בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה וויסקי סקוטי, נתקדם למדף השישי: ויסקי אמריקאי.

וויסקי אמריקאי בשחור לבן  (צילום: יח''צ)
וויסקי אמריקאי בשחור לבן (צילום: יח''צ)

ויסקי אמריקאי: מה הסיפור
בתחילת המאה ה־18 הציע תומס ג'פרסון, נשיאה השלישי של ארה"ב הצעירה, למתיישבים החדשים, שרובם היו סקוטים ואירים, אדמות ברחבי דרום ארה"ב. המתיישבים מצאו שמתאים לגדל באזור תירס ושיפון. הובלת היבולים הייתה קשה ומסובכת, ואז הגיע הרעיון לייצר מהתירס ומהשיפון וויסקי, שהיה קל יותר להעברה. יתרה מכך, הוויסקי שנדד בדרכים היה טוב יותר כשהתיישן, לעומת היבולים החיים שהתקלקלו מהר בתלאות הדרך הארוכה. יתרון נוסף היה שמחיר הוויסקי היה יציב, ותמיד היה אפשר למצוא לו קונים.

אחד החלוצים היה הכומר הבפטיסטי אלייז'ה קרייג, שנחשב לאביו מולידו של הברבן, ויסקי שמזוקק בבסיסו מתירס. יש הטוענים כי החבית שבה השתמש לאחסון הוויסקי הייתה חבית של דגים, ובשביל להיפטר מריח הדגים החריף הוא חרך אותה באש. התברר שלחריכה היו השפעות מרחיקות לכת: הוויסקי קיבל צבע כהה, טעם רך ומתיקות ונילית נעימה. קרייג שלח את הוויסקי החדש לניו אורלינס, ומיד קיבל הזמנה חוזרת ומהירה ל"וויסקי של ברבן", שם המחוז שבו גר, השם שהוטבע על החביות לפני צאתן לשיט על הנהר. ומאז הכל היסטוריה.

רשימת קניות
המתחילים בעולמות הוויסקי ייהנו מאוד מברבן, ויסקי אמריקאי שמופק מ- 51% תירס וטעמו מתקתק ורך בהתאם. בקבוק ברמת מחיר בינונית יספק מאוד כל חובב מתחיל.

ג'ים בים שיפון  (צילום: באדיבות חברת הכרם)
ג'ים בים שיפון (צילום: באדיבות חברת הכרם)
איך שומרים
טמפרטורת הבית הרגילה שלכם טובה לשמירת כל ויסקי, אם תרצו לקרר אותו השתמשו בקרח.

איך שותים 
ויסקי אמריקאי לרוב ראוי לשתות בכוס נמוכה (לואובול) עם מספר קוביות קרח. בקיץ אפשר לשתות ויסקי מעורבב עם משקה מוגז, עדיף עם ג'ינג'ר אייל והרבה קרח. האמריקאים אוהבים לשתות אותו עם קוקה קולה וקרח עד לסוף הכוס.

מוצרים נלווים  
משקאות מוגזים: ג'ינג'ר אייל, מי טוניק, סודה, קוקה קולה וספרייט.
קוקטייל אולד פאשן  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל אולד פאשן (צילום: שעות שמחות )

משקה הבית - אולד פאשן Fashioned Old
קוקטייל אולד פאשן מוגש מסורתית בכוס הנמוכה והאלגנטית שנקראה לימים על שמו, אולד פאשן. האגדה מספרת כי לראשונה הופיע הקוקטייל בשמו במאה ה-19, במועדון גברים בלואיוויל שבקנטאקי. המתכון הומצא על ידי הברמן של המועדון, כהוקרה לקולונל ג'יימס פפר, מזקק ויסקי מוכר. משם הגיעה בשורת הקוקטייל החדש לבר של מלון וולדורף אסטוריה שבניו יורק, שהשפיע רבות על עולם הקוקטיילים וממנו יצאו הרבה קוקטיילים לעולם. המשקה היה פופולרי בשנות ה-60 של המאה הקודמת ונעלם, עד שהגיע דון דרייפר, גיבור סדרת הטלוויזיה "מד מן", שבחר בו כקוקטייל שלו והחזיר עטרה ליושנה. 

בארה"ב יש המאמינים כי אולד פאשן בסגנון האותנטי שלו הוא הקוקטייל הראשון שהיה נפוץ בקרב האמריקנים.

מה צריכים (לכוס נמוכה אחת)
60 מ"ל ויסקי
1 כפית או קובייה של סוכר חום
1 פלח תפוז
1 כפית מים
זילוף אנגוסטורה ביטרס
קרח
דובדבן לקישוט

מה עושים
 
כותשים את הסוכר והתפוז בכוס. מוסיפים את המים ואת האנגוסטורה ומערבבים. מוסיפים קרח. מוזגים על הכול את הוויסקי ומערבבים היטב. מקשטים בדובדבן. יש שיעדיפו לכתוש בכוס את התפוז והדובדבן יחד, ויש הנוהגים להוסיף לקוקטייל קליפת לימון מגוררת.

המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן