"יש לנו הזדמנות להקפיץ את מדינת ישראל שלוש מדרגות קדימה", מדגיש היזם אראל מרגלית, העומד בראש קרן JVP, שחנכה במנהטן, יחד עם עיריית ניו יורק, את מרכז הסייבר הבינלאומי של ניו יורק

עיריית ניו יורק בחרה ב־JVP הירושלמית במסגרת יוזמה רב־שנתית בעלות של מאות מיליוני דולרים, שמטרתה לייצר אלפי מקומות עבודה בעיר, כדי להתחרות בעמק הסיליקון ולהפוך את ניו יורק לבירת הסייבר העולמית.

"ניו יורק היא המרכז העסקי של העולם בקטגוריות מאוד חזקות", מסביר מרגלית, "בין אם זה בנקאות, מדיה, עזרים דיגיטליים או ניהול ערים. זו עיר ענקית, עם אתגרים רבים ומערכות מורכבות, שהצליחה להביא אליה חברות טכנולוגיות גדולות כמו גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט, אבל הרגישה שהיא צריכה דחיפה מאוד חזקה בתחום הסייבר האזרחי". 

המרכז הוקם בשיתוף הזרוע הכלכלית של עיריית ניו יורק NYC/EDC, יחד עם ארבע האוניברסיטאות המובילות בעיר: קולומביה, קורנל, NYU ו־CUNY - ושורה של שותפים אסטרטגיים. הוא ירתום את מצוינות הסייבר הישראלית, כדי לפתח את חוד החנית של הסייבר בעשור הבא. כבר כיום פועלות בו 28 חברות מישראל, מארה"ב ומרחבי העולם, שמפתחות טכנולוגיות פורצות דרך לשמור על מידע, להבטיח פרטיות ולהגן על הדמוקרטיה. "ברמה הלאומית בתחום הסייבר ארה"ב יודעת להגן על עצמה", מספר מרגלית, "אבל ברמה האזרחית הם זקוקים לרעיונות חדשים, והם רוצים להקים אקו־סיסטם המורכב מהחברות המובילות של הדור הבא". 

מרגלית מדגיש כי הניסיון של הקרן מהעבודה המשותפת עם רשות החדשנות, עיריית באר שבע והמוסדות האקדמיים בעיר להפיכתה לבירת הסייבר של ישראל, היה היתרון הגדול של החברה כשפנתה להתמודד על המכרז להקמת המרכז בניו יורק.
"באר שבע נתנה לנו את ניו יורק", הוא אומר, "הם באו לארץ והתלהבו ממה שעשינו בדרום, כי הם ראו שאנו לא עובדים לבד. ניצחנו, כי הצלחנו לחבר אלינו הרבה מאוד שחקנים באקו־סיסטם. ניו יורק ניסחה אתנו את המטרה שלה: סיליקון ואלי היא המרכז הטכנולוגי של ארה"ב, ואם נתחבר עם ישראל אנחנו נהפוך למרכז הטכנולוגי העולמי".

המרכז יהיה מקום המפגש בין חברות לבין שותפים אסטרטגיים ומשקיעים פוטנציאליים; החברות יקבלו בו לליווי עסקי ולמנטורינג ובסיס איתן לפעילות בלב בירת העסקים והפיננסיים החשובה בעולם. קרן JVP תשמש זרוע ההשקעות האסטרטגית של המרכז, והוא יפעל במודל הפעילות שהפך אותה לאחת הקרנות המובילות בעולם.

מבין החברות הפועלות כבר כיום במרכז, כ־20 הן ישראליות - עדות לאמון הרב שנותנת ניו יורק לחדשנות הסייבר הישראלית. ביניהן ניתן למנות: את ThetaRay שצמחה בחממה של JVP בירושלים וגייסה עד היום למעלה מ־60 מיליון דולר; את Coront שמקיימת שיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקית המחשוב Lenovo; ואת Vicarius שפיתחה טכנולוגיה שבולמת תקיפות של תוכנה בטרם נפרצה.

חלק מהחברות מתמקדות בפיתוחי סייבר להגנה על מידע פיננסי ותשתיות, אך חלקן מפתח כלים שיגנו גם על מידע אישי וייאבקו בתופעות המסכנות את הפרטיות והדמוקרטיה בעולם.

מרגלית מדגיש כי מיקום המרכז בניו יורק יעשה חיל לחברות הישראליות: "אתה מקבל גישה ישירה להמון לקוחות, לבכירים בתעשייה ולמוסדות הפיננסיים הגדולים, שיכולים לכוון אותך ולעזור לך לבחון בזמן אמת אם הפתרון שאתה מציע הוא רלוונטי. זה האתגר של ההיי־טק הישראלי, כי לפתח ולייצר מוצרים מדהימים אנחנו יודעים, אבל לבנות חברות שהן מובילות עולמיות, זה כבר שלב אחר, והמרכז הזה נותן לישראל את הבמה לנסות ולהצליח.

"היום כבר לא מספיק לעשות פתרון כולל לסייבר", הוא מוסיף, "אתה חייב כחברה להבין את התחום שאתה משרת, לדוגמה: סטארט־אפ שמפעיל ביג דאטה ובינה מלאכותית, כדי לעבור על דוחות כספיים במטרה למנוע הלבנת הון, חייב ללמוד את נושא הבנקים, להבין איך המערכות שלהם פועלות ולתת פתרון שישרת אותם - ובשביל זה אתה צריך גישה למוסדות הפיננסיים בעיר. פתרונות הסייבר הם שונים לענפים שונים, ואתה חייב להבין את התעשייה ולהתחבר למובילים העסקיים שנמצאים בעיר".
המרכז בניו יורק הוא התחנה הראשונה במסלול שמשרטט מרגלית בימים אלה ממש: תחת המותג Margalit startup city הוא פועל להקמת מרכזים דומים בערים נוספות ברחבי העולם.

המרכזים ישמרו וישכפלו את המודל המשולב של מרכז פיזי לבנייה, הצמחה והעצמה של חברות, שבתוכו פועלת זרוע השקעות מנוסה ונמרצת - והוא משמש במקביל גם כבסיס פעילות לאקו־סיסטם יזמי מקומי, וכמקור של פעילות חברתית ויצירתית עבור הקהילה המתגוררת סביבו.

"רוצים אותנו בערים נוספות באירופה", מספר מרגלית, "היו כאן נציגים ומשלחות מפריז, מילאנו, ברלין, קופנהגן, שטוקהולם ואמסטרדם שביקשו לראות איך זה עובד ולשכנע אותנו שהתחנה הבאה שהישראלים צריכים להגיע אליה היא אצלם".