"צפויים קנסות כבדים": עם תחילת השלב הראשון של מתווה היציאה מהסגר, ועל רקע הפרת ההנחיות שנרשמה הבוקר במוסדות החינוך החרדיים, קיים שר הבריאות יולי אדלשטיין היום (ראשון) תדרוך לתקשורת בתום סיור שיערוך בעיר אריאל ובאוניברסיטת אריאל.

במקביל לשר הבריאות, נשא רה"מ בנימין נתניהו דברים במטה המשטרה בבית דגן ואמר: "אנחנו צריכים למנוע את הזליגה של התחלואה מהערים האדומות. לא נשארו הרבה, מספרן ירד, וזה דווקא כתוצאה מזה שכן כיבדו את הכללים".

נתניהו התייחס גם לפתיחת תלמודי התורה ביישובים החרדיים ואמר: "עכשיו אני קורא לכל ראשי הציבור, לציבור החרדי, לקיים את הכללים, לדאוג שהם יכובדו, ובכל מקרה צריך לעשות גם אכיפה. הגברת אכיפה זה כולל להבטיח שהסגרים מהודקים, וגם בתוך הערים אנחנו ניתן קנסות ככל שהדבר נדרש". 

עם זאת, יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, שוחח הערב עם נתניהו, בעניין הלימודים במגזר החרדי. גפני הבהיר לרה"מ את דרישתו של מרן שר התורה בדבר חשיבות לימוד התורה של תלמודי התורה והישיבות. על פי ההודעה שפרסם גפני, נבחנת האפשרות למציאת מתווה מוסכם של צמצום מספר הילדים בכיתות, ולימוד במרחבים גדולים ומרווחים בבתי הספר של 'החינוך העצמאי' ובבתי הספר של הבנות שלא לומדים כעת, תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות.

סגן השר אורי מקלב (יהדות התורה) אמר ל"מעריב" בתגובה לאיומי שר הבריאות: "זה לא שאלה של סנקציות אלא שאלה ערכית ותרבותית, הצגנו מתווה לפתיחת תלמודי התורה בלבד שקיבל גיבוי מאנשי מקצוע ועומד בפרמטרים בריאותי ונותן את האפשר לפתוח את מוסדות הלימוד לצד זהירות מריבית מהדבקות במקום. 

"יש מי שחשוב להם פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך כדי שיוכלו לצאת לעבודה ויש מי שחשוב לו פתיחת מערכת החינוך לבנים כדי שיכולו ללמוד תורה, מערכת החינוך הזו היא קטנה וגמישה היכולה לתת מענה שמערכת החינוך הכללית אינה יכולה לתת, עם רצון והכרה בערכים והזדהות ציפנו שיאשרו זאת".

בדבריו לתקשורת אמר אדלשטיין: "היום סיכמנו כי לצד הפקולטה לרפואה נקים מרכז רפואי שישמש את תושבי אריאל והסביבה - יהודים ופלסטינים כאחד". בתוך כך התייחס שר הבריאות להסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות והדגיש: "אנחנו מוכיחים שאפשר להתקדם לשלום עם מדינות ערב ולצד זה לפתח את יהודה ושומרון - הנוסחה הקודמת לא קיימת".

הערכת המצב שקיים רה"מ נתניהו במטה המשטרה בבית דגן. צילום: לשכת רה"מ

"היום פתחנו בסדרה של הקלות לאחר הסגר" אמר אדלשטיין והוסיף: "הסגר היה קשה, ואין לי ספק שלא עבר כלאחר יד אצל הרבה משפחות ואנשים שהתקשו בפרנסה, אבל צריך לראות את המספרים - משיא התחלואה, ממספרים שאי אפשר לחיות איתם, ירדנו למספרים סבירים". אדלשטיין המשיך התייחס לפרת ההנחיות במוסדות החינוך החרדיים והבהיר: "אף אחד לא נתן שום אישור לפתוח מוסדות חינוך שלא בגילאי 0-6. מי שעושה את זה, צפוי לקנסות כבדים ואולי לשלילת רישיון. הסגר והכתר זה לא עונש, זו פעולה רפואית לטובת האזרחים".

יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שר הבריאות התייחס בהמשך דבריו להסרת המגבלות על ההפגנות והדגיש: "אין חוק שאוסר להפגין, אבל יש כללים ברורים. יש מדינות שאסרו הפגנות, אבל אנחנו, בגלל המצב הרגיש, לא הלכנו על זה". עוד הדגיש אדלשטיין כי "הפתיחה תהיה איטית והדרגתית, אי אפשר לקצר תהליכים כי רק כעבור שבועיים נדע מה ההשלכות של הצעד הקודם".

נציין כי השלב הראשון של ההקלות בסגר התחיל הבוקר: הוסרה הגבלת 1,000 המטרים, ייפתחו עסקים ללא קהל, כמו גם הגנים הלאומיים והחופים, המסעדות ישובו למתכונת טייק אוויי, וניתן יהיה לבקר בבתים של אחרים. מערכת החינוך תיפתח בצורה מדורגת, וגני הילדים חזרו לפעילות. ההקלות יהיו בתוקף עד 31 באוקטובר. כזכור, הממשלה התנתה את המשך ההקלות בכך שהתחלואה לא תעלה מעבר ל־2,000 נדבקים חדשים ביום (מתוך 30 אלף בדיקות יומיות). השלב הבא של ההקלות אינו כפוף לתאריך מסוים, אלא מותנה בכך שכמות הנדבקים היומית לא תעלה על 1,000 איש.