הגל השני של מגיפת הקורונה מתחיל להכות בעוצמה במדינות אירופה, וכדי לנסות להימנע מסגר כללי, החליטה ממשלת בריטניה להחמיר את ההגבלות ואת האכיפה.

בכל יום בסוף השבוע נתגלו בבריטניה יותר מ־4,000 מקרי הידבקות חדשים, שיא שלא נראה ארבעה חודשים. הממשלה הודיעה כי החל מהשבוע הבא יוטלו קנסות של 1,000 עד 10,000 פאונד על מי שיפרו בידוד ביתי. האזרחים אף נקראו להלשין על שכנים מפרי בידוד. בעלי הכנסות נמוכות ומקבלי קצבאות, שלא יכולים לעבוד מהבית, יקבלו מענק מיוחד של 500 פאונד כדי לפצות על ההפסדים במהלך תקופת הבידוד.

מיום שישי האחרון הוטלו מגבלות בצפון־מזרח אנגליה, וכל הפאבים והמסעדות נדרשו לסגור מוקדם. צומצמו התקהלויות, והחל ממחר ייאסר גם על התכנסויות של משקי בית שונים באזורים נוספים בצפון־מערב אנגליה. ראש עיריית לונדון סאדיק חאן הזהיר כי גם מספר מקרי ההידבקות בבירה עולה, וקרא לממשלה להטיל הגבלות בהקדם.

שר הבריאות מאט הנקוק לא שלל אתמול את האפשרות שבקרוב יוטל סגר כללי נוסף על אנגליה, אף שהממשלה לא מעוניינת בכך. "המדינה ניצבת בפני נקודת מפנה", אמר, "יש בפנינו בחירה. אם כולם ימלאו אחר התקנות - ונחמיר מאוד עם מי שיפרו את החוקים - נוכל להימנע מסגרים. אבל מובן שאנחנו צריכים להיות מוכנים לנקוט פעולה אם יהיה הכרח".

גם במדינות אחרות באירופה החלו הרשויות להחמיר את המגבלות, לאחר שארגון הבריאות העולמי דיווח כי היו יותר מ־300 אלף מקרי הידבקות חדשים בשבוע החולף. במדריד יוטלו החל מהיום מגבלות ב־37 אזורים בעיר ובסביבותיה, כולל יציאה מהבית לצרכים חיוניים בלבד, צמצום התקהלויות וצמצום מספר הקונים בחנויות. 

קורונה בספרד (צילום: רויטרס)
קורונה בספרד (צילום: רויטרס)

בעיר ניס בריביירה הצרפתית נאסר על התקהלות של יותר מעשרה בני אדם בפארקים ובחופים, ואי אפשר לצרוך אלכוהול בפומבי אחרי השעה שמונה בערב. ביוון נאסר על קיום קונצרטים באזור אתונה, והתקהלויות הוגבלו לתשעה בני אדם. באיסלנד נסגרו כל הפאבים ואתרי הבידור באזור ריקיאוויק למשך ארבעה ימים, ובדנמרק הוטל עוצר לילי על מקומות בילוי והתקהלויות צומצמו מ־100 בני אדם ל־50.

יצרנית התרופות הבינלאומית אסטרהזנקה, המפתחת חיסון נגד קורונה עם אוניברסיטת אוקספורד, הודיעה כי מתנדב שני בניסויים הקליניים פיתח "סימפטומים נוירולוגיים בלתי־מוסברים", אולם הניסויים נמשכים לאחר שבדיקה הובילה למסקנה כי "אין סבירות שהמחלות קשורות לחיסון או שהיה מידע בלתי־מספיק שיקבע באופן ודאי שהן קשורות או לא קשורות לחיסון".