יו"ר כוח המשימה בבריטניה למציאת חיסון לנגיף הקורונה, קייט בינגהם, הזהירה אתמול כי ייתכן שהחיסונים שבפיתוח כלל לא יעצרו את המגיפה.
מדינות רבות באירופה ממשיכות לדווח על שיאי תחלואה יומיים, ובצרפת ובגרמניה אף החריפו את צעדי המנע בניסיון לעצור את התפרצות הגל השני.

"אנחנו לא יודעים אם יהיה חיסון אי פעם בכלל", אמרה בינגהם, שציינה כי מעולם לא הייתה ציפייה כה גדולה לחיסון בהיסטוריה הרפואית. "הדור הראשון של החיסונים כנראה לא יהיה מושלם, ועלינו להיות מוכנים לכך שהוא לא ימנע את התחלואה אלא יצמצם תסמינים, ואולי גם לא יעבוד עבור כולם לאורך זמן".

קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)
קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Toby Melville)

האזהרה של בינגהם מגיעה על רקע המשך ההתפרצות של הגל השני ברחבי אירופה. שיאי תחלואה חדשים נרשמו אתמול בפולין - עם יותר מ־18,800 נשאים חדשים. צ’כיה עם יותר מ־15,600 מקרים, שווייץ עם שיא של 8,616 נשאים וסלובניה עם יותר מ־2,600 מקרים.
"המצב רציני מאוד", אמרה נשיאת נציבות האיחוד, אורסולה פון דר ליין. "אבל אנחנו יכולים להאט את התפשטות הנגיף אם כולם ייקחו אחריות. למדנו מהגל הראשון". היועץ הרפואי של פון דר ליין, פיטר פיו, הודה כי הסיבה לעלייה כעת בתחלואה היא: "מפני שהקלנו יותר מדי, ואנחנו משלמים את המחיר".

קורונה באיטליה (צילום: רויטרס)

בגרמניה נרשם אתמול שיא של קרוב ל־15 אלף נדבקים חדשים בתוך יממה, והקנצלרית אנגלה מרקל קיימה שיחת ועידה עם ראשי הממשלות של המדינות הפדרליות, בסופה סוכם על סגר חלקי שיימשך לאורך כל חודש נובמבר. הסגר יכלול סגירת המסעדות, הפאבים ומקומות הבילוי. "אלה צעדים קשים" הודתה מרקל.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בגרמניה (צילום:  TOBIAS SCHWARZ/AFP via Getty Images)
מחלקה לטיפול בחולי קורונה בגרמניה (צילום: TOBIAS SCHWARZ/AFP via Getty Images)

צרפת נערכה אתמול לסגר כללי שני למשך חודש לפחות, לאחר התגברות חסרת תקדים בגל השני. עם זאת, הנשיא עמנואל מקרון עמד להודיע אמש על כללים “מרוככים” במקצת, כמו השארת בתי הספר ועסקים חיוניים פתוחים, תוך עידוד עבודה מהבית. ההחלטה התקבלה לאחר שלמרות הטלת עוצר לילי על הערים הגדולות, 33 אלף מקרים חדשים מתגלים מדי יום. מספר המאושפזים ביממה האחרונה הגיע ל־3,000, ומספר המתים עלה על 500 – הגבוה ביותר מאז הגל הקודם באפריל.

העלייה החדה תפסה את מערכת האשפוז הצרפתית לא מוכנה, וחולים רבים, במיוחד במחלקות לטיפול נמרץ, מועברים לבתי חולים באזורים נגועים פחות. נשיא המועצה האירופית, שרל מישל, נתן איתות של תקווה כשטען כי שלושה־ארבעה חיסונים עשויים להיות מוכנים בסוף השנה.