למרות הנתונים המעודדים בימים האחרונים על ירידה בתחלואת הקורונה, בבתי החולים עדיין לא ממהרים לברך על המוגמר. בקרב גורמי הרפואה מסבירים כי עדיין מוקדם לצפות ירידה עקבית בשיעור החולים הקשים ואי אפשר להבטיח שאנחנו לא עומדים בפני הגל השלישי של התפרצות המגיפה, שיכול להתברר כחמור אף יותר משני הגלים הראשונים.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

"מעל 40% מהמחלקות הפנימיות הוסבו למחלקות פנימיות קורונה, ובהן אנו מטפלים, ללא דופי, בכלל החולים, ללא אבחנה", טוענים מנהלי המחלקות הפנימיות. לטענתם, "ביתר המחלקות הפנימיות נמשך הטיפול השגרתי בחולים, תוך כדי התמודדות עם הפחתת מספר המחלקות, וירידה דרמטית בהיקף מיטות האשפוז, שמספרן מלכתחילה אינו ראוי ועומד פחות מ־4,000 מיטות פנימיות בכל מדינת ישראל".

המנהלים מציגים תחזית שחורה לחורף הקרוב, שלטענתם "השילוב בין הקורונה לבין תחלואת החורף: שפעת, דלקות ריאות ועוד, בתוספת תחלואות שגרתיות במחלקות וגם מפתיעות (כמו: עכברת, או שפעת עופות), יצרו אצלנו תנאים כמעט בלתי אפשריים, עם השלכות רוחב רבות".
לדבריהם, "זו רק שאלה של זמן עד שנתחיל לראות אלפי חולים מאושפזים במסדרונות ובחללים לא ראויים בבתי החולים ובקרוב נגיע למצב של אי־ספיקה משמעותית במחלקות הפנימיות".

בחודש יוני בשנה שעברה אושר דוח הוועדה לשיפור הרפואה הפנימית (דוח טור כספא) שקבע את מנגנוני ההתייעלות הנחוצים אולם עד כה הם לא יושמו. מנהלת פנימית א' ברמב"ם ד"ר איילת רז מסבירה כי "רוב בתי החולים נוהגים רוטציות במחלקות, כדי לחלק את העומסים ולייעל את העבודה במחלקות הפנימיות. אם היה מגיע לכאן חוצן, היה מתרשם לכאורה שהמצב לא רע בכלל. לכאורה, אין עומסים אבל בפועל אנו נאלצים להתפשר ומבצעים שחרורים מואצים מהמחלקות. זה אומר לשלוח הביתה חולים שבעבר השארנו לאשפוזים, כדי לסיים את הבירור הרפואי במצבם, כדי לשחררם במצב רפואי טוב יותר". 

"המשמעות היא פגיעה בפועל בחולים השגרתיים. בחולי סוכרת, יתר לחץ דם, חולי סרטן, מושתלים בחולי מחלות המוח, שרבים מהם מטופלים אצלנו במחלקות הפנימיות, בסובלים מזיהומים, דלקות, מחלות מדבקות ועוד. אין ברירה. עם היקפי המאושפזים מלפני שנה ושנתיים, אי אפשר כיום, תחת הקורונה, להשאיר את החולים אצלנו".