שר הבריאות יולי אדלשטיין, שוחח היום (רביעי) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM ואמר כי "עד ה-15 בנובמבר לא ייפתח המסחר הכללי כולו. יש חנויות ועסקים שיפתחו ביום ראשון, המסחר יהיה בנגלה הבאה". הוא התייחס גם לפתיחת התיירות באילת ובים המלח, אך לגביי טבריה, לא נשא בשורה: "אני יודע שטבריה במצוקה איומה, אבל כל בר-דעת מבין שזה לא ניתן לביצוע".  

על ההצעה להענקת מתווה של אי ירוק לעיר טבריה, המוענק לאזורים גיאוגרפיים מיוחדים בישראל, אמר: "אני יודע שטבריה במצוקה איומה, אבל כל בר דעת מבין שלא ניתן לביצוע. מתווה ים המלח ואילת בנוי על כניסה אחת לעיר, וכל נפש חיה שנכנסת תעבור בדיקה. אין שום תועלת לפתוח מלונות על חוף הכינרת או שהעיר שומרת על אי ירוק. אם כך למה לא לפתוח את כל בתי המלון?". הוא הוסיף כי אילת סובלת מ-80% אבטלה, ובנוסף, היא רובה מבוססת על תיירות. "אני מקבל כבר ארבע פניות מרשויות למה הם כן ואנחנו לא. אם זו האווירה לא נגיע רחוק".

השר אדלשטיין סייר אתמול בקריית שמונה, בבית החולים "זיו" בצפת ובגליל העליון. בראיון התייחס גם להקמת חדר מיון קדמי: "שמנו דגש על מאבק הקורונה, אבל אני מתכוון לקדם את חדר המיון, זה היה נושא מרכזי בדיון. לא רוצה להתחייב על התקציב כי אין תקציב מדינה אבל כבר היום מעבירים תקציב לחיזוק המוקד הקיים". בעניין מצוקת התקנים בבתי החולים בצפון, סיפר: "בבית חולים זיו קיבלו 44 אחיות ועוד שישה רופאים מתוך תשעה רופאים, אבל אל תחלקי לי מחמאות זה כלום, הם זקוקים לעוד תוספות. הבעיה כאן יותר רחבה, ההנחיה שלי בתמיכה של ראש הממשלה בשפה עממית, היא שכל מי שזז ויש לו רישיון ברפואה אנחנו קולטים".

שר הבריאוות יולי אדלשטיין לפני יום הכיפורים (צילום: משרד הבריאות)

היום הפרויקטור גמזו אמר שרק 20 אחוז מחיסוני השפעת קיימים. אז איך נעמוד הזה?
"המצוקה הגדולה היא חיסוני שפעת. ההתחייבות היא ל-4.2 מיליון חיסונים. סיכמנו שפיקוד העורף יסייע במתן החיסון באוכלוסיות בסיכון, שיקבלו את החיסון בבתים ולא יגיעו למרפאות". 

מה עם מתווה החזרה ללימודים? יש מחסור בבדיקות.
"אני מבקש מכל המורים והמורות לבוא והיבדק לפני החזרה ללימודים, זו המלצה. אין דרך בחוק לחייב אזרח בבדיקה. אבל אני לא מבין למה לא לעשות כי אם מפקידים את הילדים בידי אנשים אחראים אז רצוי". 

דוח מבקר המדינה עסק בעשרות כשלים באופן ניהול משבר הקורונה.
"נכון הביקורת הייתה מוצדקת אבל היום המצב אחר לגמרי. כמות הבדיקות עומדת על 70 אלף בדיקות ליום. גם אם מחר כל המורים יגיעו להיבדק, לא יהיה מחסור ואני שמח שלא חיכיתי לדיונים על דוח המבקר על מנת לתקן את המצב". 

עובדי המעבדות יושבים מובטלים, בעוד בדיקות מועברות למעבדות פרטיות.
"קודם צריך להגיד 'ברוך השם' שהם מובטלים. אבל מה שקרה זה הליך טבעי, ירדו מספר החולים ולכן ירדו מספר הבדיקות. הסרנו את החסמים של הפניית רופא. מגיע לעובדי המעבדות ימים שקטים אחרי התקופה הזאת". 

לפי הדוח 100 מיליון שקלים הלכו לפח בבדיקות סרולוגיות ופגות תוקף.
"זה היה טרום תקופתי אבל אני לא מאלה שמגלגלים אחריות על אחרים. אני לוקח אחריות על כל מה שקורה במשרד הבריאות. בגל הראשון היה כזה לחץ וחוסר וודאות. לדעתי הסכום גם לא מדויק". 

מה לגבי הצהרונים המעורבבים? אז למה קפסולות?
"זה לא מצב אידיאלי אבל זה עדיף על כלום. ביקשנו הפרדה מוחלטת, אבל הסבירו בצורה משכנעת שלא ניתן להפריד. מצמצמים כדי לא לערבב ילדים מבתי ספר שונים, לא יותר משלוש קפסולות יחד ולא לערבב שכבות. משרד הבריאות בלב כבד ובלית ברירה הסכים למתווה ורוב הילדים לא יגיעו לצהרונים, הם יהיו במיעוט, זה בהחלט לא אידאלי".

מה עם פתיחת המסחר הכללי? 
"עד ה-15 לנובמבר לא נפתח את המספר הגדול. יש חנויות ועסקים שיפתחו ביום ראשון. המסחר זה יהיה בנגלה הבאה"

והתיירות הכפרית?
"אני לא מתנגד לפתיחת הצימרים בראשון הקרוב ויהיה דיון נפרד על מחר".