מייסד ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", תומר מור, הציג היום (רביעי) נתונים המעידים על כך שגם לאחר חזרת האיסוף העצמי ממסעדות (טייק אווי), קרוב למחצית מהעסקים עדיין נותרו סגורים, וחלקם אף נסגרו לצמיתות בשל משבר הקורונה. מור ציין כי הנתונים מבוססים על בדיקה שנעשתה לאור ממצאי הרשתות הגדולות בענף, הספקים המרכזיים ומסעדנים בכל רחבי הארץ החברים בעמותה.

תומר מור, מנכ''ל מסעדנים חזקים ביחד (צילום: גיל קרנר)
תומר מור, מנכ''ל מסעדנים חזקים ביחד (צילום: גיל קרנר)

ב-1 במרץ, לפני הסגר הראשון פעלו בישראל כ-14 אלף נקודות מכירה (עם מטבחים) שכללו מסעדות, בתי קפה, דוכני מזון, קפיטריות וברים. כיום, נותרו על פי ההערכות כ-7,500 נקודות מכירה פתוחות, לאחר שלמעלה מ-5,100 נקודות הפכו סגורות באופן זמני. כמו כן, כ-1,400 נקודות מכירה לא שרדו את המשבר הקשה, כאשר נסגרו סופית והפסיקו לחלוטין את פעילותן.

הפגנת העצמאים בדרך יפו (צילום: דוברות המשטרה)

מור התריע כי ההנחה היא שמתוך אותן 5,100 נקודות המכירה שסגורות כיום, רק כ-3,500 צפויות לחזור לפעילות עם הסרתן המלאה של ההגבלות ופתיחת מדינת ישראל לתיירות. "לגבי כ-1,600 נקודות מכירה נוספות, קיים ספק רב באם ייפתחו והדבר תלוי בין היתר במקורות מימון לחידוש הפעילות, עלויות שכר הדירה והחזרה של התיירות", הוא ציין עוד.

לדבריו, גם לאחר חזרת הטייק אווי לפעילות, ניכר כי הנפגעים העיקריים עם הקניונים, המרכזים המסחריים, בתי קפה המתפקדים גם כמסעדות, הברים ומסעדות השף, זאת מכיוון שמדובר בנקודות מכירה הפונות לתיירות.מניתוח הנתונים עולה עוד כי האישור על פעילות הטייק אווי שהתקבל בשבוע, הגדיל את הפעילות של נקודות המכירה, בהשוואה למשלוחים, בכ-60% לעומת תחילת אותו החודש.

היערכות לפתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)
היערכות לפתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)

תנופת הפעילות הגדולה ביותר בעקבות מתן ההיתר לטייק אווי נרשמה בתחומי מזון הרחוב – החומוסיות, שפעילותן גדלה פי שניים: מ-213 נקודות פעילות במשלוחים ל-595 במשלוחים וטייק אווי.

"הנתונים הקשים מעידים שצדקנו במה שאמרנו", ציין מור, "אם המדינה לא תדע להזרים את הפיצוי המלא, עסקים רבים בתחומי המסעדנות ובתי הקפה לא ישרדו". עוד הוסיף מייסד ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" כי "לפני הסגר הראשון כ-250 אלף בעלי עסקים, עובדים וספקים ועובדיהם התפרנסו מהענף וכיום מספרם מוערך בכ-150 אלף בלבד. גם המדינה איבדה הכנסות בשל הסגירה הגורפת והממושכת".