משבר הקורונה פגע קשות ברבים מענפי המשק, אבל לפחות לכמה פלחים בתוך שוק האלכוהול הייתה בכל זאת עדנה. אמנם היצוא נפגע אנושות, מה ששמט את הקרקע מתחת לרגליהם של כמה יקבים, וחלה גם ירידה חדה במכירות בשוק התדמית - המסעדות והברים,  ובכל זאת, גם בהיעדר נתונים רשמיים עדכניים, מתברר שצריכת היין של הישראלים עלתה, בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים שבהן צמח השוק עקב בצד אגודל עם הגידול באוכלוסיית ישראל - ולא כתוצאה מעלייה בצריכה הפרטית.
 
חברת המחקר והניתוח "נילסן" בדקה את חמש הכלכלות המובילות באירופה ומצאה שם גידול עקבי ומתמשך של כ־15% בצריכת היין והאלכוהול, בעיקר ברכישות אונליין. ספק אם גם הגידול בישראל הוא באותם אחוזים, אך כאמור משיחות עם יקבים, משווקים ויבואנים עולה מגמה ברורה: הישראלים שותים יותר. דב ירקוני, מנכ"ל חממת החדשנות "נילסן אינובייט" שבקיסריה, מגלה שלמרות שמדובר בניתוחים של שווקים זרים, הרי שרבים מכלי המחקר פותחו דווקא בישראל. "היכולת לשמור על פרטיות הקונה, אך לדעת לקרוא את החשבוניות ולאחד מסקנות מכלל השוק - מתקדמת כל העת", אומר ירקוני.
  
ערכה עד לבית
 
ולא רק שיטות המחקר משתכללות, אלא גם - ואולי בעיקר - שיטות השיווק. יקב ברקן־סגל, היקב הגדול בישראל כיום, בחר להשיק את סדרת "אסמבלאז'" מתוצרתו באירוע וירטואלי: המשתתפים בהשקה קיבלו לבתיהם ערכה שכללה את הבקבוקים שהושקו, אשכולות ענבים של הזנים הדומיננטיים בהם, וכן מגש של גבינות, לחמים ומאפים. אל מול עשרות משתתפים באפליקציית זום, סיפר המשנה למנכ"ל היקב, ניר גל, כי תקופת המשבר חלפה בהצלחה והעביר את רשות הדיבור לעידו לוינסון, היינן הראשי של היקב שערך את הטעימה. היינות שנטעמו הם 'איתן' ו'ריחן', בלנדים אדומים מבציר 2017, וכן 'עלמון', בלנד לבן מבציר 2019. 

ברקן, אסמבלאז', ריחן 2017 (צילום: יח''צ)
ברקן, אסמבלאז', ריחן 2017 (צילום: יח''צ)

ברקן, אסמבלאז', ריחן 2017. מקורו של היין, שנקרא על שם הר ריחן, במספר חלקות בגליל העליון: קברנה סוביניון משתי חלקות בקרבת מושב עלמה, מרלו מכרם עין זיתים בקרבת מושב דלתון, ושיראז מחלקה בקרבת מושב עלמה. יש לו צבע אדום לכיוון סגלגל, והוא מתאפיין בניחוחות פרי אדום ושחור ובארומה של תבלינים חמים כקינמון וציפורן. טעמי הפרי ממשיכים גם אל חלל הפה ונתמכים בחומציות טובה וסיומת ארוכה.

ברקן, אסמבלאז', איתן 2017. היין, שנקרא על שם הר איתן בהרי ירושלים, נבצר כמעט כולו (קברנה סוביניון, מרלו, ושיראז) בכרם קריית ענבים, פרט לאחד ממרכיביו (פטי ורדו ) שנבצר באזור בית נקופה. זהו יין רענן ופירותי, עם ארומות פרי אדום מלוות אורגנו, טימין, ותבלינים שמקורם בחבית, כמו קפה ונגיעות וניל. החמיצות טובה והסיומת פירותית שמושכת לכיוון שוקולד.
 
ברקן, אסמבלאז', עלמון 2019 שמו נגזר מרמת עלמה והוא בלנד לבן של שרדונה, סוביניון בלאן וויונייה. באף אפשר להרגיש בארומה הדרית, עם נגיעות של מאפה טרי. ההדריות נמשכת גם בפה ונמתחת לסיומת ארוכה ומרעננת.
 
המחיר:  60 שקלים, ויש לקוות כי לקראת החג אף יתכנסו, בחלק מהרשתות, לכיוון "שניים במאה", מה שיהפוך אותם גם לתמורה נהדרת למחיר.
 
טוב גם לכיס: כרמל, פרייבט קולקשן 2019
כבר שנים שסדרת פרייבט קולקשן של כרמל היא לדעתי אחת מסדרות היין שמספקת את התמורה הטובה ביותר למחיר מבין כל היקבים בישראל. השבוע השיק היקב הוותיק שני בקבוקים אדומים בסדרה: קברנה סוביניון 2019, יין עשיר בארומה של שזיפים ודובדבנים עם נגיעות וניל וקסיס, ושיראז 2019, יין מקסים בנגיעות פלפל שחור ושוקולד. המחיר הינו 40 שקלים לבקבוק, ולקראת החג ניתן לחפש גם משווקים שימכרו אותו בשלושה בקבוקים למאה שקלים. היין  מהווה תמורה נהדרת למחיר, ומבחינה זו הוא אידיאלי לשימוש בחגים.

כרמל, פרייבט קולקשן  (צילום: יח''צ)
כרמל, פרייבט קולקשן (צילום: יח''צ)

 כאן הקברניט שלכם: Glenlivet Captain’s Reserve  
תודו שהתגעגעתם למשפט: "גבירותי ורבותי, כאן מדבר הקברניט". ובכן, גם אם טיסה לחופשה היא עדיין עניין מורכב, אפשר לפחות להתענג על "דבר הקברניט" במובן קפטן. מי שעוקב אחרי המדור מכיר את החולשה שיש לי למותג הוויסקי גלנליווט, בעיני הבנצ'מארק של עולם הסינגל־מאלטים. ולא רק אליו, אלא גם לקוניאקים לסוגיהם. לכן כששתי האהבות נפגשות, אני ממהר להעלותן על ראש שמחתי. הכירו את Glenlivet Captain’s Reserve, סינגל מאלט המיושן בחביות קוניאק, מה שמשכלל את טעם הוויסקי ומעניק לו טעמים אופייניים לקוניאק כמו פירות יבשים, בעיקר צימוקים, ובמקרה דנן, גם של קליפות הדר.
 
הטעם ינעם לכל מי שאוהב את הוויסקי שלו מעט דבשי ומתקתק, אפילו שוקולדי, והוא נוצר כמחווה של המזקקה לגיבור מלחמת העולם הראשונה, קפטן ויליאם סמית גרנט, שהוא גם נינו של מייסד המזקקה, ג'ורג' סמית, ונחשב למי שהוביל את המותג לא רק באי הבריטי אלא גם בשוק הענק של ארצות הברית לאחר סיום תקופת היובש. 
המחיר: 210 שקל
Glenlivet Captain’s Reserve (צילום: יח''צ חו''ל)
Glenlivet Captain’s Reserve (צילום: יח''צ חו''ל)