המשתתף הראשון בניסוי הקליני למציאת חיסון לנגיף הקורונה של המכון הביולוגי נפסל, זאת מפני שבדמו נמצאו נוגדנים לנגיף. המשמעות היא, כי בועז קולדונר, בן 47 ממושב גני הדר ואב לשלושה ילדים, חלה בעבר בקורונה אך לא גילה סימפטומים. פסילתו של לא תביא לדחייה בניסוי, שכן כעת ישנם עוד ארבעה מתנדבים ברשימת ההמתנה שעברו את הבדיקות המקדימות אתמול בבית החולים שיבא שבתל השומר. 

שר הביטחון בני גנץ על תחילת הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

אחד מהארבעה, צפוי להיות הישראלי הראשון שיקבל את החיסון ביום ראשון ולאחר מכן יאושפז למשך יממה. במקביל, יקבל מתנדב נוסף - דוקטורנט בן 34 מדרום הארץ - את החיסון בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים. במקביל, דוקטורנט בן 34 מדרום הארץ, שהתנדב גם הוא לניסוי, יקבל את החיסון בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים.

כך יתבצע הניסוי: בשלב הראשון ייקחו חלק עד 80 נסיינים, בגילאי 18-55 ובעלי בריאות תקינה. הנסיינים יתחלקו בין בית החולים שיבא ובית החולים הדסה עין כרם, שם יקבלו את החיסון ושם גם יעקבו אחר תגובת גופם לניסוי. כל מתנדב יקבל זריקה עם מנת חיסון או פלצבו (חיסון דמה), וישוחרר לביתו. במהלך שלושת השבועות הקרובים יתבצע מעקב אחר תגובת גופו לחיסון והחוקרים יבחנו האם מתפתחים בגופו נוגדנים לנגיף הקורונה.

מנות החיסון נגד קורונה במכון המחקר הביולוגי (צילום: דוברות משרד הביטחון)
מנות החיסון נגד קורונה במכון המחקר הביולוגי (צילום: דוברות משרד הביטחון)

בשלב השני צפוי הניסוי להתרחב לעד כמעט 1,000 מתנדבים נוספים שיקחו בו חלק, בהתאם להצלחת השלב הראשון. שלב זה צפוי להתחיל בחודש דצמבר והוא יתקיים במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. שלב זה נועד לאפשר לחוקרים לדייק את רמת המינונים של החיסון הניתן.

השלב השלישי צפוי להתחיל בסביבות חודש אפריל 2021, אז יחוסנו עד כ-30 אלף מתנדבים. אם יוגדר שלב זה בהצלחה, יחלו במכון הביולוגי בהכנות לחיסון כלל האוכלוסיה.