פרופ' דוד פסיג מאוניברסיטת בר אילן שוחח היום (חמישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM בעניין הקורונה, ונשאל האם התהליכים הנגזרים ממנה צריכים לעורר חשש. "יש פה איזה משהו הרבה יותר גדול שמתרחש, והמין האנושי לא התכונן אליו". על אף שאינו מאמין כי המגיפה תעלם מן העולם בקרוב, הוא מגלה אופטימיות: "תמיד מהמשברים הללו החברה מתחזקת, מבינה ומזהה את הכשלים בתוך המערכת שלה ונכנסת לשני עשורים טיפוליים". 

אמרת השבוע שהקורונה תהיה איתנו עוד כמה שנים, למה אתה חושב ככה?
"כי הבעיה היא לא רפואית, היא לוגיסטית. יש פה איזה משהו הרבה יותר גדול שמתרחש והמין האנושי לא התכונן אליו. גם אם בסופו של דבר יהיה חיסון, ייקח לנו הרבה זמן עד שאנחנו נייצר כמויות מספיקות לכל המין האנושי וכל מדינה תצטרך לייצר חלק מהמנות בשביל עצמה, הפצה ואחר כך אנחנו לא יודעים כמה זמן הנוגדנים מחזיקים בגוף האדם. יש מחקרים שמראים ארבעה שבועות יש כאלה שמראים שלושה חודשים, בכל מקרה כל שלושה חודשים נצטרך מחדש את כל הבלאגן הזה ובשכלול של כל מיני משתנים בסוף אתה רואה שנכנסנו לתקופה שתימשך הרבה יותר".

כל מה שאומרים לנו על החיסון, זה לא הולך להיגמר תוך שנה? זה יכול לגרום לעוד גל של יוצאים בשאלה.
"הבעיה היא סיוט שעדיין אני לא בטוח שיש הרבה שמבינים אותו, סיוט שאם אני אתחיל לפרט אתם תיכנסו לחרדה. אפילו אם יהיה חיסון, יש כרגע כ-180 קבוצות שעובדות על חיסון, עשר נמצאות בשלבים מתקדמים. כל אלה מדברים על כך שכשיהיה להם חיסון המהימנות שלו תהיה 50%, גם אם ניתן אותו לתשעה מיליון התושבים של המדינה, מחצית מהם בהגדרה עדיין יידבקו, אפילו שקיבלו חיסון, זה דבר אחד. הדבר השני, מי הולך לייצר כזו כמות של מנות? מדינת ישראל קנתה במאמץ גדול מספר מנות מקופות החולים, אבל יש פחות ממיליון מנות".

מה עוד פרופ' פסיג? תן לנו מידע על העתיד; בן: לא חסר פסימיות ועצב?
"רק אם ראליים ורואים את המציאות אזי החוסן גדול יותר, הבעיה שכרגע האנשים במדינה לא רואים שזה מהלך יותר ארוך ממה שחושבים".

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

תקווה זה חוסן.
"לא כשזה לא ריאלי, זה פוגע. בסופו של דבר אפילו אם זה יימשך עד חמש שנים זו תהיה המגפה הכי קצרה שהייתה בהיסטוריה של המין האנושי, חוץ מזה תמיד מהמשברים הללו החברה מתחזקת, מבינה ומזהה את הכשלים בתוך המערכות שלה ונכנסת לשני עשורים טיפוליים".

נחשפו דברים לא טובים בגלל הקורונה, כל מיני מלחמות פנימיות, האשמות של מגזרים.
"בדיוק, זה לא רק זה. יש כשלים בקפיטליזם, ברשתות סוציאליות. תראו מה קורה לאנשי העסקים הקטנים, אף אחד לא בנה להם רשתות סוציאליות. אנחנו נכנס למהלך גדול שייקח כמה עשרות שנים לתקן הרבה מאוד דברים וסך הכול המין האנושי יצא טוב. אני אוהב את המילה משבר, הדבר הכואב ביותר והמדמם ביותר מייצר את הדבר היפה ביותר".

מה לגבי השלום ההיסטורי?
"אנחנו נמצאים כרגע בשלב המקדמי של התארגנות של צירים כלל עולמיים, ואנחנו נראה את המאבק הגדול עם סין, חלק ממה שאנחנו רואים כרגע עם מה שטראמפ עושה במאמץ גדול, זה לייצר ציר של מזרח תיכון על מנת להיכנס לישורת הבאה במאבק הגדול. אף אחד לא הולך לשכוח מה הסינים עשו, נרצה או לא נרצה. כרגע יש התארגנות של הקלפים על השולחן וזה חלק מההלך היותר גדול שהאמריקנים התחילו".

הדור הבא אחרינו יידרש לשאלה, עד מתי תימשך כהונת נתניהו?
"היינו אומרים את זה על פרס, אמרנו תמיד שיבדה לחיים ארוכים". 

הקורונה מחזירה את ההגמוניה למדינה, הוספדו המדינות הרי, ובקטע הזה המדינה חוזרת.
"לא רק המדינה, אלא הלאומיות והלאומנות. אנחנו הולכים לראות עשור של לאומנות שמתחזקת".

הנה דיווח עכשיו על עריפת ראש בצרפת, זה האסלאם עכשיו עם הקריקטורות וכו'.
"זה עוד דברים שצריך לטפל בהם אבל צריך לזכור שאנחנו עוברים מגפה שמכל הבחינות, מזלנו שאנחנו במאה ה-21 , אין רעב כתוצאה מהמגפה, אין קריסות של מערכות בצורה טוטלית".