פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר הבוקר (חמישי) לניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM כי להבנתו הממשלה לא מתרכזת באמת באסטרטגיית יציאה: "הם מתעסקים במיקרו-פוליטיקה". עוד אמר פרופ' לוין כי העובדה שהממשלה איבדה את אמון הציבור וכי כל ההחלטות מתקבלות "ללא מצפן" מהוות סכנה גדולה. בהמשך מתח ביקורת על כך שכל הטיפול במשבר לדבריו, מושפע מהמשבר הפוליטי החריף שמתנהל. 

גיא: בוקר טוב פרופ' חגי לוין; ניסים: אתה יכול להציל אותנו ולהוציא אותנו מהבלבול שמטילים עלינו בכוח חברי הקבינט. אני אדם שעוקב וקורא ומתייעץ מדי פעם, כזה בלבול, כיתות א-' לא, כן, יומיים, שלושה, אח"כ כיתות ד-ה; גיא: איפה אנחנו עומדים?
"הדרג הפוליטי מתעסק במיקרו-מניפולציה במקום באסטרטגיה, זה מאוד פשוט. כל העיסוק הזה בצהרונים, אין תוכנית כוללת. אין חשיבה קדימה. אין מטרה - איך אנחנו בתקופה שהיא מאוד מאתגרת לכל המדינות איך שומרים על הכלכלה, על הבריאות, על החברה? כדי לעשות את זה צריך לשים את הציבור במרכז, להגביל פעילות אבל לפצות כי זה חלק בלתי נפרד, להחליט מה חשוב למדינה. למשל, חינוך הוא קריטי, אי אפשר לקבוע תוכנית שמחזירה ללימודים את הילדים רק בעוד כמה חודשים, זה לא הגיוני".

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

ניסים: השאלה גם איך מחזירים.
"אין מצפן, אם אין מצפן כל ההחלטות הן משא ומתן פוליטי, קבוצת לחץ כזו לוחצת לכאן וזה לכאן. ראיתי את ההודעה של שר החינוך, הסעיף הראשון היה 'לא יוקצה כסף נוסף לחינוך'. קודם כל לא ניתן כסף, אח"כ ילדים יתמכרו לכל מיני חומרים ותהיה אלימות, את זה אנחנו מוכנים לספוג אבל לא מוכנים באמצע מגפה להשקיע כסף לא בבריאות ולא בחינוך. מה שמשקיעים זה רק בציוד מתכלה ולא בכוח האנושי".

ניסים: היבט רפואי מבחינת הילדים?
"אפשר להחליט החלטה כזו או אחרת כל עוד יש לך גישה כוללנית, איך אתה ניגש לבצע, ההחלטות צריכות להיות עקביות. אנחנו המלצנו ועמדנו על כך שיהיו קפסולות בבוקר גם בכיתות א-ב ואמרנו את זה גם באוגוסט ולא הקשיבו לנו ופתחו את מערכת החינוך בלי קפסולות. אבל אם אתה מערבב את הילדים בצהרונים אין טעם בקפסולות בבוקר, אתה חייב להיות עקבי. כשבאים ולוחצים לקיר, פתאום כשנוח להם הם אומרים 'אפשר למצוא כסף לפצל את הצהרונים'. הכול הופך פוליטי, הכול חלק ממשא ומתן במקום לקבוע קו. באיזה מדינה יושבים השרים באמצע הלילה ודנים אם מספרות יפתחו? שכול הדרג המקצועי והפוליטי ישבו ביחד עם התוכנית המקצועית שלהם ויאשרו, אבל אין עקרונות מנחים לדרג הפוליטי והכול נעשה במשא ומתן פוליטי, במקום לפעול במקצועיות ולדאוג לציבור. הציבור רואה את זה והוא לא מאמין יותר, וזו הסכנה הכי גדולה".

ניסים: אם בא שר בכיר אומר לי שמשרד הבריאות מנותק מהעם, מה אני כאזרח צריך לעשות?
"כאסטרטגיה, בעיני הדבר הכי מסוכן במגפה זה אנרכיה ופילוג. לכן מטרת העל של הממשלה צריכה להיות לכידות חברתית, בכל החלטה שעושים צריך לחשוב איך אנחנו מקדמים את הלכידות החברתית. מכיוון שהממשלה לא מתפקדת היטב, אפילו שרים באותה מפלגה משתלחים זה בזה, לא מצליחים להגיע לתוכנית מוסכמת – כל הציבור משלם את המחיר, מחיר מאוד כבד על המשבר הפוליטי שגם הוא החריף בתולדות מדינת ישראל. אנחנו רואים שהרשויות המקומיות הציבור והקהילות מתעלים, מציעים פתרונות, עובדים יחד בשת"פ. אני והקבינט של רחובות, עובדים יחד למען מטרה משותפת, אז לפחות שהממשלה לא תפריע. מונעים למידה בחוץ, איך זה ייתכן? צריך לעודד את הדבר הזה, כי זה הכי בטוח וכדאי".

גיא: איך אתה מסביר את זה?
"אני מומחה באפידמיולוגיה, בריאות הציבור ורפואה השאלה היא מתחום המשפט והפוליטיקה ולכן לא אוכל לענות על זה".

ניסים: הבוקר ידונו האם פותחים את חנויות הרחוב, לדעתך?
"הייתי פותח אבל צריך להעביר לציבור את המסר הנכון, הסיבה היא לא בגלל ירידה ברמת תחלואה כי גם ברמת תחלואה נמוכה אנשים יכולים להידבק, הסיבה היא שחייבים לפתוח למען מי שמפעיל את החנויות, שנמצאים בקריסה, כי צריך לדאוג להם. צריך להקפיד ככל שאפשר לעשות את הפעילות בחוץ, לא להתקהל בחנות, אם נדע כולנו להתנהג עם הקורונה נצליח לשמור את הקורונה ברמה נסבלת לזמן ארוך. אם נאפשר חתונות ענק וחלקים מאיתנו לא יזהרו אנחנו מהר מאוד נראה עליה בתחלואה ולצערי בגלל שהממשלה מתנהגת באופן לא רציונלי אנחנו נהיה לקראת סגר שלישי הרה אסון".