"אין כמוזיקה להיות מרפא לנפש ויש קהלים שניתן לגעת בהם רק באמצעות מוזיקה", מאמין הזמר הירושלמי חסיד ברסלב יונתן שחר, שבימים אלו מוציא בגיל 36 את "כל מה שאתה", אלבום בכורה מופלא. שחר יודע יותר מדבר או שניים על נפש האדם לאחר שמחוץ למוזיקה הוא מדריך נוער בסיכון וגם פעיל למען מתמודדי נפש מהעדה מהחרדית. "כל נפש מביאה את התו שלה לניגון הכללי ונוצר חיבור שלא מושג בדרך אחרת", הוא מאמין.

שחר לבית סבח גדל באור עקיבא כבנם של עובדת סוציאלית ושל אחד מחלוצי ההייטק שחזרו בתשובה. לדבריו, הוא היה בן ארבע או חמש כשהוריו זרקו את הטלוויזיה, מה שלא זכור לו כאירוע טראומטי. את המוזיקה שאב מהבית. "מתמיד אני זוכר את אבא שלי מנגן בגיטרה ושר וזה עבר אלי", מעיד שחר שלמד בישיבות חרדיות. "תוך כדי חיפוש רוחני למדתי עצמאית לנגן והתחלתי להלחין שירים".

בישיבה?
"כן, בישיבה, וזה לא היה לשביעות הרצון של הצוות הרוחני בה. פחדו שהחבר'ה ייסחפו אחריי בלב ההארד קור החרדי של בני-ברק, מה שלא התקבל שם בברכה".

שילמת מחיר על כך?
"כשבגיל 19 נסעתי לראשונה לאומן, חציתי את כל הקווים מבחינתם, כי בלא מעט ישיבות לא יודעים איך לאכול את חסידי ברסלב. באומן הרגשתי כמי שבא הביתה והתחברתי לגמרי לרבי נחמן ולבשורה שלו. ואם אתה שואל על מחיר, בישיבה הליטאית-ספרדית שבה למדתי הראו לי את הדרך החוצה".

שחר עבר לירושלים, שבה למד בישיבה ברסלבית ונשא לאשה את יעל, כמוהו בתם של בעלי תשובה. הם הורים לשלוש בנות - פייגה, אזמרה ואשירה. "יש הרבה שירה אצלנו בבית" הוא מעיר.

עיסוקו מחוץ למוזיקה מסקרן. "בעדה החרדית יש מתמודדי נפש כמו בכל חברה, אבל לא כל כך מדברים על זה", הוא מספר. "הופתעתי מהנכונות שלהם להיחשף ולקבל עזרה, כשכל אחד והרקע האשפוזי שלו. אם בעבר שם המשחק אצלם היה הדחקה סביב הנושא, היום יש יותר פתיחות".

שחר כתב את רוב החומר באלבום, מלים ולחנים, לבד משיר אחד שבו אימץ את מילותיו של ר' לוי יצחק מברדיצ'ב ושיר לא מוכר של ר' שלמה קרליבך. "מאחר שהייתי כבן עשר, כשהוא עזב את העולם, לא זכיתי להכיר את ר' שלוימע, אחד שהלך עם הדרך שלו עד הסוף וההשפעה שלו ליוותה את המסע הרוחני האישי שבו התנסיתי. כששמעתי אצל חברים את השיר שלו 'רוח', הרגשתי שאני חייב להקליט אותו".

במסעו אל האלבום חבר אל אבי טל, דמות מוכרת במוזיקה האמונית, מי שעבד עם זמרים כמו אהרן רזאל ועדי רן, שעיבודיו עוטפים את האלבום במעטה קסום. "אבי הוא מעבד עכשווי, אפילו פופי מאוד", מספר שחר. "בלא מעט מקרים היה עלי למתן את הפופיות שלו, כשהיו גרובים שעליהם התווכחנו עד שהגענו לעמק השווה".  

שחר עדיין לא נחשף לאור הזרקורים בקהל הרחב. "החשיפה מסנוורת וזה מרתיע אותי במידת-מה", הוא חושש. "עם זאת, מובן לי שהוצאת אלבום כרוכה בהופעות. אני הולך על כל הקופה ומוכן למה שדרוש".

שמעת על ישי ריבו ועל חנן בן-ארי?
"איך לא. כעת, הם פסגת השאיפות של זמרים מהחוגים שלי, אבל אך לפני זמן לא רב הם לא חלמו להגיע לאן שהם הגיעו. אני מקווה לטוב". יונתן שחר צנוע, אולי יותר מדי. ברם, כדאי לכם לרשום את שמו. נראה שהוא יגיע רחוק.