מליאת הכנסת תתכנס היום (חמישי) כדי לאשר בקריאה ראשונה את הצעת חוק יסוד: ממשלה חלופית, לאחר שהוועדה המכינה את הצעת החוק סיימה בתחילת השבוע את הכנתו.

בכחול לבן ובליכוד מתכננים לפתוח במרתון של דיונים מיד לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה, כדי לסיים את אישורו בקריאה שנייה ושלישית עד יום חמישי הבא בחצות. במועד זה, 7 במאי, יסתיימו 21 הימים שבהם חייבת הכנסת, על פי חוק, להגיש לנשיא המדינה 61 חתימות של ח”כים, בצירוף בקשה להטיל על בנימין נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה.

יו”ר הועדה המיוחדת, ח”כ איתן גינזבורג, אמר אמש ל”מעריב” כי בכוונתו לסיים את החקיקה במועד. באופוזיציה, לעומת זאת, ינסו להערים מכשולים ולנהל פיליבסטר ארוך ככל האפשר כדי להכשיל את סיום החקיקה עד סוף שבוע הבא. הצעת החוק כוללת תיקונים רבים בחוק יסוד: הממשלה, והמרכזי שבהם קובע כי בזמן השבעת הממשלה החדשה, יושבעו בעת ובעונה אחת הן ראש הממשלה הנוכחי נתניהו והן ראש הממשלה החלופי בני גנץ, המתוכנן להיכנס לתפקיד בחלקה השני של הרוטציה, כעבור 18 חודשים.

יצוין כי אם יהיה צורך, אפשר יהיה לבקש מנשיא המדינה ארכה של 14 ימים נוספים לצורך הקמת הממשלה, לאחר ש־61 חברי כנסת יודיעו לו על תמיכתם בנתניהו. אבל בליכוד ובכחול לבן מקווים כאמור לסיים את מלאכת החקיקה עד למועד הקבוע בחוק ואולי להציג ממשלה כבר ביום חמישי בשבוע הבא. בכחול לבן מאמינים וגם מקווים שבג”ץ ידחה את העתירות שהוגשו לא רק לפסילת מועמדותו של ראש ממשלה שיש נגדו כתב אישום, אלא גם נגד ההסכם הקואליציוני והחקיקה הנלווית אליו.

בנוגע להסכם הקואליציוני, בכחול לבן טוענים: “הסדרה חוקית של הרוטציה, שהפכה מקובלת במשטר בישראל, ואי־השארתה לחסדי הסכמים פוליטיים ואמון בין הצדדים, היא כורח חיובי, גם כי ייאמר ביושר שהוא נובע בעיקר מחוסר האמון ששורר בין הגושים, ובין השאר גם מלקחי העבר ביחס לממשלות הרוטציה”.

היום מתוכננת הפגנה מטעם תנועת “אם תרצו” מול בית המשפט העליון, בהשתתפות פעילים בולטים בימין, והיא תישא את הכותרת: “העם הוא הריבון, אומרים לא למפלגת בג”ץ”. במוצאי שבת תתקיים בכיכר רבין הפגנה של מתנגדי ממשלת הרוטציה, ושם תהיה הכותרת “מגינים על בית המשפט - אומרים לא לממשלת השחיתות”.