פתיחת שנת הלימודים: שרי קבינט הקורונה החליטו הלילה (שני) כי הלימודים לא יפתחו מחר בערים האדומות, על פי מתווה "הרמזור" של ממונה הטיפול בקורונה, פרופ' גמזו, שהוצג היום. במהלך הדיון התנהל עימות בין שר הבריאות אדלשטיין ופרופ' גמזו לבין שר החינוך גלנט. שר הבריאות אמר בפתח הישיבה כי קיים קונצנזוס בקרב המומחים על סגירת מערכת החינוך בערים אדומות. פרופ' גמזו הבהיר כי בעבר נסגרו בתי ספר רק בגלל ילד אחד. גלנט מנגד טען כי ההסתכלות על הקורונה במערכת החינוך לפי ערים היא טעות. 

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, אמר במהלך הדיון: "אם כל הזמן נשחק עם ההנחיות הציבור יאבד אמון". השרה לשיווין חברתי, מירב כהן, אמרה כי "זה לא הגיוני שאנחנו מקיימים דיון פחות מ-12 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים. אתמול אישרנו מתווה והיום אנו שוב דנים בו - זה יוצר חוסר אמון מוחלט". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הדיון כי הוא מציע לא לפתוח את מוסדות החינוך בערים עד האדומות עד יום חמישי, אז תתבצע הערכת מצב מחודשת ותתקבל החלטה על פיה. 

רשימת הערים האדומות: דליית אל-כרמל, עוספיא, עין מאהל, כפר כנא, רכסים, בית ג'אן, אעבלין, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה מכר, טבריה, זמר, טירה, עמנואל, כפר קאסם, מעלה עירון, כפר ברא, ג'לג'וליה, נחל שורק, אום אל-פאחם, ג'ת, ביתר עילית, כפר עזה, אל-בטוף ולקיה.

רוני גמזו מתייחס לתוכנית המרזור. צילום: לע"מ

מוקדם יותר היום, הסביר פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו במהלך התדרוך השבועי, את עיקרי תוכנית הרמזור: "הרמזור בעיקרו, הוא חיבור בין רמת התחלואה לבין רמת ההגבלות או ההקלות, אבל בעיקר הוא מסר לציבור ולהנהלת הרשות המקומית- אתם אחראים למה שיקרה לכם ברשות". לדבריו, עיר שבה יש חתונה לא חוקית, שמישהו מורדי מסכה, שעסק לא שומר על התו הסגול – זה הצבע של העיר שלך.

"תהיה תגובה מהירה מאוד לשינויים בתחלואה", הדגיש, "שמים כאן דכש שלושה פרמטרים, כאשר הכל מושפע מנקודת הזמן האחרונה. נכון שאפשר להיות מהר מאוד אדומים אבל גם מהר מאוד אפשר להפוך להיות כתום. שיעור הבדיקות החיוביות הוא מרכיב בעל השפעה גבוהה מאוד". הוא הוסיף: "אני פונה לתושבים ומבקש את עזרתם - כל תושב שמנסה להחביא את התחלואה, פוגע בעיר שלו. מספר הבדיקות הוא תמריץ לצבע העיר.

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, זה השלב בו נכנס הוויכוח בנושא מערכת החינוך. "אני ממשיך לעמוד על כך שאסור לפתוח את בתי הספר בערים האדומות. לגבי סגר והגבלות תנועה – אני בעד, אני אגיש לממשלה רשימה של ערים אדומות ואולי חלק מהכתומות – עם בקשה להגבלת תנועה", אמר, "הכל נמצא כרגע בבנק הגבלות מסויימות שיש לבחור באופן סביר". גמזו טען כי "ללא הגבלות נוספות של ההתקהלויות - הרמזור יהיה קצת חלשלוש, יהיו הגבלות של סגר. המטרה של הרמזור היא לא לדבר על סגר על כל מדינת ישראל אלא ערים מסוימות. כי הרי רוב ישראל ירוקה עכשיו".

בהמשך טען הפרויקטור כי "עיר שאכפת לה מהורדת התחלואה אצלה צריכה לפתוח חמ"ל קורונה. אני אומר שראשי הערים והרשויות המקומיות צריכים לנהל את הקורונה". הוא תקף את שרי הממשלה - "לא תמיד יש לכם את כל הכלים המקצועיים, גם לי אין תמיד. כשאתם מערערים על זה, כל אדם אחר חוץ ממני היה קם והולך". גמזו הוסיף: "לא יהיו מגבלות תנועה למעט במקרה של ערים אדומות, וכל עוד אין סגר - לא יהיו הגבלות על תלמידים מערים אדומות שלומדים בערים ירוקות". 

"לא נעים לפתוח את העיון ולראות שר מסוים פותח פה לגביך, אבל אני נמצא כאן כדי לנתב את המורכבות המטורפת הזאת", סיכם, "עם אחריות לנווט נכון במורכבות הזאת עם כל חוסר הוודאות".