שירה זה לא נורא | מדור מיוחד: טוביה ריבנר ז"ל נולד בשנת 1924 בצ׳כוסלובקיה למשפחה יהודית דוברת גרמנית. בשנת 1941, בזמן מלחמת העולם השנייה, עלה לארץ ישראל ללא משפחתו יחד עם קבוצה של תשעה נערים יהודים. הוריו, אחותו וסביו שנשארו מאחור, מצאו את מותם על ידי הנאצים.

טוביה ריבנר (צילום: יח''צ)
טוביה ריבנר (צילום: יח''צ)

ריבנר התחנך במספר קיבוצים, ולאחר שלחם במלחמת העצמאות, היה לחבר קיבוץ מרחביה שבעמק יזרעאל עד יום מותו. תחילה עבד כמורה לספרות בבתי ספר ולאחר מכן המשיך לאקדמיה באוניברסיטת חיפה, שם היה פרופסור לספרות השוואתית. שיריו העבריים החלו להופיע משנת 1953 בעיתון ״על המשמר״, ומאז גם במוספים הספרותיים ובכתבי עת. שיריו של ריבנר בגרמנית, כמו גם תרגומיו ליצירות של ש״י עגנון לגרמנית, זיכו אותו בשם של כבוד בקרב קוראי השפה. כך גם בארץ ישראל, תפס ריבנר את מקומו כאחד מהמשוררים הבולטים והמרכזיים בתרבותה. 

* // טוביה ריבנר

הַמְּדִינָה שְׁטוּפַת הָאוֹר
לְעַצְמָהּ כּוֹרָה הִיא בּוֹר
מָעֲדָה, שְׁכוּבה אַפַּיִם
חֹשֶׁךְ חֹשֶׁךְ בָּעֵינַיִם.

הספר ״חרוזי ילדים קלוקלים ואחרים״ ראה אור בשנת 2004 בהוצאת ״צבעונים״. הספר נולד לאחר שריבנר החל לפרסם את שיריו המחורזים בעיתון, ובמפגש בינו לבין מנהלת הוצאת הספרים הוחלט לרכזם לכדי ספר. עתה, שנה לאחר מותו, הוצאת הספרים מפרסמת מהדורה מחודשת לספר בשם ״חרוזים קלוקלים״, ומבטיחה שהוא מציג צד אחר של המשורר השונה מסגנונו הקלאסי, צד המביט על החיים במבט מגחך וביקורתי שנשאר רלוונטי גם היום.

* // טוביה ריבנר

יִשְׂרָאֵל מְדִינָה נֶהֱדֶרֶת
אֶלֶף אַלְפֵי נָכִים יוֹצֶרֶת
אֶת נָכֶיהָ לֹא רוֹאָה
לֹא נָאֶה לִהְיוֹת נָכֶה
בִּמְדִינָה מְפֹאָרָה.

״חרוזים קלוקלים״ מאת טוביה ריבנר
איורים: יוסל ברגנר
מחיר: 68 ש״ח
הוצאת ״צבעונים״