מי היה מאמין לפני שלושה חודשים שאי אפשר יהיה להשיק יינות חדשים בסביבתם הטבעית - מסעדות האיכות, ושאי אפשר יהיה ליהנות מהם בחברה אנושית מלאת חיים. כשיתיר, אחד היקבים הישראלים המוערכים ביותר בעולם והאהובים ביותר עלי, השיק את: "נחל יתיר לבן 2018" חשבנו, שאם אי אפשר לטעום אותו בעיר, הדרך הנכונה ביותר להתרשם ממנו, תהיה בנוף מולדתו: נחל יתיר עצמו.

ערוץ הטיולים 
"תשע אפס אפס  בבוקר. אנחנו בערוץ נחל יתיר", עלתה הקריאה מכיוון  רכבו של יעקב בן דור מנכ"ל היקב, שפגש אותנו לאחר חודשי ניתוק רבים. זה נשמע פסטורלי ומלא חיים. אבל בפועל, יאיר גת, שיצא מהרכב לצלם את הנחל, כמעט טבע עד הברכיים בזוהמה מהחי, הצומח והתעשייתי. ההזנחה הפושעת של ערוץ הנחל, הפכה אותו לערוץ הזבל של יישובי הבדואים באזור. אם נתעלם מנקודה עצובה זו, העצירה בנחל הבליטה שני מרכיבים בולטים של האזור: טמפרטורת בוקר קרירה, והרכב קרקע הכולל ברובו סלעי גיר. החלפנו ערוץ, נכנסנו ליער ונסענו בין שטחי הכרמים והחקלאות השזורים בו, בגבהים, מפנים וצבעים שונים, תוך שהם משתלבים בנוף בצורה טבעית ולא מאומצת.

קוטפים דובדבנים בנחל יתיר  (צילום: יאיר גת )
קוטפים דובדבנים בנחל יתיר (צילום: יאיר גת )


הדובדבן שבכרם  
כמו שיכורים עקבנו אחר רכבו של יעקב בן דור. כשהוא פנה לאחד השבילים. היינו בטוחים שעוצרים לתצפית או כרם ייחודי. אולם  הוא הוביל אותנו למטע דובדבנים שכולו שמחה. הרגשתי כמו ילד שנכנס לראשונה בחייו לחנות צעצועים, לא יודע מאיפה להתחיל ובטח שלא יודע מתי לסיים. מהר מאד נגררו אותי החברים משם בשתי האוזניים בכדי שלא אגרום נזק בלתי הפיך למטע הקסום.
יוסי בוזנח בכרם שנין בלאן, יקב יתיר  (צילום: יאיר גת )
יוסי בוזנח בכרם שנין בלאן, יקב יתיר (צילום: יאיר גת )

 
מרכיבים חדשים וניסיוניים 
אחרי עצירה בכרם,המהווה את הבסיס ל-'נחל יתיר לבן 2018', נסענו ליקב, לסיור בין ארומות מעודנות, טעמים מלאי חן ואותנטיות שקטה, ולשיחה עם ערן גולדווסר, היינן. התלנו עם כמה יינות לבנים מבציר 2019 ישר מהמכלים, שהכניסו אותנו לאווירה והגבירו את הסקרנות. התחנה הבאה, חדר החביות, נראתה כמו מעבדה של מכלים וחביות מכל הסוגים, הגדלים והמינים. כשנכנסתי אליו לראשונה לפני שנים רבות, הוא היה חדר חביות קונבנציונאלי, כולו חביות חדשות בנפח 225 ליטרים. כיום הוא מכיל המון מרכיבים חדשים, ניסיוניים ומוכחים: קוביות בטון, מכלים פתוחים, מכלים סגורים, חביות פודר בנפחים שונים, חביות סטנדרטיות ומכלי עץ פתוחים,.למרות השקט סביב, יקב יתיר לא שוקט על השמרים. להפך. הוא לא מפסיק להתנסות.


אך החביות הן רק חלק מהעניין, גם הרכב הזנים השתנה בצורה דרמטית. כיום הוא כולל זנים שונים ומרתקים, שכל אחד מהם מביא איתו נוכחות וסגנון. למרות שחלקם רחוקים זה מזה כרחוק ממזרח ממערב, התחושה הכללית היא של חוט בלתי נראה השזור בין כל היינות. כולל שני היינות מסדרת "נחל יתיר".
נחל יתיר אדום, נחל יתיר לבן  (צילום: איל קרן)
נחל יתיר אדום, נחל יתיר לבן (צילום: איל קרן)


נחל יתיר לבן 2018: שילוב מרתק בין שני זנים לבנים: ויונייה ל-שנין בלאן, אמנם השנין מהווה מעט פחות משליש בהרכב אך בצורה יוצאת מן הכלל הוא מהווה עזר כנגד הויונייה ומרסן את הדומיננטיות שלו. יין בעל מבנה נהדר, רענן, מורכב ואציל. יצירה נהדרת.

נחל יתיר אדום 2016: אדום מרשים ומלא נוכחות. סירה מהווה את השלד ואליו מצטרפים עוד שני זנים שמשתלבים בצורה סינרגטית ויוצרים עניין רב. היין עצמו מיושן בפודר (מיכל עץ בנפח גדול), כך שהבמה נשארת לפרי שמביא איתו כוח ואלגנטיות, פרי טרי בשל ותיבול חינני. טעים אפילו טעים מאד