למרות הסגר, התחלואה מסרבת לרדת: משרד הבריאות עדכן הבוקר (רביעי) כי 7,737 מקרי קורונה מאומתים אותרו במדינה ביממה האחרונה מתוך 83,367 בדיקות וכי שיעור התוצאות החיוביות מוסיף להיות גבוה ועומד על 9.6%. בשורות מעודדות יותר מגיעות מתמונת המצב היומית שפרסם אמ"ן, בה עלה כי מקדם ההדבקה R עדיין נמוך מ-1 ועומד על 0.91. 

לפי הנתונים, מספר החולים הקשים הבוקר ממשיך להיות גבוה מהמצופה ועומד על 1,141 חולים, בהם 393 במצב קריטי ו-311 מונשמים. אתמול נפטרו 25 חולים ומפרוץ המגפה נפטרו 4,513 חולים. סך החולים הפעילים בישראל עומד על 76,708 איש ובסך הכל מפרוץ המגפה אובחנו בישראל 617,168 נדבקים.

המשטרה אוכפת את הגבלות הסגר והנחיות הקורונה (צילום: דוברות המשטרה)

דוח אמ"ן ציין כי לעת עתה, קשה לקבוע האם ישנה ירידה ממשית בהיקף התחלואה. מקדם ההדבקה ממשיך להיות קטן מ-1, דבר המעיד לכאורה על דעיכה בתחלואה, אולם שיעור החיוביים המשיך לעלות בימים האחרונים, העומס על בתי החולים גבוה מאוד (כ-1,200 חולים במצב קשה) ובמהלך ינואר 2021 בלבד נפטרו כרבע מהמתים מהמחלה מאז שפרצה בישראל.

לפי ההערכה, תפוצתה הנרחבת של המוטציה הבריטית בישראל ומאפייניה המסתמנים תורמים לקצב ההתמתנות האיטי. לאור, כך נדרשת הקפדה יתרה על כללי הריחוק ובפרט על עטיית מסכות תקניות - בעדיפות רפואיות, תוך תשומת לב גם לאוכלוסיית הילדים.

ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במגן ישראל, התייחסה לנתונים בכאן ב' ואמרה: "נתוני התחלואה מראים שיש שיפור אבל הוא איטי מדי. מבחינת החולים הקשים אין ירידה אבל המצב הוא סטטי. ההסבר לזה הוא שכנראה הסגר לא מהודק מספיק".

ראש "מגן ישראל" תומר לוטן הוסיף: "אנחנו במצב דומה לזה שהיינו בשבועיים-שלושה אחרונים, זה קצת פחות טוב מאיך שתכננו להיות. יש לנו מוטציה שמשבשת את האופן שבו התחלואה מתנהלת בשוטף, יכול להיות שהיא אחד ההסברים לעיכוב שנוצר לנו בתמונת החולים הקשים".

לדבריו, "הסגר הוא הכלי החזק והמרכזי שנלחם במוטציה. ברגע שנתחיל לראות את מספר החולים קשה משתפר, נוכל להעריך כמה זמן נדרש כדי לצאת ממנו. כרגע אנחנו מדברים על הארכה לשבוע נוסף".

נמל התעופה בן גוריון לפני סגירת השמיים (קרדיט: אבשלום ששוני)

ד"ר איתי פסח, חבר בצוות המומחים המייעץ לקבינט הקורונה, התריע בגל"צ: "אם יפתחו את בתי הספר ואת אירועי התרבות בשבוע הבא - נהיה בגל הרביעי הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים".

כזכור, נתב"ג נסגר אמש עד לתום הסגר, זאת בהמשך להחלטת הממשלה במטרה למנוע כניסת מוטציות נוספות של נגיף הקורונה לישראל. מנתוני רשות שדות התעופה עולה, כי אתמול עברו בנתב"ג כ-5,500 נוסעים ב-53 טיסות בינלאומיות, לעומת ממוצע של כ-2,000 בלבד בימים האחרונים. מהפילוח עולה, כי כ-2,700 מהנוסעים אתמול היו בטיסות יוצאות וכ-2,800 בטייסות נכנסות.

בתוך כך, אתמול דווח כי ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הציבור, אמרה בשיחה עם מנהלי בתי חולים כי "בשבועיים של שלום עם דובאי מתו יותר אנשים מאשר ב-70 שנות מלחמה איתה". הדברים מגיעים בעקבות העלייה החריגה במספר המתים, למעלה מ-1,000 בחודש האחרון, הקשורה גם ב"מחדל נתב"ג", העובדה ששדה התעופה היחיד בישראל היה פתוח באופן כמעט מלא לאורך כל שנת המגיפה.