אריק ברבינג ("האריס"), בכיר לשעבר בשב"כ אשר בין היתר עמד בראשות מערך הסייבר בארגון, סיפר על עבודת השב"כ באיכוני חולים וחבי בידוד בתקופת הקורונה בשיחה עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתכניתם ב-103FM. בדבריו, שהגיעו על רקע דוח מבקר המדינה אתמול בו נמתחה ביקורת על השימוש באיכונים, הבהיר כי מדובר בכלי שנועד לתת מענה ללוחמה בטרור, ולא לאיתור אזרחים בימי מגפה: "בשל הצורך הלאומי ניאות השב"כ לבצע את המשימה". בנוסף, טען כי אין לו ספק שהשימוש בכלי שנועד לתפיסת מחבלים למטרת שימוש אזרחית הביא לפגיעה משמעותית ביכולת השב"כ להתמודד עם איומי הפיגועים וכי "שונאי ישראל לומדים כעת על היכולות האלה". 

השב"כ עד כמה הוא בסופו של דבר לא נתן שירות טוב במשימה שהוא התבקש לבצע?
"לפי מבקר המדינה הכל בעייתי, רק העובדות הן שונות. הדבר הכי חשוב וגם העניין הזה פורסם אתמול, שיש פה את האנשים, חייהם ניצלו ממוות מקורונה כתוצאה ממה? מאותם איכוני שב"כ. רק כשמציגים את התמונה הרחבה ומדברים על כך שיש בעיות, ראשית דיברו על התקופה הראשונה לפני הסגר השני, בה היו בעיות שטופלו על ידי השירות".

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

אגב איזה בעיות? מה הייתה הבעיה?
אני רוצה שתבינו דבר נורא בסיסי - היכולת המבצעית הזאת לא נועדה למגפות".

נכון ואת זה אמרתם למקבלי ההחלטות בזמן אמת.
"היא נועדה לתפוס מחבלים לפני שיצאו לפיגועים. אני הייתי מפקד יו"ש וירושלים בשב"כ, זה הכלי שאיתו מנעתי פיגועי התאבדות ורצח".

אז אולי הכלי הזה לא מתאים.
"מדינת ישראל והדרג המדיני קיבל החלטה והנחה את השב"כ - השב"כ הוא ארגון ממושמע, מדינה דמוקרטית, והפעיל את היכולות שלו. כאשר אתה מפעיל את היכולות האלה, אתה לא מפעיל את כל היכולות שניתנות לך במסגרת הפעילות כנגד טרור. אתה מפעיל יכולות רדודות. לעתים, בוודאי בכמויות העצומות בסיבוב הראשון, בוודאי גם בשני של הקורונה, המצב היה הרבה יותר טוב, הדיוק היה רב יותר, היכולות האלה לעתים צריך לדייק אותן. כיצד? באמצעות התחקור של חולים שמתבצע. פעם אחת מתבצע איכון, פעם שנייה מתבצע תחקור של האנשים, אותה חקירה אפידמיולוגית, וביחד אתה יכול לדייק יותר היכן נמצא הבן אדם, עם מי הוא מדבר ועם מי נפגש".

אתה חושב מקצועית שהיום, השב"כ עם המערכת שלו, לא באמת יכול לתת שירות אזרחי מהסוג הזה?
"אני חושב שבשעת חירום וכאשר מדינת ישראל נמצאת במצב משברי קשה כמו במגפת הקורונה אז השירות אם יש לו את היכולות האלה ועל פי החלטת ממשלה ממשלה, פיקוח פרלמנטי, פיקוח של היועמ"ש, צריך לתת את המענה באמצעות היכולות".

אבל בשורה התחתונה, יכול להיות שלפחות בסבב הראשון זה גרם ליותר נזק מאשר תועלת? כלומר אנשים שהיו צריכים להיות בבידוד לא קיבלו הודעה ואנשים שלא היו צריכים להיות בבידוד הוגדרו כחולים? ויותר מזה, לפעמים שני אנשים שהיו באותו מקום אחד קיבל והשני לא קיבל ואף אחד לא ידע על השני. שלא נדבר על הפגיעה בזכויות האזרח.
"למדינת ישראל לטעמי אני אומר את עמדתי האישית, היה מספיק זמן לייצר אפליקציה במירכאות "אזרחית" שלא תופעל על ידי השב"כ. לצערנו הרב זה לא קרה עד הבוקר, ואפשר לדבר על זה גם כן. על זה מבקר המדינה דיבר מעט מאוד".

זו אפליקציה אגב שכשלה פעמיים, פעם ראשונה לא שווה כלום, פעם שנייה ניסו לתקן וזה התנפץ להם מהר מאוד בפנים.
"האפליקציה סובלת גם מעניינים טכנולוגיים, וגם מכך שאתה צריך בעצם להסכים לכך, אבל אנחנו מסכימים מדי בוקר לחשוף את הפרטיות שלנו בגוגל, בווייז ובמקומות אחרים וזה עובד לנו טוב בגרון. במקרה הזה אפשר לדבר על כך עוד הרבה אך אין זמן בשידור הזה. אם מישהו חושב שאפשר לסמוך רק על האיכון הדיגיטלי שניתן על ידי השב"כ כדי לקבוע מי היה בסביבתך ללא חקירה או תחקור של החולה המאומת אז זה לא עובד ככה. לצערנו הרב, כפי שגם הדבר הזה פורסם, היו במעלה הדרך המון בעיות ועיכובים גם בחקירות האפידמיולוגיות".

אז זה לא יכול להיות כלי בודד.
"אני רק רוצה להסביר. הייתי רק 27 שנים בשב"כ, בחיים לא סמכתי על מקור אחד, מינימום מקור טכנולוגי".

אגב גם בתקשורת לא, מנסים לא לסמוך על מקור אחד. לגבי העניין העקרוני, הפגיעה בזכויות האזרח, החדירה לפרטיות, מה אתה חושב על הסוגיה הזו?
"כל הפעלה של יכולת מהסוג הזה פוגעת במידה כזו או אחרת בפרטיות אבל ראשית, השב"כ מפעיל את הכלים את בזהירות ובמשורה".

כי ראש השב"כ לא התהלב מזה בלשון המעטה.
"הארגון לא מתלהב כי זאת איננה משימה ביטחונית, היא משימה לאומית".

האם הסיפור הזה של מעקבים אחרי אזרחים, עד כמה זה גורע ומפריע לפעילות החשובה שהזכרת קודם של מניעת טרור?
"חד משמעית זה מפריע. יריבי ישראל, שונאי ישראל ואויביה על סוגיהם השונים, שומעים, יודעים, אוספים, רואים ביוטיוב ובאינטרנט ולומדים על היכולות האלה, הן יכולות שמחר בבוקר ימנעו פיגועים וצרות אחרות שיש לנו. אחרי הקורונה יש עוד כמה צרות במדינה. שימוש בכלים מבצעיים בוודאי ברמה הגורפת הזאת".

אתה חושב שהאויבים שלנו כבר יודעים יותר על המערכת הזאת?
"חד משמעית, כי כשאתה מראיין בתקשורת אדם והוא אומר לך הייתי בקומה השביעית וזה אומר שהיה בקומה החמישית וניתנות תשובות מקצועיות כאלה ואחרות, אנשים מתחילים להבין".

וכמה זה פגע ביכולת המבצעית ובפעילות השוטפת שלכם שאתם צריכים להתעסק כל כך הרבה שעות, כל כך הרבה זמן בצורה כל כך מורכבת בעניין האיכונים?
"אתה לא רואה את זה ביום הראשון, אבל לאורך זמן אתה רואה זהירות רבה יותר של אנשים שרוצים לבצע פיגועים, השארה של מכשירי סלולר במקומות לפני שהם יוצאים לבצע את זממם ויש עוד כל מיני שיטות. הכל חשוף, הכל ידוע, כדאי מאוד שתהיה לנו יכולת אזרחית".

כדאי מאוד שיקחו את זה בחשבון. אתה יכול לפסוק בסוגיה האם מפגינים בבלפור משאירים את הפלאפונים שלהם בבית?
"שמעתי את הדיווחים על זה בתקשורת, הסיכוי שמשאירים סלולר בבית או מעבירים למצב טיסה וכל מיני סיפורים אחרים זה בדיוק הפוך מהתפיסה שצריכים לפרסם את ההפגנות וכדומה ולדווח תוך כדי ההפגנות מה עושים. אז יכול להיות שהיו חלק מהאנשים, קומץ, כמה עשרות, אבל באופן גורף? למיטב הבנתי ממה שאני מכיר רוב האנשים הולכים עם סלולרי. מישהו מכם יכול 10 דקות להיות בלי מכשיר אונליין? כמובן שלא".