סיציליה היא לא רק האי הגדול ביותר בים התיכון, והמחוז הגדול באיטליה הוא גם אזור היין הגדול ביותר בארץ המגף, לפחות בשטח הכרמים. ההיכרות הראשונית של עולם היין עם האי האיטלקי, התרחשה במאה השמונה עשרה, הודות לבריטים שראו ביינות המרסלה המתוקים שיוצרו בסיצילה, תחליף ראוי ליינות השרי שהיו קשים להשגה באותה תקופה. סכסוכים עם פורטוגל וספרד, אתם יודעים. עד אמצע שנות התשעים, התמקדו יצרני היין של סיציליה בעיקר בכמויות. אבל אז התחילו להגיע לאי יועצים בינלאומיים עתירי זכויות וזכיות שהמליצו ליצרנים המקומיים על נטיעות חדשות ועל צמצום הכמויות לטובת האיכות. ההצלחה לא איחרה לבוא, בעיקר באזור הר הגעש אתנה.
 
התגנבות יחידים 
אזור היין אתנה, שזכה להכרה רשמית בקיץ 1968 כמה חודשים לפני המרסלה, נמצא למרגלות הר הגעש הפעיל. השילוב בין הקרקע הבזלתית, הגובה – עד 1200 מטרים מעל פני הים ותנאי האקלים המיוחדים, מאפשר עשייה של יינות שאי אפשר לעשות בשום מקום אחר. היינות של "טורה מורה" אחד היצרנים הבולטים שמגיעים בשנים האחרונות מהאזור, הם מאופקים ומהנים. לא מהיינות שצועקים: "אני גדול, אני חזק, אני וולקני" אלא מאלה שמתגנבים בשקט בשקט ומתיישבים לך באזור הלב.

יינות טורה מורה. אתנה, סיציליה  (צילום: סנהדרינק)
יינות טורה מורה. אתנה, סיציליה (צילום: סנהדרינק)

 טורה מורה, סקאלונרה, אתנה לבן 2017
על פי ההערכות קאריקנטה (Carricante) הזן הלבן הדומיננטי של אזור אתנה, גדל בצפון מזרח סיציליה, אלף שנים לפחות. בנוסף, הוא ידוע בחמיצות גבוהה וביכולת להגיע ליבולים גדולים במיוחד. היין , שלוש שנים לאחר הבציר, מתחיל לגלות סימני בגרות וזה לא רע בכלל. ריחות ההדרים שמאפיינים את הזן על פי הספרות המקצועית, פינו מקום לטובת ריחות מעודנים ומאופקים של פירות לבנים בשלים, פרחים, דבש, עשב קצור, ומעט מינראליות שמוסיפה למורכבות ולעניין. המבנה שלו קליל ורך, החמיצות נעימה והטעמים לא מאוד מורכבים, או דומיננטיים, כך שאפשר ליהנות ממנו כמעט בכל הזדמנות.
המחיר: 98 ₪ 
 
טורה מורה, סקאלונרה, אתנה רוזה 2019
נרלו מסקלזה (Nerello Mascalese), קרוב משפחה של סנג'ובזה ועוד כמה זנים פחות ידועים בציבור, הוא אחד הזנים האדומים המשמעותיים ביותר באזור  היינות האדומים שנעשים ממנו מתאפיינים בצבע בהיר, חמיצות דקה ומבנה רך. מיד נגיע אל אחד מהם, אבל קודם כל רוזה. ליין יש צבע ורדרד בהיר, ריחות רעננים של פטל, תות שדה, סוכריות פרי, פרחים, ומינראלים, גוף קליל, חמיצות נהדרת, וסיומת חמצמצה, מתוקה ונעימה.  הדמיון שאפשר למצוא בו לעילית יינות הרוזה הישראליים, מקל מאוד על האפשרות להתחבר אליו.
המחיר: 98 ₪
טורה מורה, סקאלונרה, אתנה, רוזה  (צילום: יח''צ)
טורה מורה, סקאלונרה, אתנה, רוזה (צילום: יח''צ)

טורה מורה, סקאלונרה, אתנה אדום 2015
 
היין האדום הוא בלנד של שני זנים סיצילאניים: נרלו מסקלזה שעליו דיברנו קצת קודם ובן הדוד שלו מבחינה גנטית נרלו קפוצ'יו (Nerello Cappuccio), שהיינות שנעשים ממנו מתאפיינים בצבעים כהים ומרקמים רכים. לכן משתמשים בו כדי לשייף פינות חדות ביינות מהאזור. יש לו צבע כהה ועמוק, ריחות של פירות אדומים בשלים, פירות שחורים ומעט מינראליים מרקם רך וטעמים עשירים שכמעט עומדים בניגוד למבנה החד. זה מה שהופך אותו לדעתי ליין מושלם לארוחות חגיגיות. יין אדום לימים חמים, שיסתיים לפני שתשימו לב.
המחיר: 119 ₪