"עפרה", ימי א', 21:00, החל מ־16.8, הוט 8, הוט VOD

אם לנסח במדויק את השאלה שבה עוסק הפרק הראשון בסדרה “עפרה", הרי שהיא תהיה “מה התרחש בתחתונים של עפרה חזה". לא באופן מטפורי, לא כביטוי מלגלג אלא פשוטו כמשמעו. ולא שהשאלה אינה במקומה. מותה של עפרה בשנת 2000 מסיבוך של מחלת האיידס שפך בנזין על הגחלים שלא הפסיקו ללחוש כל העת סביבה - ובואו נאמר את האמת - בעצם לא נאמר את האמת, למה להסתבך, יש מי שעושה את הניסיון לומר אותה עבורנו: הסדרה בת השלושה פרקים “עפרה", שיצרו דני דותן ודליה מבורך.

על קטעי הביוגרפיה המוקדמת של חזה אין צורך להתעכב. הם סופרו כבר פעמים רבות. הסדרה חושפת את פניה האמיתיים באופן חודרני עד כדי רמת הביזאר. הזמר דני מסנג, שמתואר כמי שהיה בן זוגה של עפרה לתקופה קצרה במהלך סיבוב הופעות שבו השתתפו השניים בצעירותם בארצות הברית, מרואיין דרך הסקייפ ונשאל אם היה ביחסים משהו מעבר לידידות. הוא אומר שכן. האם היחסים היו “מלאים", הוא נשאל. הוא מתפתל אבל מתמסר במהירות ואומר שכן. “יחסי זוגיות מלאים" מקשים המראיינים מהארץ, והמתמסר במהירות אומר שכן. “האם היית הראשון שהיה איתה?", הוא נשאל, ובעברית חופשית הוא נשאל את השאלה, איך נאמר, הלא כל כך מקובלת בראיונות, והאיש עונה שלא, שהוא כנראה לא היה הגבר הראשון שקיים יחסים עם עפרה חזה.

כיוון השיחה הזה אינו מקרי כמובן. יוצרי הסדרה החליטו שאחת ולתמיד הם ישפכו אור על השאלה שמעניינת רבים בציבוריות המוזיקלית והכללית בישראל. האם שאלה זו היא לגיטימית בסדרת דוקו על זמרת שהלכה לעולמה? היא בבירור מזדקרת לעיניים כבר שנים רבות ומעוררת עניין, מה שמחייב עיתונות חוקרת לחטט ולמצוא את התשובה. האם זה עושה את העניין לנעים יותר? בפירוש לא. אני מודה שהתפתלתי על הכורסה בחוסר נוחות כשנשאל מה שנשאל מי שטען להיות בן זוגה באותו סיור בארצות הברית. יש דברים שאני בפירוש לא מרגיש די חזק כדי לדעת אותם.

וכל זאת ללא קשר לסיפור עלילה נוסף ומשמעותי אף יותר, שתופס כמובן נפח גדול בסדרה: היחסים ההדוקים (יש שיאמרו, מדי) בין עפרה חזה למנהלה האישי בצלאל אלוני. עפרה עזבה בגיל צעיר את בית הוריה ועברה לגור בביתו של אלוני. עד כאן העסק בהחלט מתקבל על הדעת - היא באה משכונת התקווה הקשה, מבית שהפרנסה באה בו בקושי, אלוני הבחין בכישרונה ושני הצדדים הגיעו למסקנה שלטובתה האישית יועיל אם תתגורר בביתו, עם אשתו ושני ילדיו.

הלשונות התחילו ללחש שנים אחר כך, כאשר גם בהיותה זמרת מצליחה, בשנות ה־20 המתקדמות של חייה, עדיין התגוררה צמוד לביתו והניחה לו להתערב בחייה המקצועיים והאישיים באופן שנראה מוזר. עכשיו, במבט לאחור, גם זה הופך בסדרה לכר פורה להרמת גבות. בצלאל אלוני, אגב, סירב לשתף פעולה עם הסדרה, כך שבמידע מצדו על הסוגיות שנפתחו בפרק א', כמו אלו שעוד תגענה בפרקים הבאים בסדרה, עם הצטרפותו של הבעל דורון אשכנזי, לא נוכל להשביע את סקרנותנו.

כך או אחרת, סדרה שדוחקת את גבול העיסוק והחיטוט מתפתחת לה בשקט, הרחק מהברודקאסט, בסתר המדרגה, בהוט 8, ומעוררת שאלות שהתשובות להן בעצם כבר ברורות. מרגע שנכנסנו לחדר המיטות של עפרה חזה כבר נפרץ הסכר. גורו לכן, זמרות העם היהודי - עם ישראל בדרך גם אליכן.

לראות או לוותר: לפחות על פי פרק א' אפשר לחיות בלי לראות. למרות סו קולד הסנסציה, לא ממש מפיל מהכיסא.