יקב יתיר, בציר 2020 . עובדות ומספרים:
זני ענבים: 17
אזור היקב: יער יתיר שבדרום הרי יהודה. גובהו בין 620 ועל 900 מטרים מעל פני הים.
מספר בוצרות מכאניות: 1
תקופת הבציר: חודשיים

כרם יתיר  (צילום: יח''צ)
כרם יתיר (צילום: יח''צ)

איך זה לבצור בימי קורונה?
"למזלנו הקורונה לא השפיעה עלינו וגם אם יהיה סגר נוסף, היקב מוגדר כחיוני. מבחינתנו, הדבר הכי חשוב היה להתנהל נכון מבחינת כוח האדם, שאף אחד לא יחלה – מבחינה מספרית אנחנו קטנים מדי להתחלק לקפסולות ולכן עבדנו יחד במשנה זהירות. הרבה אנשים ביקב מחזיקים בתפקידי מפתח והיעדרות של כל אחד הייתה מאוד מקשה. יחד עם זאת, השתדלנו שבכל מקרה, גם במידה ומישהו יכנס לבידוד נוכל למצוא את הדרך המתאימה להחליף אותו".  

מה מאפיין את בציר 2020 עד כה?
"התנאים בסך הכל היו טובים ואידיאליים: בחורף היה קר וכמות המשקעים הממוצעת עלתה ב- 20 עד 30 אחוזים. בתקופת הלבלוב באביב מזג האוויר היה נוח, מלבד שבוע אחד בשיא הפריחה שהיה חם מהרגיל, מה שהוריד את כמות היבולים אך לא השפיע על איכותם".

נטיעות כרם חדש ביקב יתיר (צילום: יח''צ יקב יתיר)
נטיעות כרם חדש ביקב יתיר (צילום: יח''צ יקב יתיר)

מה התחדש השנה בכרמים וביקב?
"אנו שואפים להתקדם כל הזמן מבחינה מקצועית ומבחינת איכות היין ולכן בנוסף לבוצרת מתקדמת המפרידה כבר בכרם בין הענבים לשדרות האשכול, הוספנו השנה עוד מיכלי בטון ועץ כדי עבור יינות שבהם אנו מעוניינים להדגיש את רעננות הפרי ולהקנות ליין מורכבות ללא טעמי עץ.

השנה מניבים לראשונה בכרמי יתיר ארבעה זנים חדשים: שני זנים לבנים שנקראים גרנאש לבן וקלרט ושני זנים אדומים חדשים קריניאן וסנסו. כל ארבעת הזנים האלה מיועדים לגידול באזור ים תיכוני חם ויבש כמו שלנו וזו הסיבה שבחרנו בהם. אנו מקווים לייצר מהם יין עם יותר חמציות טבעית ורעננות ולשלב אותם בבלנדים הנוכחיים שלנו.

הכרמים החדשים ניטעו בצורת נטיעה חדשה-ותיקה: כרם גביע. בשונה מהשיטה המוכרת שבה הגפן נתמכת בשילוב חוטי ברזל, בכרם גביע הגפן תומכת בעצמה, מה שמאפשר ליצור צל עצמי לאשכולות, שתורם לשימור טעמי הפרי והחמיצות הטבעית באקלים חם כמו שלנו".

איך הכרמים מביאים לידי ביטוי את החזון של היקב?
"האני מאמין של היקב הוא לנסות ולפתח סגנון שמשקף את האקלים המקומי. אנחנו עובדים עם הכרמים שלנו, בהם אנו נוטעים זנים שמתאימים לאקלים המקומי ומגדלים אותם בצורה הכי נכונה שיש. את היינות אנו מייצרים מהענבים הטובים ביותר בכרם, תוך כדי שימת דגש תמידי על האיכות ולא על הכמות".

כרם יתיר  (צילום: אריאל ניצן )
כרם יתיר (צילום: אריאל ניצן )
כיצד משפחות החקלאים והכורמים נערכות לבציר?
"גם הן מבינות שמדובר בתקופה מאוד מתוחה בה החקלאים והכורמים נמצאים בעבודה 80 אחוז מהזמן והשאר – בבית. זוהי תקופה מאוד אינטנסיבית בה מחד כולנו מבלים הרבה שעות ביחד ומממשים את הפוטנציאל ומאידך זוהי תקופה מעייפת מאוד שבה הכל מתנקז לרגע אחד".

טועמים ומדברים: נחל יתיר לבן. עריכה: הגר קיפניס