"הדור הצעיר עדיין מצטט את הסרט - זה לא ייאמן": השחקן יהודה ברקן עלה היום (חמישי) לשידור בתכנית הקבינט ב-103FM, והעלה זיכרונות מצילומי סרט הקאלט "חגיגה בסנוקר" במלאת 45 שנים לצאתו לאקרנים. כמו כן, סיפר על יחסיו הקרובים עם הקולגה והחבר הקרוב זאב רווח, ועל הפעילות בה הוא עוסק מאז שחזר בתשובה. "היום אני עושה את אותם הדברים - אבל בקדושה. יש לי ארבעה ילדים, מתוכם שלושה אינם בעלי תשובה. תפיסת העולם שלי ואומרת - אם אתה רוצה לחזור בתשובה, תחזור בגללך, לא בגללי", אמר ברקן.

בוקר טוב ליהודה ברקן, מה שלומך?
"בוקר אור חברים, הייתם צריכים לצלם אותי ולראות אותי עם חיוך נסוך על פניי".

בתור עזריאל או גבריאל?
"צד ימין גבריאל צד שמאל עזריאל, הכל מסודר".

כשסיימתם לצלם את הסרט, הבנתם שעשיתם משהו שיחזיק מעמד כל כך הרבה שנים?
"אספר לך קוריוז. מי שכתב את התסריט היה אלי תבור, והוא היה לוקח את התסריט, הבסיס, והיה מודיע לנו 'חבר'ה מחר מצלמים'. את הלוקיישן ידענו, מה אומרים לא ידענו. למחרת הוא היה מביא את הדפים כדי שנלמד בעל פה בארוחת הבוקר. בסצנה בה הרב מזמין גם את המשפחה שלנו וגם את המשפחה של יוסף שילוח כדי להביא את החתנים הפוטנציאליים ליונה, זה היה טקסט ארוך מאד. טליה שפירא ז"ל, ישבה על הדפים וקראה, ואמרה 'אם הסרט לא יצליח, אולי אפשר יהיה לשדר אותו בתור תסכית בגל"צ', רק כדי שתבינו. אף אחד לא האמין שזה יגיע להיות סוג של שלאגר, ממש לא.

מתי הבנתם שזה הפך להיות קאלט מטורף? גם בקרב הדורות הצעירים יותר, כשמדקלמים את "חגיגה בסנוקר". זה מדהים. 
"על מה אתה מדבר? אתה יודע איזה ביזיון זה כשהנכדים שלי שואלים אותי, 'סבא, מי היו עשרת הצדיקים?', ואני כמו אידיוט עומד נכלם ואומר שאני לא זוכר. הנכדים שלי מזכירים לי. מה יותר מזה? זה לא ייאמן". 

קח אותנו לימים האלה של צילומים. אני מניח שזו הייתה הפקה בשקל.
"נכון, כי האווירה הייתה של 'יש בסיס ועל הבסיס נאלתר'. רוב מה שאתם רואים היום בסרטים מפעם, לא היה כתוב בכלל בתסריט. הרבה מאוד היה מאולתר. מי שהוסיף והיה אלוף בזה היה בועז דוידסון, וכמובן שסגנו היה זאב רווח. אני הייתי מוסיף בקטנות, אבל הרוב שם היה באמת מאולתר. בועז, לזכותו ייאמר ידע בדיוק לנתב את הדברים שמתאימים". 

זה דומה במובנים מסוימים לגבעת חלפון, גם שם היה טקסט בסיסי של אסי דיין עליו השלום, שהוא היה גאון בעיניי, ובאו ואלתרו והביאו להם ארוחת בוקר וצילמו את זה כסצנה. דווקא זה מוביל בסוף למשהו שנשאר הרבה שנים.
"בדיוק, זו הנוסחה. צריך להביא משהו טרי, וזה יישאר. אני לא זוכר את המושג טייק שני בקולנוע, הכל כמעט היה טייק ראשון, זה לא היה קיים כמעט". 

איך אתה מסביר את זה?
"זאביק עושה כאלה דברים ואתה מתגלגל מצחוק. הוא הרס אותנו, שיהיה לי בריא, היה תמיד מפתיע. אני חושב שכל הנושא של המשקפיים היה הפתעה גדולה, כי אף אחד לא האמין שפתאום הוא ירכיב אותם. הדברים האלה נתנו את הרוטב הטרי הזה לסצנות, וברגע שיש לך סצנה שאתה מרגיש היא אמתית, אתה מרגיש את התחושה הזו, והיא מלווה אותנו כבר 45 שנה".

זאב רווח ויהודה ברקן (צילום: צילום מסך)
זאב רווח ויהודה ברקן (צילום: צילום מסך)

אני חושב שזאביק סיפר שבדרך לצילום הוא עבר ליד חנות דוכן וראה שם את המשקפיים האלה קנה אותם ושם.
"נכון, זה בדיוק הסיפור".

מה מעשייך היום?
"היום אני עושה את אותו הדבר, אבל בקדושה. אחד הדברים הטובים זה שאתה אומר זה שאם הקהל לא יכול להגיע אלינו אנחנו נגיע לקהל. אני יוצר מן מצב כזה, ואנחנו מוגבלים מבחינת כמות האנשים, אני אומר בואו נעשה חוגי בית, תזמינו עד 50 איש, זה הרי מותר. היום שחררו ל-250 איש, אז אני עושה את חוגי הבית האלה ומופיע בערב שנקרא "מאבא גנוב אל אבינו שבשמיים", בו מספרים סיפורים על ברקן, איך הוא היה שובב אז ומה קורה עם היום, עם התובנות של ההווה". 

יש לך תכלית להחזיר אותם בתשובה?
"ממש לא, זה לא ערב של החזרה בתשובה. אתן לך אנקדוטה קטנה. יש לי ארבעה ילדים,אחת גרה איתנו והיא בתשובה, אבל שלושת הילדים, כולל הנכדים לא חזרו. תפיסת העולם שלי באה ואומרת - אם אתה רוצה לחזור בתשובה, תחזור בגללך לא בגללי.

יש בסיס שהוא המכנה המשותף שכולם מתעלמים ממנו, יש פסוק שבא ואומרת הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, לכל אחד יש את יראת השמיים שלו, אתם צדיקים גם כן, גם אם אתם לא בעניין של תשובה. אז זה נכון שאתם לא מקיימים את כל המצוות אבל עצם זה שאתם יהודים". 

חכם חנוכה מתוך חגיגה בסנוקר (צילום: יוטיוב)
חכם חנוכה מתוך חגיגה בסנוקר (צילום: יוטיוב)

אתה זוכר בכלל משהו מהציטוטים מהסרט?
"ממש לא, אני אומר לך - זה מעליב. אני יודע ואני הכי נעלב ונבוך כשנכדיי אומרים לי 'סבא צטט לי', ואתה כבר לא בקטע בכלל. היום תן לי לבוא ולצטט לך מן דבר תורה קטן". 

אתה שומר על קשרים חבריים קרובים עם זאביק רווח, אולי עם עוד מישהו מהסט? 
"כן, בסך הכל כן. זה לא הדוק כמו פעם, אבל לפחות פעם בחודש אנחנו מתקשרים כדי לשאול מה קורה ואיך אתה מרגיש, בהחלט כן".

איך מרגיש רווח? הוא קצת נעלם.
"אין מה להשוות, היום הוא לאט לאט חוזר לעצמו, בפול גז הייתי אומר".