על רקע מחאת המסעדנים ובעלי העסקים שתיערך היום (חמישי) בת"א, התראיינה לילך ספיר, ראש מטה מאבק המסעדנים, בתכנית הרדיו "איפה הכסף" המשודרת ב-103FM. בדבריה הדגישה ספיר: "מלפני הסגר הראשון ועד אחרי הסגר השני, אנחנו עומדים לאבד שליש מכוחותינו".

אני חייב לשאול אותך במאמר מוסגר, לכל ההפגנות האלה יש עוד משמעות בכלל? כי כולם מפגינים והשיירה עוברת.
"ההשפעה של מחאות בכלל, לא רק של הפגנות - ואני היוזמת של 'הפגנות כל קילומטר' בכובע אחר שלי, בכובע שלי כאזרחית - אני יכולה להגיד שההשפעה שלהן קיימת מאוד. היא קיימת ביצירת לחץ ויוצרת ראי לממשלת ישראל שלא נוטה להסתכל בו יותר מדי. אז אנחנו מתעקשים לתת לה אותו. לתת ראי שהעם כועס בצדק מסיבות מוצדקות, ושהעם מתנהל באחריות וצריך להפסיק להאשים אותו באוזלת ידה של ממשלה".

מחאה בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

אולי במשפט הראשון יש את הבעיה, כי את אומרת 'אני בכובע אחר', את לא בכובע אחר, את בדיוק באותו כובע. את מארגנת את ההפגנות 'ביבי לך הביתה' בכל קילומטר, ואז את אומרת, 'רגע אני מחליפה כובע ואני רוצה לעשות הפגנה שהיא אחרת, והיא לא ביבי לך הביתה, היא לטובת המסעדנים'. אולי חלקים גדולים מהעם לא רוצים כבר להקשיב כי לא מאמינים שזה לא סתם פוליטי נגד ביבי.
"בוא נעשה סדר, קודם כל זה לא סתם פוליטי גם כשזה נגד ביבי. מאמן כדורגל שמפסיד שני משחקים, מה שנקרא על הרבה פחות, צועקים לו להתפטר. יש אחריות לראש הממשלה ולכל הממשלה לחוסר התפקוד, ויש תוצאות בשטח לחוסר התפקוד. העם לא מטומטם, הוא רק זה שמשלם לצערי".

בואי תסבירי לנו כבעלת מסעדה, מה האקורדיון והזיגזג המטורף הזה עושה לכם בפועל?
"הוא לא מאפשר לנו לשרוד. מלפני הסגר הראשון ועד אחרי הסגר השני, אנחנו עומדים לאבד שליש מכוחותינו, זה המון. עכשיו, אני רוצה רגע לדבר על עובדות - 50% מתקציב העזרה נשאר בממשלה. ממשלת ישראל הגדירה ובצדק, 100 מיליארד שקל עזרה לעצמאים לחודשים האלה, מתוכו הגיע לעצמאים 52 מיליון".

על מה זה יושב? על ביורוקרטיה?
"זה יושב על הרבה דברים, אבל הדבר המרכזי הוא שבלי לשים לב, כשנגמר הסגר הקודם והתחלפו לנו שרי האוצר, שר האוצר החדש הפך את הקריטריונים לקבלת עזרה מהמדינה לכאלה שרבבות עסקים לא מקבלים".

ההפגנות בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנות בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

גם אחר כך, בדיעבד, הלך וניסה לתקן את מה שעשה כשהוריד את הרף ל-25%.
"זו בדיוק הטעות, אתם יודעים ממתי הוא תיקן? מספטמבר, הוא לא תיקן בדיעבד, וזו בעיה חמורה כי כל המסעדנים נדרשים עכשיו לשלם ארנונה עסקית מלאה - והארנונות שלנו הן סופר יקרות כי בגלל הרגולציות, אנחנו נדרשים לשטחים גדולים - ואנחנו לא מקבלים שקל הנחה, משלמים ארנונה מלאה על יוני, יולי ואוגוסט".

אתם פתחתם את המסעדות, היה סבבה, רק מה? לא שמרתם על הכללים.
"לא היה סבבה בכלל".

אני לא אומרת שהרווחתם, אבל אני אומרת שאולי, בואי נגיד התו הסגול לא נשמר במלואו, שלא לומר, במקומות מסוימים לא נשמר בכלל.
"זו הכללה לא נכונה".

אמרתי בחלק מהמקומות לא נשמר בכלל, האם את מסכימה איתי?
"בחלק קטן מהמקומות. אני יכולה להגיד לך בתור מסעדנית - הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למסעדן, עזבי את המדינה רגע, זה שמישהו יידבק אצלו. יש לזה משמעויות הרסניות בכל כך הרבה מובנים. אני כבר לא מדברת על כל ימי הבידוד שאותם עובדים נכנסים אליהם, והיחידים שמשלמים עליהם אלה אותם מסעדנים או אותם עצמאים, זה יכול לקרות גם בעסקים אחרים. למסעדנים יש אינטרס ראשון לשמור, כמו שלמסעדן יש אינטרס שאף אחד לא יקבל אצלו קלקול קיבה".

מסעדות סגורות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדות סגורות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מה הדרישות? מה אתם אומרים שעכשיו צריך לקרות מיידית?
"להפסיק להאשים את העם ולהתחיל לקחת אחריות".

מה אתם דורשים?
"אנחנו דורשים תיקון של הקריטריונים לפיצויים מחודש מאי כדי שבאמת נקבל אותם, כי אנחנו עכשיו צריכים לשלם, עכשיו זה שלב העיקולים על כל הדברים האלה".

תיקון רטרואקטיבי, מה עוד?
"תיקון רטרואקטיבי מחודש מאי, ופיצוי, מענק פתיחה נקרא לזה. כי לפתוח ולסגור מסעדה זה לא בלחיצת כפתור, זה עולה המון כסף ואין לנו. גימ"ל, שיפור הביורוקרטיה בקבלת המענקים, כי הביורוקרטיה שצריך לעבור היא מטורפת. אתה צריך להגיש דו"ח רווח והפסד שעולה כסף, כל חודשיים. אתה מגיש לממשלת ישראל נתונים שיש לה לגמרי, רק עוד כסף לשלם לרואה חשבון".

"אני יכולה להגיד לכם, מענק עידוד החזרת העובדים הוא בושה וחרפה - 8% מתוכו חולק, המעביד לא מקבל את הכסף, אם העובד לא נכנס ללינק נפרד ומאשר כל חודש מחדש לביטוח לאומי שהוא אכן קיבל ממנו אבטלה, כשביטוח לאומי הוא זה ששילם לו את דמי האבטלה - נתראה היום בכיכר רבין ב-20:00".