נכון אנחנו בראש השנה ולא בפסח, אבל אי אפשר להתעלם מהתקופה והסביבה. כולנו מסובים בארצנו הקטנה. אין כמעט טיסות לחו"ל. וכפי הנראה גם את החגים נבלה במתכונת מצומצמת.

אז מה נשתנה 
בענף היין אנו חווים שינויים דרמטיים. מצד אחד גידול משמעותי בצריכת היין הביתית, צעירים קונים יין על בסיס שבועי, היקבים בארץ מלאים במבקרים שמוצאים בהם נחמה, אופטימיות ושמחה בתקופה בה המועקה גורמת לתשישות כללית. מן העבר השני, מהו יין אם לא חיבור תרבותי וחברתי, אין לנו יותר אירועי יין אמיתיים, אנחנו לא מתערבבים זה בזה כבכל שנה, המסעדות ובתי המלון במאמץ קיומי קשה שלא נראה במחוזותינו, דיוטי פרי וחופשה בחו"ל נראים רחוקים יותר ממאדים  והוראות סותרות וחסרות היגיון משבשות את אווירת החג.

אחד הבצירים המאתגרים בהיסטוריה 
ענף היין הישראלי מתמודד עם אחד הבצירים המאתרים בהיסטוריה שלו. לא מספיק שצריך לחשב מסלול מחדש בגלל נגיף הקורונה ולהחליט בזמן קצר מהי משרעת היין המיטבית לתקופה זו, הרי שגם מזג האויר הראה שהוא שחקן מרכזי בהצגה. עד סוף אוגוסט, נראה היה שזהו הבציר האופטימאלי. יוני ויולי קרים מהממוצע ואוגוסט מתון יצרו תנאים נפלאים. נכון בחלק מהאזורים סבלו הכרמים מרקבונות רבים מהרגיל, אבל כל מי שבצר עד סוף אוגוסט היה בתחושה שהוא בנקודת איזון נהדרת ושהבציר מבטיח איכות נהדרת ויבול גבוה, כל זה השתנה בתחילת ספטמבר.
 
גל חום ארוך וחריג שוטף את האזור, האיזורים הגבוהים שתמיד היו מפלט קריר מגיעים לטמפרטורות בלתי נתפסות, והגפנים נמצאות במצוקה אדירה. הצטברות סוכר ללא הבשלה פנולית והצטמקויות דרמטיות, מחייבות את היצרנים לקבל החלטות קשות. חלק מהזנים סובלים מאד, באחרים הפגיעה קטנה ובחלק, בעיקר אלה שהיו רחוקים יחסית מנקודת ההבשלה, המצב פחות חמור. תוסיפו לזה חזירי בר שהגיעו בזמן הנכון לגפנים הנכונות ותקבלו משאווה עם הרבה נעלמים וחוסר וודאות קיצוני.

יקב רקנאטי, בציר 2020 (צילום: ליאת משען )
יקב רקנאטי, בציר 2020 (צילום: ליאת משען )
טעימת ראש השנה 
כמו בכל שנה התכנסו לטעימה, אמנם במתכונת מצומצמת מאשר בשנים קודמות, אבל טעמנו, נהנינו ולפניכם המלצותינו לכבוד ראש השנה המתקרב ותקופת החגים. שתו יין חברים, תנסו דברים חדשים, תתנסו. גם אם לפעמים זה יאתגר את הטעם האישי שלכם, אין כמו התחושה המסתורית הזו של יין חדש שלא מכירים וכשזה עובד והיין הופך למגלה ארצות, חושף תרבויות ומשמח לב אנוש. חג שמח ובשנה הבאה בירושלים השפויה.
טעימת ראש השנה, בסטה, תל-אביב  (צילום: סנהדרינק)
טעימת ראש השנה, בסטה, תל-אביב (צילום: סנהדרינק)

לבנים ארומטיים במחירים נגישים
אחת מקבוצות היין הנעימות והכי פחות רשמיות שיש, במרבית המקרים הם נעים על הגבול בין יבשים לחצי יבשים, ובדרך כלל הם מרגישים שלמים ומהודקים יותר דווקא כאשר מעט סוכר שארי מדגיש את המאפיינים הארומטיים שלהם. 

גוורצטרמינר גולד רזרב ברקן 2019
יופי של גוורצ'. עשיר ארומטי ומלא פרי פרחוני ונעים. לא אוהב שמכניסים לשם היין כל כך הרבה תארים, אבל היין מקסים ונותן תמורה יוצאת מן הכלל למחיר. 40 שקלים.
ברקן, גולד אדישן, גוורצטרמינר (צילום: יח''צ)
ברקן, גולד אדישן, גוורצטרמינר (צילום: יח''צ)

ריזלינג ויתקין 2019
לטעמי זהו הריזלינג הטוב ביותר שיצא מיקב ויתקין והוא מרכיב יחד עם הריזלינג שח ספרה את, קבוצת היינות המרשימים ביותר שנעשים מהזן הזה בישראל. 75 שקלים.  

רזרב פייר ויונייה 2019  
ויונייה צרפתי קטן ומדויק. פרחוניות נעימה, מבנה הדוק ופרי רענן. תמורה מעולה ליין מחוכם. 3 בקבוקים ב- 120 שקלים.

גסקון הו מאראן 2019 
קולומבאר, סוביניון וגרוס מנסאן. ארומטי ומאוזן בצורה יוצאת מן הכלל. קניה ייחודית ואיכותית. 59 שקלים. 

לבנים יבשים, דקים וחדים, הכוכבים של הקיץ הישראלי
קטגורית היינות הלבנים הדקים, מאופקי האלכוהול ומלאי הרעננות, שמתאפיינים בחדות ישירה בלי לאבד עומק ומורכבות, היא לטעמי הקטגוריה המשמחת ביותר מבין כל המגמות שהתפתחו בעולם היין שלנו בשנים האחרונות.

בטא קולומבר ברקן 2018  
מלא הדריות ארומטית, מאוזן וחינני. יין קסום והרמוני. איזה יופי. 60 שקלים. 

מרסאן רקנאטי גליל עליון 2019  
אלגנטי וכיף לשתייה. שילוב נעים בין פרי לימוני לגלעיני משמש ושקדים. חד ונקי. יין מקסים שילווה כל רגע מישיבה על המרפסת אחר הצהרים ועד ארוחת חג עשירה. 2 בקבוקים ב- 100 שקלים. 

שרדונה פרייבט קולקשן כרמל 2019 
שרדונה קטן עם יומרות יפות. חינני וריחני. מעט עץ בקצות שהופך אותו לקצת יותר רציני ועם זאת כולו אומר פרי וססגוניות קיצית. מחיר מעולה ליין מענג. 35 שקלים.

סדרת פרייבט קולקשן, יקבי כרמל  (צילום: אייל קרן)
סדרת פרייבט קולקשן, יקבי כרמל (צילום: אייל קרן)

סוביניון בלאן בוטגה וינאי 2019  
איטלקי אלגנטי ומלא חיים. ירקרקות רעננה ולימונית עדינה משתלבים יפה בתיבול קליל. קניה מצוינת! 55 שקלים.  

פינו גרי, יקב אסף 2019 
פרי טרי וריחני, אפרסק ותפוח משתלבים במעט טרופיות ומינרליות גירית חלקה. מבנה רך ומתמסר. יין מהנה ומלא חן. 2 ב- 150 שקלים.  

סמיון, יקב קנאטיר 2018 
אגסים ותפוחים, יחד עם מעט פפאיה ואגוזים. שילוב שמתחבר בצורה מושלמת, בזכות מרקם עוטף ונעים וסיומת חדה ורעננה. מרשים מאד. 109 שקלים. 
 
לבנים גדולים מלאי נוכחות שחייבים להיות במרכז הבמה
אין כמו הלבנים המרגשים, אלה שמסתכלים עליך מלמעלה ונותנים לך את ההרגשה שכשתגדל תבין. הם מורכבים ומלאי עמוק, מבקשים זמן ולא מתמסרים בקלות, אבל ברגע הנכון יוציאו מכם מלא מחמאות.

גשם לבן, שאטו גולן 2017  
האצילות מבטיחה ומקיימת. מצליח לנוע על הקו הדק בין עוצמה לרגישות. פרחים וירקרקות חיננית משתלבים נהדר עם פרי בשל וטרי. מעט עץ אגוזי ובעל סיומת שופעת וארוכה. יין נפלא שהייתי רוצה לטעום שוב בעוד חמש שנים. 180 שקלים.  

שרדונה יקב בן חיים 2017  
עמוק ובעל מרקם עוטף ושמנוני, עם זאת מצליח לשמור על רעננות וקלות שתייה. מעט חמאתי ובעל סיום רך. 110 שקלים.  

הרי גליל, יראון לבן 2019  
עוצמתי בלי להיות מוגזם, פרי תפוחי בשל יחד עם קליפות הדרים וירקרקות מרעננת. הכל משתלב במינרליות אדמתית  קצת שמרים, העץ מעט בולט בשלב זה אך אינו מאפיל על עומק הפרי. בעל נוכחות רבה. 120 שקלים. 

יראון לבן (צילום: יחצ)
יראון לבן (צילום: יחצ)

שנין בלאן 2018, כרם שבו  
שילוב מרתק בין פרי ירוק ועסיסי למינרליות סלעית, יחד עם מעט קמומיל וצוף. הכל ארוז ומהודק במבנה נהדר וחביות מאופקות ומרוחקות. יחיד ומיוחד. 80 שקלים. 

שנסון לבן, יקב קלו דה גת 2019  
יין שעושה חשק מיידי לאוכל. שילוב מסקרן בין פרחוניות של מנדרינות לסלט פירות עסיסי. מתפוחים ועד אפרסק בשל, משמש ומנגו. כשברקע ניחוח עוגת לימונים. המרקם שמנמן והתחושה בסיום מרעננת ויבשה. מי יינני עוד. 100 שקלים  

ווייט סיגנצ'ר יקב ספרה 2018   
אחד הלבנים הטובים שטעמתי השנה, מתוח ומדויק, בעל שלד נהדר של סמיון ושרדונה. מצליח לשמור הרבה אנרגיה ואינטנסיביות בלי להיות עמוס ומכביד. הפרי מתבלט ושאר המרכיבים, מינרליות גירית, ירקרקות עשבית ועץ מרוסן, מעניקים לו מורכבות נהדרת ועומק רב. יוצא מן הכלל. 140 שקלים.  

אופטימה מרגלית 2018 
יין ייחודי המשלב שרדונה ומרגלית לבן, מוטציה לבנה של קברנה פרנק שתורם חמיצות ולימוניות רעננה ומבנה עשיר. יין מצוין שנראה שהזמן יעשה לו רק טוב. 159 שקלים. 
 
המלכים בוורוד
יינות רוזה הם סוג של עוף חול שקם לתחייה, לפני מעט יותר מעשור הם כמעט ונעלמו מן המפה, הוקצו מחמת הפספוס. השנים האחרונות הביאו להם עדנה ופריחה בלתי נתפסת. הם זוכים בכל הנקודות כאשר מדברים על צבע וססגוניות, הם מלאי חן ושופעי פרי, כאשר הטובים שבהם הם משקאות מעודנים ומהנים. גורם נוסף שחולל את המהפכה הוא יחסי ציבור הנפלאים של יקב מירבאל בבעלות בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, בזכותם הגענו לכך שבקיץ האחרון, אחד מכל שני יינות שנמכרו בארצות הברית וכפי הנראה גם בישראל, היה וורוד. 

רוזה ברברה יקב תבור 2019  
ברברה ססגוני וכיף לשתייה, מלא נשמה ושפע פרי טרי, מתיקות עדינה ונעימה. לזה כנראה התכוונו כשאמרו ישמח לבב אנוש. 50 שקלים. 

רוזה אסטייט דלתון 2019  
שילוב זנים מאוזן ונעים, מתיקות עדינה וססגוניות גוונים של וורד, תותים, אשכוליות וורדים. יין שובה לב. 55 שקלים. 

רוזה בורגון לה שבליזיין 2019  
רוזה יבש מפינו נואר, כמו שכבר כמעט שכחנו שאפשר לעשות. מתוח ודק, חד ומלא חיים. יין של אוכל. 105 שקלים  

רוזה ריוחה קונדה ואלדמר 2019 
יין קטן גדול. פטל טרי, דק ומקסים, כל כך אוורירי עד שלא תשימו לב כמה מהר נגמר הבקבוק. 2 בקבוקים ב-75 שקלים  

רוזה גרנאש אבי פלדשטיין 2019
כל כך טעים עד שבא לחבק אותו! דק בלי להיות משעמם, מורכב בלי להיות עמוס. מלא חיים ואיזון. ומהבציר הנוכחי גם כשר. יין אדיר. 99 שקלים

יקב רמת הגולן, ירדן רוזה ברוט מבעבע  
נכון הוא לא רוזה שגרתי, אלא מבעבע קלאסי אבל אני אוהב אותו עד מאד והאם כבר הצלחנו להגיע לביקור בחג, הרי שהוא המתנה האולטימטיבית. חבל שאי אפשר לקרוא לו שמפניה. 125 שקלים.

יקב רמת הגולן - מבעבעים  (צילום: יח''צ)
יקב רמת הגולן - מבעבעים (צילום: יח''צ)

אדומים קלים, שבדיוק עכשיו בא לשתות
הם אדומים ומהנים לשתייה, הם אדומים ולא זקוקים לשנים בבקבוק בכדי להגיע למיטבם, הם אדומים ואם תכניסו אותם למקרר לחצי שעה כולם ייהנו יותר. הם לא דורשים תשומת לב מיוחדת לפני שפותחים אותם,  הם לא מבקשים ניתוח מעמיק לפני שקונים אותם. הם ישמחו בחיוך ססגוני ומלבב את לבבכם ונפשכם.

שיראז, המושבה, בנימינה 2019.  3 בקבוקים ב- 100 שקלים.  
מלבק ויז'ן, טפרברג 2019.  29 שקלים. 
כרמל, פרייבט קולקשן, שיראז 2019. 40 שקלים. 
הרי גליל, מרלו 2019. 35 שקלים. 
רקנאטי, יונתן אדום 2019. 35 שקלים.

יונתן אדום  // יקב רקנאטי  (צילום: עומרי מירון)
יונתן אדום // יקב רקנאטי (צילום: עומרי מירון)

אדומים של כוח ועוצמה, כמו שפעם אהבנו
היי, אל תשכחו אותם. הם אמנם יצאו מהמיקוד תוך כדי שכולנו הסתערנו על רוזה חסר משקל ולבן צר שוליים. הם מביאים איתם עוצמה מורכבות, ואת הטקס במלואו. חלקם מבקשים מאיתנו איפוק. בין אם לחכות מספר שנים ובין אם לתת להם זמן מרגע שפותחים את הבקבוק. בסופו של דבר הם מייצגים את המסורת והשמרנות אבל תנו להם מעט כבוד ותזכו באהבה וביין שילך אתכם עוד זמן רב.

מדיטרניאן יקבי כרמל 2017 
שילוב ים תיכוני נהדר, מצליח להיות מורכב ומלא אנרגיה בלי להעמיס על החיך. הרבה פרי שמתמודד בצורה מאוזנת ושלמה עם היישון ומעניק רבדים ועומק רב. מזרח תיכון חדש. 135 שקלים. 

שורש אדום יקב צרעה 2018  
סירה (60%), קברנה סוביניון (20%), פטי ורדו (10%) ומרלו (10%). אחד היינות המרשימים המיוצרים בארץ. מצד אחד שלד נהדר ומן העבר השני אין את משוכת הקשיחות והיין מהלך על הגבול הדק בין כוח וליטוש. כרם שורש עצמו הוא יצירה מרתקת בפני עצמה הממחישה את העבודה הקשה והרבה, הרבה לפני שאנו רואים את היין בבקבוק.  150 שקלים.

יקב צרעה, שורש אדום 2018 (צילום: עמרי מרון)
יקב צרעה, שורש אדום 2018 (צילום: עמרי מרון)

ברונלו די מונטלצ'ינו, וילה איל קורטילה 2015
אצילות איטלקית בבקבוק, מרגיש כאילו שדוכס מחויט יוצא מתוך סמארט קטנה.  אינטנסיבי ובעל עושר טעמים יוצא מן בכלל. ברונלו קלאסי שזקוק לשנים בבקבוק ושעות לפני השתייה אך יתגמל אתכם במורכבות מסוגננת ומלאת קסם. שמים לב שהתגעגעתי לאיטליה? 270 שקלים. 

סירה אשכולות שלמים, סגל 2017  
זו לא הפעם הראשונה שאני טועם את היין הנהדר הזה, אך הפעם הוא התבלט בצורה יוצאת דופן. הפרי שחור וריחני, מעט פרחוניות ופלפל. העץ מעניק מימד מרשים והיין התאחד לו בצורה נהדרת. מצוין כבר אמרתי? 120 שקלים. 

לה גרגנטיליה גארנאצ'ה ריוחה 2015  
כרם יחיד שמניב גרנאש יוצא דופן באיכותו ונוכחותו. המון פרי, אוכמניות ודובדבנים מובילים בניחוח, יחד עם סיגליות ועץ מאופק. מלא ואלגנטי בו זמנית. מרשים עד מאד ונמצא כעת במיטבו. 149 שקלים.