלנו ועל התחושה ברכישה עצמה. כחובבת אלכוהול ובעלת סטודיו לעיצוב, אחת ההנאות שלי הייתה לעצב תוויות של יין, בעיצוב תוויות בירה הכל פתוח ודי פרוע, אבל ביין יש איזושהי מסגרת שמשתנה בהתאם לאופי של היין, היקב והאנשים מאחורי הקלעים ועלי כמעצבת מוטלת האחריות להעביר את החזון הזה החוצה. לכן מרתק אותי לראות איך תוויות היין השתנו בעשור האחרון. אפילו יקבים מסורתיים יחסית מעזים יותר. גם ביינות שהם מייצרים וגם בתדמית שהם משדרים.

כרמל סלקטד מוסקטו בעיצוב ינאי פרישר גוטמן  (צילום: יח''צ)
כרמל סלקטד מוסקטו בעיצוב ינאי פרישר גוטמן (צילום: יח''צ)

בגדי המוסקטו החדשים 
לכן לא יכולתי שלא להתלהב מהמוסקטו החדש של יקבי כרמל, שהושק במהדורה מוגבלת לכבוד חגי תשרי. הבקבוק הסדרתי בעל הנראות הקלאסית, שלא לומר קצת מיושנת, זכה למראה רענן, חד ומלא שיק. כזה שבא לשים על השולחן כמו פריט עיצובי לכל דבר ועניין. על העיצוב החדשני הזה אחראי מעצב הפנים ינאי פרישר גוטמן, מהשורה הראשונה של מעצבי הפנים בישראל. הסטודיו של ינאי, שהוקם בשנת 2005 מלווה פרויקטים רבים הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי. הוא זכה בתואר "מעצב הפנים המבטיח" והנחה פינת עיצוב פנים בתוכנית הטלוויזיה "חי בלילה" של קשת. כיום, מעבר לעיסוקו האינטנסיבי כמעצב הוא מרצה, מעביר סדנאות העשרה ומשמש כיועץ בתחום. הייתי חייבת להבין איך נולד המראה הזה, אז העברתי לו כמה שאלות
ינאי פרישר גוטמן וכרמל סלקטד מוסקטו   (צילום: באדיבות היקב )
ינאי פרישר גוטמן וכרמל סלקטד מוסקטו (צילום: באדיבות היקב )


איך היית מתאר את הקשר שלך לעולם היין? 
"אני מאוד אוהב יין ומבחינתי זה הדרינק האלכוהולי האולטימטיבי לכל מצב: בין אם אני מארח אצלי לארוחה, או שאני במסעדה, תמיד יהיה בקבוק יין על השולחן."
 
אילו יינות אתה שותה בדרך כלל?
"אני אוהב יינות קלילים, בעיקר לבנים או רוזה." 
 
מה הופך עיצוב של בקבוק יין למוצלח?
"הסוד בעיני הוא עיצוב נקי ואלגנטי שמתאים לכל שולחן אירוח, אך יחד עם זאת שיראה מספיק טוב על המדף וימשוך את תשומת ליבו של הקונה."

מה הייתה ההשראה שלך לעיצוב?
"עיצבתי את הבקבוק לכבוד ראש השנה, כך שההשראה שעמדה לנגד עיני הייתה של שולחן החג שמחכה לאורחים. היה לי חשוב שעיצוב הבקבוק, גם אם תמחורו מתאים לכל כיס, עדיין ישדר יוקרה, אלגנטיות, ואת הקו האישי שלי, כי מבחינתי עיצוב זה עיצוב בלי קשר לרמת המחיר. עד היום התבקשתי לעצב פריטים שונים בתחומי הלייף סטייל, כמו למשל מארזים לחברת Jo malone london, או עיצוב קולקציה לבית לחברת Golf and co, ומה שמשותף לכולם, כמו גם לבקבוק שעיצבתי, זה כתב היד הנקי והמלוטש שלי."
 
איך מעצבים מחודש מוצר ותיק ואהוב?
"כשממתגים מוצר באשר הוא, בוחנים דבר ראשון את מערכת הערכים שהוא אמור להביא איתו. מבחינתי הערכים של יקבי כרמל היו מאוד ברורים לי: מומחיות רבת שנים בתחום היין לצד חדשנות מתמדת ובלתי מתפשרת , כל זאת לצד חמימות משפחתית שאין לה תחליף, ואל תוך הידע הזה יצקתי את כתב היד שלי, הן בצבעוניות השקטה אך המבודלת והן בטיפוגרפיה הייחודית."
כרמל סלקטד מוסקטו ישן מול חדש  (צילום: יח''צ)
כרמל סלקטד מוסקטו ישן מול חדש (צילום: יח''צ)

מה התהליך שעברתם, אתה וכרמל, כדי להגיע למוצר הסופי?
"שמחתי כשיקבי כרמל פנו אליי והציעו לי את הפרויקט. היתה לי הזדמנות לשדרג את הנראות של היין ולהתאים אותו לשולחן החג ולהוסיף לו טאץ' של יוקרה. חשבתי שזה יהיה מאתגר לעבוד מול היקב המוביל והגדול במדינה מאז ועד היום, אבל גיליתי שותפים נהדרים בעלי פתיחות מחשבתית שנתנו לי חופש פעולה והאמינו במוצר הסופי בעיצובי ואני מאוד מרוצה מהתוצאה." 
 
מה החזון שניסית להציג במראה החדש? 
"כמו כל דבר שאני מעצב, להרגיש שאני חלק אינטגרלי מהמוצר, למקסם את היכולות העיצוביות שלי ולתת את הטאץ' האישי ההכרחי."
 
אתה ידוע בתור מעצב עם סטייל אירופאי נקי והבקבוק נראה בהתאם, למה לא בחרת כיוון ישראלי?
 "
בעיני, הקו האישי האירופאי שלי הוא הערך המוסף שאני מביא כמעצב וחשוב לי לשמור עליו, בייחוד לאור העובדה שאומנם יקבי כרמל הם ישראלים בהווייתם אך מבחינתי האיכות הבלתי מתפשרת שלהם ומגוון הבלנדים שלהם עומד בכל הסטנדרטים האירופאים ומעבר לכך."
 
מה דעתך על המיתוג הנוכחי של היין הישראלי? מה חסר בו? מה מיוחד בו?
"אני חושב שהלקוח הישראלי מאוד אוהב יין אבל כשהוא נכנס לחנות יינות הכל די נראה אותו הדבר. לכן,  כשניגשתי לעצב את הבקבוק, היה לי חשוב לעשות משהו קצת שונה מהקיים ובו זמנית לשמור על האמירה שלי."

את כרמל, סלקטד, מוסקטו בגרסה המעוצבת,  תמצאו ברשתות השיווק וחנויות היין המתמחות. המחיר: 30 ש"ח