משבר הקורונה: השווקים המשיכו להתנהל השבוע בצילו של משבר נגיף הקורונה. הפחתת ריבית הפד בחצי אחוז בשבוע שעבר לא הצליחה לייצר מומנטום חיובי מתמשך, שכן המשקיעים תהו אם הצעד יספיק כדי להתניע את הכלכלה. הנשיא טראמפ אומנם נותר סקפטי לגבי חומרת המחלה, אך בו בזמן הבטיח לגבש חבילת סיוע לעסקים ולמשקי הבית. פרטי התוכנית טרם הובהרו ואי־הוודאות סביבה הוסיפה למידת התנודתיות בבורסות.

טלטלה בזהב השחור
להשלכות של משבר הבריאות העולמי התווסף משבר נוסף - המשבר במחיר הנפט. מלחמת המחירים בין ערב הסעודית לרוסיה קיצצה בקרוב לשליש את מחיר הזהב השחור, כשביום שני נרשמה הירידה היומית החדה ביותר מאז 1991. המחלוקת בין השתיים נוצרה סביב הצעת ערב הסעודית לקצץ בתפוקה, כדי להתמודד עם הירידה בביקושים על רקע משבר הקורונה, הצעה שאותה דחו הרוסים.

חוף המבטחים
המשקיעים נהרו לחוף המבטחים המסורתי שלכם - אג"ח ממשלת ארה"ב. החשש מגלישה למיתון על רקע משבר הקורונה וירידת מחיר הנפט הוסיף למידת האטרקטיביות שלהן בעיני המשקיעים, והתשואה צנחה ביום שני לשפל של 0.31%. מאוחר יותר התשואה התאוששה, אך עדיין נותרה מתחת ל־1%. בשווקים סבורים כי הפד צפוי להודיע על הפחתות ריבית נוספות, ומאמינים כי קיימת אפשרות שזו תגיע גם ל־0%. 

בריטניה מצטרפת לפד
הבנק המרכזי של בריטניה הצטרף לעמיתו בארה"ב, כשהודיע על הפחתת שיעור הריבית ב־0.5%, לשיעור של 0.25%. הנגיד מרק קרני הודיע גם על תוכנית סיוע לעסקים שהתווספה למהלכים פיסקאליים שהשיקה ממשלה. קרני הבהיר כי השפעת הווירוס צפויה להיות זמנית, אך חשוב לשמור על עסקים ועל משרות, כדי לא להפוך את הזעזוע הזמני לפגיעה לטווח הארוך.

קריאה לפעולה משותפת
נגידת הבנק האירופי, קריסטין לגארד, מציינת שמשבר הקורונה עלול להתברר כהרסני, כמו משבר הסאב־פריים ב־2008, אם המדינות לא ישתפו פעולה בניסיון לרכך את ההשפעה. בין האופציות שעומדות בפני גוש האירו: מתן הלוואות לבנקים בריבית שלילית, צעד שמשמעותו היא לשלם לבנקים כסף כדי שילוו לעסקים ולמשקי הבית.

חזרה לשגרה
סין עושה צעדים ראשוניים בתהליך החזרה לשגרה. החברות מחזירות את העובדים למקומות העבודה, אם כי, לפי שעה, במהלך מדורג: כלל ראשון הוא: לא יותר מ־50% מהעובדים מורשים להימצא במקום עבודה. בנוסף, נדרשים העובדים למדוד חום בכל שעה ולחבוש מסיכת פנים. בסין צופים כי הצמיחה ברבעון הראשון תהיה שלילית, לאחר שהייצוא צנח בקרוב ל־17% בחודשים ינואר־פברואר, אך מאמינים כי במחצית השנייה של השנה תחול התאוששות בפעילות.

מורידים את תחזיות הצמיחה
הכלכלנים מתחילים לעדכן כלפי מטה את תחזיות הצמיחה של ארה"ב. לפי התרחישים הפסימיים, התוצר צפוי להתמתן, ולפי חלק מהתחזיות אף להתכווץ ברבעון השני של השנה. נדמה שעל כך אין עוררין, אך הדעות חלוקות באיזו עוצמה תהיה הפגיעה. התחזיות נעות בין צמיחה חיובית מתונה לבין ירידה של 2%. הנחת העבודה היא כי הזעזוע עלול לפגוע בצריכה, בעיקר בצריכת מוצרים בני קיימא. העסקים מצדם נמנעים מהשקעה.