צרפת הזדעזעה ביולי האחרון מהמקרה שבו פיליפ מונגיו, נהג אוטובוס צרפתי בקו 810, הותקף על ידי חבורת צעירים שסירבו לעטות מסכה. על פי כתב האישום, הצעירים עלו לאוטובוס, וכשמונגיו ביקש מהם לעטות מסכות בגלל נגיף קורונה ולהציג את כרטיס הנסיעה בפניו, הם סירבו, דחפו אותו מהאוטובוס והכו אותו למוות. 

אומנם המקרה הזה מזעזע וחריג בחומרתו, אך גם בארץ התרחשו תקיפות אלימות על רקע הבקשה לעטות מסכה. רוב המקרים לא זכו לסיקור תקשורתי, חלקם נמצאים בחקירה משטרתית וחלק מהקורבנות אינם במצב נפשי לדבר על מה שעברו.

ניסיון האכיפה בשוק לווינסקי (דוברות המשטרה)

ק’, בשנות ה־40 לחייו, שמתגורר בחיפה חזר לאחרונה מקניות שגרתיות בסופר השכונתי ונכנס למעלית צרה. “פתאום בא בן אדם שאני לא מכיר, הוא לא מישהו מהבניין, בריון כזה בשנות ה־20 לחייו, תפס את הדלת של המעלית ורצה להיכנס”, משחזר ק’. “כיוון שהוא לא עטה מסכה, אמרתי לו באסרטיביות ובנימוס: ‘בבקשה לא להיכנס ללא מסכה’. מיד הוא התנפח, הדם עלה לו לראש והוא התחיל לאיים עליי בוולגריות. התעקשתי שבלי מסכה הוא לא נכנס, אז הוא דפק לי בעיטה חזקה ודקר אותי עם המפתחות שלו כמה פעמים בכתף, במרחק של חמישה סנטימטרים מהגרון. זה היה רגע לפני רצח”.

היית בהכרה?
“לא בדיוק הבנתי איפה אני ומה קרה, אני רק זוכר שראיתי את עצמי שוכב בתוך שלולית של דם שלכלכה את כל הלובי. צלצלתי לאשתי, שבאה מהעבודה מבוהלת ולקחה אותי למיון. עשו לי תפרים בכתף. אותו בחור ברח ונעלם מהשטח. ניצלתי בנס. מאז אותו מקרה אני בטוח לא אעיר למישהו על אי־עטיית מסכה, לא אכנס לוויכוח ואחכה למעלית הבאה. כשאתה נמצא בחלל סגור עם מישהו שאינך מכיר, אל תעיר לו כי זה יכול להסתיים בסכנת חיים ואפילו במוות. זה לא שווה את זה”. ק’ הגיש תלונה על המקרה למשטרה, וכרגע התיק מצוי בחקירה.

בלי רחמים

“במהלך נסיעה שגרתית עליתי לקו שעבר באזור יפו”, משחזר מ’, בן 55, פקח אוטובוס ותיק. “האוטובוס היה די ריק, וכשעשיתי בדיקה ראיתי בחור צעיר, בן 25 להערכתי, יושב בסוף האוטובוס, והכרטיסייה שלו לא עברה בבדיקה. העלמתי עין כי ראיתי שהוא די עצבני ונראה לי כמישהו שלא צריך להתעסק איתו. עם זאת, הוא לא עטה מסכה, אז אמרתי לו בנימוס רב: ‘שמע, ויתרתי לך על הכרטיס למרות שראיתי שהכרטיסייה שלך לא עברה, אבל אודה לך אם תשים מסכה כדי לא להדביק את כולם’. הוא לא אמר כלום, ומיד נתן לי סטירה מצלצלת לראש וברח כשהגיעה התחנה הבאה”.

לא התלוננת עליו למשטרה?
“מה פתאום? הוא יכול לחפש אותי. הוא עשה לי דבר כזה על הערה קטנה בנוגע למסכה, אם הייתי הולך למשטרה, הוא היה יכול גם להרוג אותי”.

ר’, הנהג באותו אוטובוס, שהיה עד למקרה, מספר כי זו לא הפעם הראשונה שישנם גילויי אלימות בגלל הערה כזו על עטיית מסכה: “שבועיים אחרי מה שקרה עם מ’, עלה לאוטובוס בחור צעיר נוסף שגם לא עטה מסכה. אישה מבוגרת ביקשה ממנו שישים מסכה, ומה הוא עשה? ירק עליה. באוטובוסים יש הרבה מקרי אלימות על הערות כאלה, מפחיד המצב הזה”.

המקרים הללו שנחשפים פה לראשונה מצטרפים למקרים נוספים שנחשפו לאחרונה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות. אחד מהם הוא המקרה של ת’, בן 25, מנהל משמרת בסופר בצפת, שנחשף לראשונה בכתבתה של שלי טפיירו בכאן 11. בסרטון שהופץ ברשתות נראה ת’ מעיר ללקוח בסופר על אי־עטיית מסכה. בתגובה הכה אותו הלקוח קשות לעיני כל העובדים והלקוחות.

“זה קרה ביולי האחרון, כשכבר העסקים היו מחויבים לתו הסגול”, מספר ת’. “בין ההנחיות הייתה כמובן ההנחיה לוודא שהלקוחות יחבשו מסכה. בתפקידי כאחראי משמרת ביקשתי מהלקוח שיעטה מסכה, זה משהו לגיטימי ולא מיוחד. בתגובה הוא העיר לי שאחד העובדים לא עוטה מסכה, אז הסברתי לו: ‘נכון, אני אבקש מהעובד גם לעטות את המסכה, אבל עכשיו אני פונה אליך’. בתגובה הוא הסתובב אליי והכה אותי בלי רחמים”.

חיים, דודו של ת’, מספר: “מדובר באדם עדין מאוד, מוערך, לא מרים קול ולא מקלל. הוא איש שלא נקלע לתגרות. הבחור הזה שבר לו משקפיים בעלות של 3,000 שקלים, נוסף כמובן לנזקים הנפשיים והפיזיים שחווה. הוא בפוסט־טראומה”.

“אלו כאבים שליוו אותי במשך תקופה לא קצרה”, מתאר ת’. “עשיתי פיזיותרפיה ואני בטיפול נפשי. זה מפחיד אותי עכשיו לפנות ללקוח. אחרי שחווית חוויה כזו אתה לא יכול לדעת מי יהיה הלקוח הבא שיעשה דבר כזה. זו סיטואציה בלתי אפשרית. בערב ראש השנה אישה אחת העירה לי שאחד הלקוחות לא עוטה מסכה, אבל אמרתי לה: ‘הספיקה לי פעם אחת להיות בבית החולים’”.

ת’ הגיש תלונה למשטרת צפת בגין המקרה. אומנם לפי הפרסומים התיק נסגר, אך ממשטרת צפת נמסר בתגובה: “התיק לא נסגר, אלא הועבר ביולי ליחידה התובעת ששוקלת מהלכים”.

קסדה בראש

מקרה נוסף שזעזע את הרשתות החברתיות לאחרונה הוא זה של א’, מנהל סניף “קופיקס” בתל אביב, שבשיחה עמו נשמע מבוהל ומפוחד. “זה התחיל כיום רגיל והתפתח למשהו שהוא לא סביר ולא הגיוני”, הוא מספר. “העובד שלי ביקש מאחת הלקוחות שנכנסה לסניף ולא עטתה מסכה – לשים מסכה. כשהיא סירבה, הוא ביקש ממנה לצאת מהמקום, אבל היא סירבה שוב, אז הוא קרא לי. באתי וביקשתי ממנה בנימוס שתשים מסכה, והיא התחילה לצעוק ולדבר לא יפה. ביקשתי ממנה שתצא החוצה, אחרת אזמין משטרה, אז היא יצאה וחזרה עם חברה שלה שגם לא עטתה מסכה. אחרי זה בא החבר שלהן, שהתחיל לקלל, לדחוף והכה אותי בראש עם קסדת אופנוע”.

התקיפה בסניף קופיקס  (צילום: מתוך סרט של מצלמת האבטחה)
התקיפה בסניף קופיקס (צילום: מתוך סרט של מצלמת האבטחה)

לדברי א’, החוויה הזו מלווה אותו עד היום. “אני כמעט לא יוצא מהבית, ואם כן, זה רק עם חברים שבאים ומלווים אותי”, הוא מספר. “לא חזרתי לעבוד, ועד היום כואבת לי יד שמאל ואני בטיפולים. אני לא מצליח לישון בלילה, וזה נורא קשה. אני בטוח לא אעיר למישהו שאראה בלי מסכה, אני אתרחק משם”.

“א' התעקש לחשוף את סיפורו, ואני תמכתי בהחלטה חרף מצבו הקשה", אומרת עו”ד אילנית חג’ג’ מנדלסון, המייצגת את א’. “אני סבורה שהיענות הציבור להוראות והשמירה על ההנחיות הן בעלות חשיבות ציבורית מן המעלה הראשונה, ולא רק בגלל החשש מהדבקות, אלא בעיקר ולפני הכל בגלל שאנחנו כחברה חייבים בעת הזו להתאחד כנגד אויב משותף. כדי לעמוד בתנאי התו הסגול, אסור למחזיק חנות להכניס אליה אדם שלא עוטה מסכה, ואסור לו לשרת אדם כזה. הפעלת עסק שלא מקפיד על איסורים אלה הינה עבירה פלילית הגוררת קנס כספי. הנזקים שמהם סובל א’ קשים מנשוא, הן מבחינה נפשית והן פיזית. א’ נחבל כשהותקף בצוותא, ולפיכך עלולים תוקפיו למצוא עצמם מואשמים בעבירת פשע שהעונש עליה הינו חמש שנות מאסר. אני ממליצה למי שנפגע באופן כלשהו מתקיפת אחר, לא להסס ולפנות לייעוץ משפטי הן לצורך מעקב אחר טיפול המשטרה על מנת שזו אכן תמצה את הדין עם התוקף והן כדי לבחון אפשרות של תביעה אזרחית נזיקית כנגד התוקף ו/ או אחרים”.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהוא ונאבקים בה כל העת בכל האמצעים הקיימים ברשותנו, הכל למען שלום הציבור וביטחונו האישי. כל דיווח או תלונה המתקבלים בהקשר זה נבדקים ומטופלים במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת ובהתאם למצות את הדין עם עבריינים המבצעים מעשי בריונות ומשתמשים באלימות כלפי האחר. מאז תחילת השנה ועד היום נעצרו על ידי המשטרה למעלה מ־11 אלף חשודים בעבירות תקיפה והוגשו קרוב ל־10,000 כתבי אישום נגד מעורבים באירועי אלימות מכל סוג שהוא. לצד זאת, המקרים שתוארו בהקשר של אי־עטיית מסכה - חריגים ואינם מייצגים את הכלל. אנו קוראים לציבור בכל מקרה שלא להיכנס לעימות עם אף אדם, ובמקרה שחווים אירוע תקיפה על רקע זה או אחר יש לדווח מיד למוקד 100 של המשטרה ולהתרחק מהמקום ככל שניתן".