רס"ן א', ראש מדור הנדסת לווייני תקשורת במחלקת מעוף, תקבל היום (חמישי) את האות הטכנולוגי מהרמטכ"ל על עשייתה בתחום הלווייניות ומציאת פתרונות יצירתיים גם בפן הכלכלי וגם בפן המבצעי. "אני באה מבית טכנולוגי אז כבר מהרגע שקיבלתי את המנילה היה לי ברור שזה הכיוון שאני אלך אליו", סיפרה, "אמא שלי מתכנתת קרייריסטית, אז תמיד היה לי מודל לחיקוי בתחום הזה. גם האחיות שלי בחרו לעבוד בסופו של דבר בתחומים האלה".

היא הוסיפה: "שמחתי להגיע לאגף התקשוב, וידעתי שאני רוצה להיות קצינה בתחום הטכנולוגי, אז ברגע שהציעו לי לצאת לקורס קצינים - קפצתי על ההזדמנות הזו. עם סיום הקורס בחנתי איפה אני יכולה להעמיק טכנית, להרחיב את הידע שלי ולהשפיע באמת. זה השלב שגיליתי את מחלקת מעוף, חלק מלוטם, ושאפתי להגיע לשם. היחידה מנהלת פרויקטים משמעותיים בשילוב עם גופים שונים בצבא, והיה לי ברור שאני אוכל להרחיב את הידע שלי, ולהשפיע. סימנתי יעד להגיע לשם".

"בסופו של דבר שובצתי בתפקיד אחר, ואחרי שעשיתי את התפקיד בצורה מאוד טובה, החליטו להוציא אותי למסלול של לימודים אקדמיים, וידעתי שזו הדרך שתאפשר לי להגיע ליחידה", הוסיפה רס"ן א', "הצעתי את עצמי, וכשנכנסתי ליחידה אז אנשים שהכירו אותי חשבו שאוכל להשתלב בענף, ולתחום התקשורת הלוויינית הגעתי במקרה". היא הסבירה: "כיוונתי להגיע לתפקיד טכני במעוף אבל לא ידעתי שאגיע דווקא לתחום הלוויינים. העמקתי ולמדתי את התחום, וגיליתי עולם תוכן מטורף שמעטים מבינים בו - אז יש הרבה מקום להתפתח ולהשפיע בו. מצאתי משהו שעושה לי כיף בלב, והחלטתי שזה המקום שאני רוצה להיות בו".

ראש המדור ציינה כי מאז הגעתה ליחידה, היא שירתה במספר תפקידים בתחום. "רציתי להעמיק את הידע שלי בתחום, וצברתי ניסיון בכל התחום השלם של התקשורת הלוויינית. עם הזמן התקדמתי, והפכתי להיות ראש מדור בענף. בתפקיד הזה הצלחתי להשפיע הרבה מאוד - לא רק כלפי מעלה, אלא גם כלפי מטה, ולחנך למעשה את הקצינים הצעירים". היא הסבירה על התפקיד שלה: "זה לא סוד שצה"ל עושה שימוש בתקשורת לוויינית במצבים שונים, ומה שאנחנו עושים זה לנסות ולהבין את הצורך המבצעי, ולספק את התשתית החללית המתאימה לכך, על ידי הבנה טכנית עמוקה של יחידות הקצה, והדברים שיאפשרו להם לקיים תקשורת תקינה ובלי שיבושים".

"אני העמקתי באזורים של חסינות וחשאיות, ויצרתי פתרון שמאפשר בעצם לאבטח את התקשורת למשתמשי הקצה, בלי חשש שישבשו אותה", ציינה, "הרבה מהעבודה שלי מתבטאת בהתייעלות כלכלית גבוהה, על כך שאני בעצם מכירה את הצרכים ואת המשאבים הקיימים, ועושה תכנון יעיל של השניים. אלה הדברים שעליהם קיבלתי בעצם את האות הטכנולוגי".

למרות העלייה במספר הנשים שלומדות מקצועות טכנולוגיים, התחום עדיין נתפס לעיתים כ"תחום גברי".
"אני משתדלת לא להסתכל על התחום ככה, כי לפי דעתי עצם העיסוק בסוגיה הזו - דווקא מנציח את העניין הזה. אם מדברים על שירות נשים במקצועית הטכנולוגיים - אז אין גבולות בהקשר מגדרי. זה רלוונטי לכל אחת ואחד, וכל מי שירצה להתקדם ולהתפתח בתחום יוכל לעשות את זה אם יש לו או לה את כישורים מתאימים, לצד מוטיבציה ונחישות. אולי אני בת מזל, אבל מעולם לא נתקלתי באף תפקיד שבו אמרו לי שזה לא מתאים לי כי אני אישה. אני חושבת שכל עוד יש משרת או משרתת שרוצים להגיע לתפקידים הללו, ויש להם את החשיבה המתאימה ואת מה שצריך כדי להיות קצין טכנולוגי בצה"ל יוכלו לעשות זאת. התחום של התקשורת הלוויינית הוא תחום מאוד נישתי, אז יש בו פחות אנשים. אין כיום הרבה נשים בתחום הזה, אבל אם מסתכלים בצורה רחבה על צה"ל - אז כן יש הרבה נשים בתחומים הטכנולוגיים.

מה המסר שלך לנערות צעירות שמתעניינות בתחומים האלה?
"באגף התקשוב משרתות לא מעט נשים בתפקידים בכירים, בין היתר בעולמות הפיתוח והתכנות. נשים מהוות דבר שבשגרה בתפקידים הללו, זה לא דבר חריג ואני יודעת שאצלנו מובילים מהלכים שונים לעידוד נשים להתגייס למסלולים הטכנולוגיים, ולבחור ללמוד את המגמות הרלוונטיות בתיכון, כדי שיוכלו בסופו של דבר להגיע לתפקידים האלה בצבא. צריך להשפיע על הנערות כבר בגילאים צעירים, כדי שיהיו רלוונטיות ויוכלו להתחרות על התפקידים הללו. נכון שאין לנו השפעה על מה שקורה בחברה עצמה ובבתים של האנשים, אבל אנחנו מנסים להשפיע. אני מסתכלת על עמיתותיי - הן שונות אחת מהשנייה גם ברקע שלהן, וגם במה שעברו בחיים, ואין הבדלים ביניהן. הדלת פתוחה - רק תבואו. באופן אישי, אף פעם לא נתקלתי במצב בו התייחסו אלי אחרת מעצם היותי אישה".

היא סיכמה והדגישה: "לא הייתי מצליחה להגיע לאיפה שאני היום בלי ההורים שלי, שחינכו אותי להתמדה ונחישות, והראו שהכל פתוח בפני, בלי המפקדים שלי - שעזרו, תמכו ולימדו אותי, ובלי הקצינים המסורים שלי".