ברוב ארצות היין בעולם יש מנגנון חוקי ברור להכרה באזורי יין, והאזורים מסומנים במפות רשמיות וברורות. בישראל – עדיין לא. אמנם לפני כמה עשורים שורטטה מפת אזורי יין, אבל היא כבר לא רלוונטית. בסוף המאה הקודמת המפה תוקנה על ידי מכון היין הישראלי עם כניסת המדינה לקשרי מסחר ממוסדים עם השוק האירופאי. במפה חלוקה לאזורי יין ותתי אזורים, אך היא רחוקה מלהיות מעודכנת למצבנו הנוכחי. ניסיונות רבים נעשו לעדכן את המפות במשך העשורים האחרונים, ויש אפילו מפה טובה ומעודכנת שהוצעה בשנה האחרונה על ידי פורום יינני ישראל, בתקווה שיינתן לה תוקף חוקי עכשווי. ובינתיים כולם מחכים לחלוקה אזורית שתהפוך אותנו לארץ יין מסודרת כמו כל העמים.

מפת אזורי היין של IPVEO (צילום: יח''צ)
מפת אזורי היין של IPVEO (צילום: יח''צ)


הגדרה אזורית. בשביל מה זה טוב 
אזורי גידול ענבים משפיעים מאוד על תכונות היינות ואיכותם. בעולם, יצרני יין מציגים בגאווה את מקור הענבים, את האזורים והכרמים מהם יוצר היין על תוויות הבקבוקים. אזוריות מקדמת מכירות, מקדמת תיירות יין ועוזרת לתעשיית יין להיות ממוקדת, מקצועית וגם מעניינת יותר ומציגה זהות מקומית ברורה. צרכני יין מביני עניין שמתנסים בטעימות יין שונות מחפשים עניין, מקצועיות ואמינות, ורוצים ללמוד על השוני שבין יינות מאזורים ומכרמים שונים. כשמדובר ביצוא, העניין בפרטים אלה גובר, הזהות חשובה מאוד, ופה נוספת גם משמעות תרבותית, דתית ולאומית.

מזמור לאזור 
המושג "טרואר" מייצג את הגישה לחלוקה הנהוגה בארצות היין, שהינה תוצר של מסורות וחוקי יין אירופאים. החלוקה מהגדול לקטן: אזור, תת אזור, תחום ישובים, ישוב או כפר, גוש כרמים, כרם, חלקה בכרם. בארץ, הרבה יקבים המכבדים את עצמם מציגים יינות המייצגים אזורי יין מסוימים או כרמים יחידניים.
סדרת כרמל ויניארדס (צילום: יח''צ)
סדרת כרמל ויניארדס (צילום: יח''צ)


יין טוב מתחיל בכרם
במאה ה-21 הבינו גם בארץ כי יש חשיבות רבה לנטיעת כרמים וזני ענבים מסוימים באזורים המתאימים להם. הכרמים החלו לקבל את הכבוד המגיע להם. לא מעט כרמים חדשים ניטעו בארץ, כשהקרדיט בעיקר ליקבים המסחריים. אחד היקבים הבולטים בתופעה זו, ויקב שיש לו כרמים ברוב אזורי הארץ הם יקבי כרמל. הייננים, האגרונומים וכל העושים בדבר לומדים את האדמה, את האקלים ואת תהליך הפקת היין באזורי גידול שונים בארץ כבר מסוף המאה ה-19, ובשנים האחרונות הכרמים מקבלים יחס כבוד מיוחד וטיפול קפדני.

Carmel Vineyards
יינות סדרת Vineyards (כרמים) מופקים מכרמים נבחרים וייחודיים הנטועים באזורי גידול היין האיכותיים בישראל. הכרמים מטופלים במקצוענות ובדייקנות על מנת להפיק יינות באיכות גבוהה, המביאה לידי ביטוי את האופי המיוחד של זני הענבים ואזור הגידול.  בסדרה שישה יינות: 3 אדומים ו-3 לבנים, מכרמים נבחרים בגליל העליון שנטועים בגבהים שבין 780 ל-850 מטר מעל פני הים, ומכרמים בצפון הגולן הנטועים על רמה בגובה 850 מטר צפונית לצומת האמיר (וואסט). וכולם בתמחור שפוי.

קברנה סוביניון מרום הגליל - יין אדום מבוסס קברנה סוביניון, וקצת פטי ורדו ושיראז מכרמי מרום הגליל. התבגרות של 14 חודשים בחביות עץ אלון והתבגרות נוספת בבקבוק. פרי מצוין ומאופק במקצת, ניחוחות של קסיס, מנטה ווניל. גוף מלא ואלגנטי ובנוי היטב,  וסיומת ארוכה ומאוזנת.
 
שני מרום הגליל - יין אדום עם כל זני בורדו הקלאסיים, קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, קברנה פרנק ומלבק מכרמי מרום הגליל. התבגרות של 14 חודשים בחביות עץ אלון והתבגרות נוספת בבקבוק. בלנד בורדולזי אלגנטי, פרי יפה וחומציות טובה, ניחוחות של דומדמניות, שזיף ועשבי תיבול. גוף מלא וסיומת ארוכה ומאוזנת.

סירה מורבדר מרום הגליל - יין אדום מבוסס ענבי סירה עם תוספת ענבי מורוודר מכרמי מרום הגליל. התבגרות של 14 חודשים בחביות עץ אלון והתבגרות נוספת בבקבוק. יין ים תיכוני מתובל ועם זאת מאופק ואלגנטי. ניחוחות של אוכמניות, שזיפים וזיתים שחורים. גוף מלא וסיומת ארוכה ומאוזנת.

שרדונה מרום הגליל - יין לבן יבש מענבי שרדונה מכרמי אדמון וקאיומי שבגליל העליון. חלק מהתירוש תסס בחביות עץ אלון צרפתי, בהן המשיך והתבגר במשך שישה חודשים על משקעיו (Sur Lies) ומקצתו תסס בטמפרטורה נמוכה במכלי נירוסטה. פרי טוב וחומציות מאזנת נאה, גוף מלא ומורכב ומלא אופי, ניחוחות של תפוח עץ ירוק, אפרסק ושקדים קלויים ומינרלים, הסיומת ארוכה ומאוזנת.

סוביניון בלאן צפון הגולן - יין לבן יבש מענבי סוביניון בלאן מכרמי צפון הגולן. מרבית התירוש תסס במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה, לשמירת האופי הארומאטי של הענבים. יתרת התירוש תסס בחביות עץ אלון משומשות. ניחוחות מתפרצים של פרחים, דשא קצוץ ומינרלים. גוף בינוני עד מלא וחומציות טובה.

גוורצטרמינר צפון הגולן - יין לבן חצי יבש מענבי גוורצטרמינר מכרמים בצפון הגולן. התירוש תסס במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה, לשמירת האופי הארומאטי של הענבים, והמשיך והתבגר במכלי נירוסטה. ניחוחות של ליצ'י, ורדים וחבושים אפויים. גוף בינוני עד מלא וחומציות מאזנת.